บทคัดย่อ (Abstract)
การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อนำเสนอแนวปฏิบัติที่เป็นเลิศ (Best Practice) ในการบริหารจัดการสถานศึกษาด้วยนวัตกรรม KING: 4 Model + SMART 3 ตามรอยพ่อ สานต่อความดี สู่วิถีโรงเรียนสุจริต ซึ่งถูกออกแบบขึ้นเพื่อพัฒนาผู้เรียนให้มีคุณลักษณะ 5 ประการตามเป้าหมายของโครงการโรงเรียนสุจริต ได้แก่ (1) ทักษะกระบวนการคิด (2) มีวินัย (3) ความซื่อสัตย์สุจริต (4) การดำเนินชีวิตอย่างพอเพียง และ (5) จิตสาธารณะ ทั้งนี้แนวคิดนวัตกรรมอ้างอิงจากพระบรมราโชบายด้านการศึกษาของพระบาทสมเด็จพระวชิรเกล้าเจ้าอยู่หัว และนโยบาย Smart Learning, Smart Thinking, Smart Doing (SMART 3) ของกระทรวงศึกษาธิการ
รูปแบบการดำเนินงานใช้แนวคิดบริหารแบบมีส่วนร่วม (Participatory Management) และการบริหารตามวงจรคุณภาพ PDCA (Plan-Do-Check-Act) ครอบคลุมการวิเคราะห์บริบท สภาพปัญหา การออกแบบกิจกรรม และการประเมินผลอย่างเป็นระบบ โดยมีกิจกรรมหลัก ได้แก่ LCLG Model, MORAL Model, ๓ มี Model และ KONDEE Model ซึ่งสอดคล้องกับกรอบคุณลักษณะและแนวคิดคุณธรรมในระดับชาติ
ผลการประเมินประสิทธิภาพของนวัตกรรมพบว่า ผู้เรียนร้อยละ 94.82 และครูร้อยละ 96.00 แสดงพฤติกรรม และคุณลักษณะที่พึงประสงค์อยู่ในระดับดีขึ้นไป นอกจากนี้ ครูร้อยละ 94.06 ยังมีความรู้และทักษะ ในการพัฒนาผู้เรียนให้เกิดคุณลักษณะทั้ง 5 ประการอย่างมีประสิทธิภาพ นวัตกรรม KING: 4 Model + SMART 3 ได้รับการประเมินจากผู้เชี่ยวชาญในระดับ ดีมาก และได้รับรางวัล Best Practice ระดับภูมิภาค แสดงถึงความสำเร็จในการขับเคลื่อนการศึกษาที่เน้นคุณธรรม ความยั่งยืน และความเป็นพลเมืองที่ดี สามารถนำไปขยายผลและปรับใช้เป็นแนวทางต้นแบบสำหรับสถานศึกษาอื่นได้อย่างเหมาะสมในศตวรรษที่ 21
คำสำคัญ
แนวปฏิบัติที่เป็นเลิศ, การบริหารสถานศึกษา, โรงเรียนสุจริต, KING: 4 Model, SMART 3, การศึกษาด้านคุณธรรม, PDCA, การมีส่วนร่วม
Abstract
This study aims to present a Best Practice model for educational administration through the innovation KING: 4 Model + SMART 3: Following in the Fathers Footsteps Towards the Path of Integrity-Based Schools. The model was developed to cultivate five desirable traits among students in accordance with the "Integrity School Project," namely: (1) critical thinking skills, (2) discipline, (3) honesty and integrity, (4) sufficiency-oriented living, and (5) public-mindedness. The conceptual foundation draws upon the Royal Education Policy of His Majesty King Rama X and the Ministry of Educations SMART 3 policy (Smart Learning, Smart Thinking, Smart Doing).
The implementation process followed the principles of participatory management and the PDCA (PlanDoCheckAct) quality cycle, encompassing contextual analysis, problem diagnosis, design of integrated activities, and outcome evaluation. Four key instructional modelsLCLG Model, MORAL Model, Three Haves Model, and KONDEE Modelwere systematically integrated to foster moral reasoning and behavioral development.
Results indicated that 94.82% of students and 96.00% of teachers demonstrated high-level acquisition of the five target attributes. Additionally, 94.06% of teachers exhibited strong knowledge and competencies in promoting these traits effectively. The innovation received Excellent ratings from expert evaluators and was awarded a regional-level Best Practice distinction. These outcomes highlight the models success in promoting sustainable, morality-based education aligned with 21st-century competencies, with high potential for adaptation and replication across other educational institutions.
Keywords
Best Practice, Educational Management, Integrity School, KING: 4 Model, SMART 3, Character Education, PDCA, Participatory Management, Moral Development