บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อพัฒนาหนังสืออิเล็กทรอนิกส์ (E-book) เรื่อง การอ่านเพื่อส่งเสริมทักษะการอ่านจับใจความภาษาอังกฤษสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ให้มีประสิทธิภาพ 75/75 2) เพื่อเปรียบเทียบทักษะการอ่านจับใจความภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ที่เรียนด้วยหนังสืออิเล็กทรอนิกส์ (E-book) เรื่อง การอ่านเพื่อส่งเสริมทักษะการอ่านจับใจความภาษาอังกฤษก่อนเรียนและหลังเรียน 3) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อหนังสืออิเล็กทรอนิกส์ (E-book) เรื่อง การอ่านเพื่อส่งเสริมทักษะการอ่านจับใจความภาษาอังกฤษ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยในครั้งนี้เป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3/3 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2567 โรงเรียนบัวใหญ่ อำเภอบัวใหญ่ จังหวัดนครราชสีมา สำนักการศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม องค์การบริหารส่วนจังหวัดนครราชสีมา ที่กำลังศึกษาในรายวิชาภาษาอังกฤษ 5 รหัสวิชา อ23101 จำนวน 40 คน ซึ่งได้มาจากการสุ่มแบบกลุ่ม (Cluster Random Sampling) โดยใช้ห้องเรียนเป็นหน่วยของการสุ่มแบบกลุ่ม เนื่องจากได้มีการจัดห้องเรียนแบบคละความสามารถ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบไปด้วย แผนการจัดการเรียนรู้ประกอบการใช้หนังสืออิเล็กทรอนิกส์ (E-book) เรื่อง การอ่านเพื่อส่งเสริมทักษะการอ่านจับใจความภาษาอังกฤษ จำนวน 10 แผน หนังสืออิเล็กทรอนิกส์ (E-book) เรื่อง การอ่านเพื่อส่งเสริมทักษะการอ่านจับใจความภาษาอังกฤษ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 จำนวน 10 เรื่อง แบบทดสอบวัดทักษะการอ่านจับใจความภาษาอังกฤษ ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 จำนวน 30 ข้อ ที่ผ่านการตรวจสอบหาความเที่ยงตรงเชิงเนื้อหา ค่าความยากง่าย ค่าอำนาจจำแนก และค่าความเชื่อมั่น และแบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อหนังสืออิเล็กทรอนิกส์ (E-book) เรื่อง การอ่านเพื่อส่งเสริมทักษะการอ่านจับใจความภาษาอังกฤษ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ที่ผ่านการตรวจสอบหาความเที่ยงตรงเชิงเนื้อหาและค่าความเชื่อมั่น สถิติที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ ค่าร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ย (Mean) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation) ประสิทธิภาพของหนังสืออิเล็กทรอนิกส์ (E-book) เรื่อง การอ่านเพื่อส่งเสริมทักษะการอ่านจับใจความภาษาอังกฤษ ตามเกณฑ์มีประสิทธิภาพ 75/75 (E1/E2) และ t-test (Dependent Samples)
ผลการวิจัยพบว่า
1. ประสิทธิภาพของหนังสืออิเล็กทรอนิกส์ (E-book) เรื่อง การอ่านเพื่อส่งเสริมทักษะการอ่านจับใจความภาษาอังกฤษ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 มีประสิทธิภาพ 78.80/76.25 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่ตั้งไว้ คือ 75/75
2. ทักษะการอ่านจับใจความภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 โดยใช้หนังสืออิเล็กทรอนิกส์ (E-book) เรื่อง การอ่านเพื่อส่งเสริมทักษะการอ่านจับใจความภาษาอังกฤษสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
3. ความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อหนังสืออิเล็กทรอนิกส์ (E-book) เรื่อง การอ่านเพื่อส่งเสริมทักษะการอ่านจับใจความภาษาอังกฤษ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ในภาพรวมอยู่ในระดับ มากที่สุด ( = 4.64, S.D. = 0.62)
คำสำคัญ : หนังสืออิเล็กทรอนิกส์, ทักษะการอ่านจับใจความภาษาอังกฤษ, ประสิทธิภาพของหนังสืออิเล็กทรอนิกส์
The Development of an Electronic Book (E-book) on Reading for Enhancing English Reading Comprehension Skills for Mathayom Suksa 3 Students
Miss Jutatip Chaiyaphop
Position: Senior Professional Level Teachers
Buayai School
Division of Education Religion and Culture
Nakhon Ratchasima Provincial Administrative Organization
Abstract
The objectives of this research were 1) to develop an electronic book (E-book) on reading to enhance English reading comprehension skills for Mathayom Suksa 3 students with an efficiency of 75/75, 2) to compare the English reading comprehension skills of Mathayom Suksa 3 students who learned using the electronic book (E-book) on reading to enhance English reading comprehension skills before and after learning, and 3) to study the opinions of students towards the electronic book (E-book) on reading to enhance English reading comprehension skills. The sample group used in this research was 40 Mathayom Suksa 3/3 students in the first semester of the 2024 academic year at Buayai School, Buayai District, Nakhon Ratchasima Province, under the Office of Education, Religion and Culture, Nakhon Ratchasima Provincial Administrative Organization, who were studying English 5 (Subject Code A23101). They were selected through cluster random sampling, using classrooms as the sampling unit due to the heterogeneous grouping of students. The research instruments consisted of 10 lesson plans accompanying the use of the electronic book (E-book) on reading to enhance English reading comprehension skills, 10 topics in the electronic book (E-book) on reading to enhance English reading comprehension skills for Mathayom Suksa 3 students, a 30-item English reading comprehension skills test for Mathayom Suksa 3 students that had been validated for content validity, difficulty index, discrimination power, and reliability, and a questionnaire on the opinions of Mathayom Suksa 3 students towards the electronic book (E-book) on reading to enhance English reading comprehension skills, which had been validated for content validity and reliability. The statistics used for data analysis were percentage, mean, standard deviation, the efficiency of the electronic book (E-book) for enhancing English reading comprehension skills according to the 75/75 efficiency criterion (E1/E2), and t-test (Dependent Samples).
The research findings revealed that:
1.The efficiency of the electronic book (E-book) on reading to enhance English reading comprehension skills for Mathayom Suksa 3 students was 78.80/76.25, which was higher than the set criterion of 75/75.
2.The English reading comprehension skills of Mathayom Suksa 3 students who learned using the electronic book (E-book) on reading to enhance English reading comprehension skills were significantly higher after learning than before learning at the .05 level of statistical significance.
3.The overall opinion of the students towards the electronic book (E-book) on reading to enhance English reading comprehension skills for Mathayom Suksa 3 students was at the highest level (xˉ=4.64, S.D. = 0.62).