ชื่อเรื่อง : การพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของรายวิชาการฟังและการพูดภาษาอังกฤษ
เรื่อง TIME ZONE สำหรับนักเรียนระดับ ปวช. 1/1 ด้วยวิธีการสอนตามทฤษฎี
การเรียนรู้แบบความรู้ความเข้าใจ
ชื่อผู้วิจัย : นายบุญเสริม หล่อศิริเวช
ประเภทวิชา อุตสาหกรรม
ปีการศึกษา ภาคการศึกษาที่ 2 ปีการศึกษา 2567
บทคัดย่อ
จุดมุ่งหมายของการวิจัยนี้เพื่อ 1) ศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน รายวิชาการฟังและการพูดภาษาอังกฤษ ระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ ชั้นปีที่ 1/1 แผนกช่างยนต์ ที่เรียนด้วยวิธีการเรียนรู้แบบความรู้ความเข้าใจ 2.)เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน รายวิชาการฟังและการพูดภาษาอังกฤษระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ ชั้นปีที่ 1/1 แผนกช่างยนต์ ที่เรียนด้วยวิธีการเรียนรู้แบบความรู้ความเข้าใจ ระหว่างก่อนเรียนกับหลังเรียน และ 3.) ประเมิน ความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนการสอนด้วยวิธีการเรียนรู้แบบความรู้ความเข้าใจ โดยมีวิธีดำเนินการกับกลุ่มเป้าหมาย ได้แก่ ระดับชั้นปีที่ 1/1 แผนกช่างยนต์ จำนวน 18 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา ได้แก่ แบบทดสอบ และแบบสอบถาม การวิเคราะห์ข้อมูล โดยหาค่าเฉลี่ย (Mean) และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation) และการทดสอบค่าที (t-test แบบ one sample)
ผลการศึกษาพบว่า
1. ผลการเปรียบเทียบคะแนนการทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์หลังเรียนและก่อนเรียน แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญ 0.01 โดยคะแนนทดสอบหลังเรียนมีค่าสูงกว่าคะแนนทดสอบก่อนเรียน ซึ่งคะแนนของการทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ก่อนเรียนมีค่าเฉลี่ยเป็น 8.16 และคะแนนของ การทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์หลังเรียนมีค่าเฉลี่ยเป็น 21.77
2. ผลการพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการศึกษา พบว่า พบว่า นักเรียนชั้น ปวช.1/1 แผนกช่างยนต์ ที่เรียนวิชาการฟังและการพูดภาษาอังกฤษ ด้วยวิธีการเรียนรู้แบบความรู้ความเข้าใจ มีความก้าวหน้าทางการเรียนโดยมีคะแนนความก้าวหน้าเฉลี่ย เท่ากับ 13.55 ซึ่งคิดเป็นคะแนนเฉลี่ยที่เพิ่มขึ้นร้อยละ 45.18
3. ผลการประเมินความพึงพอใจโดยรวมอยู่ในระดับมากทุกรายการประเมิน เมื่อพิจารณาราข้อแล้วเรียงอันดับจากมากไปน้อยได้ 3 อันดับแรก พบว่า การจัดการเรียนการสอนด้วยวิธีการเรียนรู้แบบความรู้ความเข้าใจทำให้นักเรียนรู้สึกสนุกกับการเรียนและเข้าใจเนื้อหาบทเรียนมากขึ้นนักเรียนมีความพึงพอใจด้านความเหมาะสมของเนื้อหาบทเรียน และระยะเวลาในการจัดกิจกรรมการสอน
Title : Development of academic achievement in the English listening and
speaking course About TIME ZONE for Vocational Certificate students 1/1
with theoretical teaching methods Cognitive learning
Researcher’s name : Mr. Boonserm Lousiriwech
Subject type : Industry
Academic year : 2nd semester, academic year 2024
Abstract
The aim of this research is to 1) study academic achievement. English listening and speaking course Vocational Certificate Level, Year 1/1, Automotive Engineering Department, studied using cognitive learning methods 2.)Compare academic achievement English listening and speaking course, Vocational Certificate level, Year 1/1, Automotive Engineering Department, studied using cognitive learning methods. Between before studying and after studying and 3.) Evaluate student satisfaction with teaching and learning using cognitive learning methods. The method of action is for the target group, including Year 1/14. Automotive Engineering Department, 18 people. Tools used in the study include tests and questionnaires, data analysis. By finding the mean (Mean) and standard deviation (Standard Deviation) and testing the t-test (one sample t-test)
The results of the study found that
1. The Results of comparing achievement test scores after studying and before studying. There was a significant difference of 0.01, with the post-test score being higher than the pre-test score. The average score of the pre-test achievement test was 8.16 and the score of the post-test achievement test was 21.77
2. The results of the development of educational achievement found that students in Vocational Certificate level 1/1, Automotive Engineering Department, who studied listening and speaking English. By means of cognitive learning Academic progress was achieved with an average progress score of 13.55, which is an average score increase of 45.18 percent
3. The overall satisfaction assessment results were at a high level in every assessment item. When considering the questions and ranking them from highest to lowest, the top 3 were found to be teaching and learning using cognitive learning methods, making students feel more fun in learning and understand the lesson content. Students are satisfied with the appropriateness of lesson content and duration of teaching activities