บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) พัฒนาความเข้าใจของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 เรื่องการแบ่งยุคสมัยทางประวัติศาสตร์ โดยใช้นิทานบทบาทสมมติร่วมกับเกม Zep Quiz ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 (2) ศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนและหลังเรียนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 และ (3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ดังกล่าว กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4/1 โรงเรียนบ้านลาหงา ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2568 จำนวน 27 คน ได้มาโดยวิธีการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย (1) แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้นิทานบทบาทสมมติและเกม Zep Quiz (2) แบบทดสอบวัดความเข้าใจก่อนเรียนและหลังเรียน และ (3) แบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียน การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ค่าเฉลี่ย (Mean) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และการทดสอบค่าที (t-test) แบบกลุ่มสัมพันธ์ (Dependent t-test)
ผลการวิจัยพบว่า แผนการจัดการเรียนรู้มีประสิทธิภาพสูงกว่าเกณฑ์ 80/80 ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และนักเรียนมีความพึงพอใจต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ในระดับมากที่สุด
จากผลการวิจัยสรุปได้ว่า การใช้นิทานบทบาทสมมติร่วมกับเกม Zep Quiz สามารถพัฒนาความเข้าใจของนักเรียนเรื่องการแบ่งยุคสมัยทางประวัติศาสตร์ได้อย่างมีประสิทธิภาพ และช่วยสร้างบรรยากาศการเรียนรู้ที่สนุกสนาน มีส่วนร่วม และกระตุ้นแรงจูงใจในการเรียนรู้ของนักเรียนได้เป็นอย่างดี
คำสำคัญ: การแบ่งยุคสมัยทางประวัติศาสตร์, นิทานบทบาทสมมติ, เกม Zep Quiz, ประวัติศาสตร์
ABSTRACT
This classroom research aimed to (1) develop the understanding of Grade 4 students on the topic of the Periods of History through role-play storytelling combined with the Zep Quiz game to meet the 80/80 efficiency criterion, (2) examine the students learning achievement before and after the lessons, and (3) investigate the students satisfaction towards the learning activities.
The sample group consisted of 27 Grade 4/1 students from Ban La-nga School, in the first semester of the academic year 2025, selected by purposive sampling. The research instruments were: (1) lesson plans using role-play storytelling and Zep Quiz, (2) pre-test and post-test on the understanding of historical periods, and (3) a student satisfaction questionnaire. Data were analyzed using the mean (M), standard deviation (S.D.), and dependent t-test.
The findings revealed that the lesson plans had an efficiency which was higher than the 80/80 criterion. The post-test scores were significantly higher than the pre-test scores at the .05 level, and the students satisfaction towards the learning activities was at the highest level
It can be concluded that role-play storytelling combined with the Zep Quiz game effectively enhanced students understanding of historical periods and created an engaging, participatory, and motivating learning environment.
Keywords: Periods of History, Role-play Storytelling, Zep Quiz, History