การใช้กิจกรรม STEM แบบใช้ของใกล้ตัวเพื่อพัฒนาความคิดสร้างสรรค์ของเด็กปฐมวัย
กรณีศึกษา เด็กอนุบาลปีที่ 3 โรงเรียนบ้านโหล๊ะหาร สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพัทลุง เขต 2‎
Using STEM Activities with Everyday Materials to Enhance Creative Thinking in ‎Early Childhood: A Case Study of Kindergarten Level 3 Students at Ban ‎Lolaharn School, under the Phatthalung Primary Educational ‎
Service Area Office 2‎
ศิริวรรณ ทิพย์มณี
ครูชำนาญการ ‎
สังกัด สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพัทลุง เขต 2‎
Siriwan Thipmanee
Professional Teacher
Affiliated with the Phatthalung Primary Educational Service Area Office 2‎
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) พัฒนาชุดกิจกรรม STEM โดยใช้วัสดุใกล้ตัวสำหรับเด็กปฐมวัย ‎และ (2) ศึกษาผลของการใช้กิจกรรม STEM ต่อความคิดสร้างสรรค์ของเด็กอนุบาลปีที่ 3 โรงเรียนบ้านโหล๊ะหาร กลุ่มตัวอย่างคือเด็กอนุบาลปีที่ 3 จำนวน 40 คน ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2567 โดยเลือกแบบกลุ่ม ‎‎(Cluster Sampling) รูปแบบการวิจัยเป็นกึ่งทดลอง (Quasi-Experimental Research) แบบกลุ่มเดียววัดก่อนหลัง (One Group PretestPosttest Design) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย (1) ชุดกิจกรรม ‎STEM ที่ใช้วัสดุรอบตัว เช่น กระดาษ หลอดดูด แกนทิชชู่ เชือก และดินน้ำมัน และ (2) แบบประเมินความคิดสร้างสรรค์ของเด็กปฐมวัย ดำเนินการเก็บข้อมูลก่อนและหลังการจัดกิจกรรม จำนวน 6 สัปดาห์ วิเคราะห์ข้อมูลด้วยค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบค่าทีแบบพึ่งพากัน (t-test Dependent Sample) ‎ผลการวิจัยพบว่า เด็กหลังได้รับกิจกรรม STEM มีคะแนนความคิดสร้างสรรค์สูงกว่าก่อนจัดกิจกรรมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 แสดงว่ากิจกรรม STEM ที่ใช้ของใกล้ตัวมีประสิทธิภาพในการส่งเสริมความคิดสร้างสรรค์ของเด็กปฐมวัย
คำสำคัญ: STEM, เด็กปฐมวัย, ความคิดสร้างสรรค์, การเรียนรู้เชิงลงมือทำ
ABSTRACT
This research aimed to (1) develop STEM-based learning activities using everyday ‎materials and (2) examine the effectiveness of the activities on the creativity of kindergarten ‎children. The target group consisted of 40 kindergarten level 3 students from Ban Holaha ‎School in the second semester of the academic year 2024 The research design employed a ‎one-group pretestposttest quasi-experimental approach. The research instruments included ‎six STEM activity plans utilizing accessible materials such as paper rolls, plastic straws, bottle ‎caps, string, and modeling clay, as well as a creativity assessment form validated by experts ‎with an IOC value of 0.80 or higher. The activities were implemented over a period of six ‎weeks. Data were analyzed using mean, standard deviation, and dependent sample t-test. ‎ The findings revealed that the posttest creativity scores of the children were ‎significantly higher than their pretest scores at the .05 level. This indicates that STEM activities ‎using familiar materials effectively enhanced childrens creativity by encouraging exploration, ‎problem-solving, imagination, and self-expression. The results suggest that STEM learning can ‎be integrated into early childhood classrooms without requiring expensive materials and can ‎be adapted to various learning contexts.‎
Keywords: STEM, Early Childhood Education, Creativity, Hands-on Learning