ชื่อเรื่องวิจัย : รายงานการประเมินโครงการส่งเสริมการจัดการเรียนรู้ตามหลักปรัชญา
ของเศรษฐกิจพอเพียง โรงเรียนเทศบาลตำบลวัดประดู่ ๒ (บ้านบางชุมโถ)
สังกัดเทศบาลตำบลวัดประดู่ จังหวัดสุราษฎร์ธานี
ชื่อผู้วิจัย : นางสุธิดา ปานเพชร
ปีการศึกษา : 2566 2567
การประเมินโครงการส่งเสริมการจัดการเรียนรู้ตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง โรงเรียนเทศบาลตำบลวัดประดู่ ๒ (บ้านบางชุมโถ) สังกัดเทศบาลตำบลวัดประดู่ จังหวัดสุราษฎร์ธานี เป็นการประเมินโครงการโดยมีวัตถุประสงค์ เพื่อทราบผลการประเมินโครงการส่งเสริมการจัดการเรียนรู้ตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง โรงเรียนเทศบาลตำบลวัดประดู่ ๒ (บ้านบางชุมโถ) สังกัดเทศบาลตำบลวัดประดู่ จังหวัดสุราษฎร์ธานี ทั้ง 4 ด้าน ดังนี้ 1. ด้านบริบท (Context evaluation) 2. ด้านปัจจัยนำเข้า (Input evaluation) 3. ด้านกระบวนการ (Process evaluation) 4. ด้านผลผลิต (Product evaluation) ประชากรที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ ได้แก่ นักเรียนที่กำลังศึกษาอยู่ในระดับชั้นประประถมศึกษาปีที่ 1 6 จำนวน 73 คน ครู จำนวน 9 คน ผู้ปกครองนักเรียนโรงเรียนเทศบาลตำบลประดู่ ๒ (บ้านบางชุมโถ) ชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 6 จำนวน 73 คน และคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน จำนวน 7 คน (ในส่วนที่ไม่ใช่ผู้บริหารโรงเรียนและตัวแทนครู) รวมทั้งสิ้น 162 คน เครื่องมือที่ใช้คือแบบสอบถามความคิดเห็น สถิติที่ใช้ ร้อยละ (percentage: %) ค่าเฉลี่ยเลขคณิต (arithmetic mean : ) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (standard deviation : σ) และการวิเคราะห์เนื้อหา
ผลการวิจัยพบว่า
การประเมินโครงการส่งเสริมการจัดการเรียนรู้ตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง โรงเรียนเทศบาลตำบลวัดประดู่ ๒ (บ้านบางชุมโถ) สังกัดเทศบาลตำบลวัดประดู่ จังหวัดสุราษฎร์ธานีโดยภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า อยู่ในระดับมากที่สุดทั้ง 4 ด้าน คือ ด้านผลผลิต (Product Evaluation) ด้านกระบวนการ (Process Evaluation) ด้านปัจจัยนำเข้า (Input Evaluation) และด้านบริบท (Context Evaluation) โดยเรียงค่าเฉลี่ยจากมากไปหาน้อย
Research Title : Evaluation Report on the Project for Promoting Learning
Management Based on the Philosophy of Sufficiency Economy :
A Case Study of Watpradu 2 Banbangchumtho Municipality
School, Wat Pradu Municipality, Surat Thani Province.
Researchers Name : Mistress Suthida Panphet
Academic Years : 2023 - 2024
Abstract
Project Evaluation on the Promotion of Learning Management Based on the Philosophy of Sufficiency Economy at Watpradu 2 Banbangchumtho Municipality School, Wat Pradu Municipality, Surat Thani Province. This project evaluation was conducted with the primary objective of assessing the outcomes of the project aimed at promoting learning management in accordance with the Philosophy of Sufficiency Economy at Watpradu 2 Banbangchumtho Municipality School, Wat Pradu Municipality, Surat Thani Province. The evaluation encompassed four key dimensions as follows: 1) Context Evaluation, 2) Input Evaluation, 3) Process Evaluation, and 4) Product Evaluation. The population for this study consisted of 162 participants, comprising: 73 students enrolled in Grades 16, 9 teachers, 73 parents of students in Grades 16, and 7 members of the Basic Education Institution Committee (excluding school administrators and teacher representatives). The research instruments employed were structured questionnaires designed to elicit opinions from stakeholders. The statistical methods utilized for data analysis included: Percentage (%), Arithmetic Mean (μ), Standard Deviation (σ), and Content Analysis.
Research Findings The evaluation results of the project promoting learning management based on the Philosophy of Sufficiency Economy at Watpradu 2 Banbangchumtho Municipality School, under Wat Pradu Municipality, Surat Thani Province, indicated that the overall assessment was at the highest level. When considered by each dimension, it was found that all four aspects were also rated at the highest level, namely: Product Evaluation, Process Evaluation, Input Evaluation, and Context Evaluation, respectively. The mean scores, when ranked from highest to lowest, followed the aforementioned order.