ผู้จัดทำ นางสาวชนาพร ยอดทองเลิศ
ตำแหน่ง ครู โรงเรียนบ้านดู่(สหราษฎร์พัฒนาคาร) อำเภอเมือง จังหวัดเชียงราย
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์ การแก้ปัญหา และการคิดเชิงสร้างสรรค์ของนักเรียน ผ่านกระบวนการเรียนรู้แบบ SMART 6 HATS Model เพื่อเสริมสร้างจิตสำนึกและความรับผิดชอบต่อสิ่งแวดล้อม เศรษฐศาสตร์ และวัฒนธรรมในบริบทของการพัฒนาที่ยั่งยืน การวิจัยดำเนินการโดยพัฒนาหน่วยการเรียนรู้ 3 หน่วย ได้แก่ 1) Eco Hats with 6 Hats เพื่อแก้ปัญหาสิ่งแวดล้อม 2) Think Smart, Spend Smart with 6 Hats เพื่อจัดการทรัพยากรอย่างชาญฉลาด และ 3) Think Culture, Save Culture with 6 Hats เพื่ออนุรักษ์วัฒนธรรม หน่วยการเรียนรู้ หน่วยละ 5 ชั่วโมง รวมทั้งหมด 15 ชั่วโมง กลุ่มตัวอย่างคือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 จำนวน 88 คน โดยใช้วิธีการเลือกแบบเจาะจง (Purposive Selection) เครื่องมือวิจัยได้แก่ แบบทดสอบก่อนและหลังเรียน แบบวัดทักษะการคิด สถิติที่ใช้ ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่า t-test
ผลการวิจัยพบว่า (1) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังใช้นวัตกรรมสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยคะแนนเฉลี่ยเพิ่มขึ้นจากร้อยละ 60.30 เป็นร้อยละ 85.40 (2) ทักษะการคิดของผู้เรียนพัฒนาขึ้นอย่างชัดเจน โดยคะแนนเฉลี่ยรวมเพิ่มขึ้นจากร้อยละ 41.21 เป็นร้อยละ 91.83 ครอบคลุมทักษะการคิด 6 ด้าน ได้แก่ การคิดวิเคราะห์ การคิดสร้างสรรค์ การแก้ปัญหา การคิดเชิงระบบ การคิดเชื่อมโยง และการคิดสะท้อน โดยเฉพาะทักษะการแก้ปัญหาและการคิดเชิงสร้างสรรค์ ด้านการเสนอวิธีแก้ไขที่มีคะแนนเพิ่มขึ้นร้อยละ 59.00 และการคิดริเริ่ม เพิ่มขึ้นร้อยละ 54.67 และ (3) ผลการประเมินความพึงพอใจของนักเรียนต่อการเรียนรู้ด้วย SMART 6 HATS Model พบว่าค่าเฉลี่ยความพึงพอใจรวมอยู่ที่ 4.7 จาก 5 คะแนน (ระดับมากที่สุด) โดยนักเรียนให้ความเห็นว่ากิจกรรมที่ใช้หมวกหกใบช่วยให้เข้าใจเนื้อหาได้ง่ายขึ้น สนับสนุนการคิดอย่างสร้างสรรค์ และส่งเสริมการทำงานเป็นกลุ่ม
คำสำคัญ: SMART 6 HATS Model, การคิดวิเคราะห์, การแก้ปัญหา, การคิดสร้างสรรค์, การพัฒนาที่ยั่งยืน
Abstract
This research aimed to develop students’ analytical thinking, problem-solving, and creative thinking skills through the SMART 6 HATS Model learning process, fostering awareness and responsibility for the environment, economics, and culture in the context of sustainable development. The study involved the development of three learning units: 1) Eco Hats with 6 Hats, focusing on solving environmental problems; 2) Think Smart, Spend Smart with 6 Hats, emphasizing smart resource management; and 3) Think Culture, Save Culture with 6 Hats, aimed at preserving culture. Each unit consisted of 5 hours of learning, totaling 15 hours. The sample group included 88 sixth-grade students selected through purposive sampling. Research instruments included pre- and post-tests and a thinking skills assessment. Statistical methods used were mean, standard deviation, and t-test analysis.
The results revealed that: (1) learning outcomes after using the innovation were significantly higher than before, at a statistical significance level of .05, with the average score increasing from 60.30% to 85.40%; (2) students’ thinking skills improved significantly, with the average overall score increasing from 41.21% to 91.83%. This covered six thinking skills: analytical thinking, creative thinking, problem-solving, systematic thinking, integrative thinking, and reflective thinking. Notably, problem-solving and creative thinking skills showed the most significant improvement, with scores for proposing solutions increasing by 59.00% and innovative thinking increasing by 54.67%; and (3) students’ satisfaction with learning through the SMART 6 HATS Model was rated at an average of 4.7 out of 5 (the highest level). Students noted that the six hats activities helped simplify the content, supported creative thinking, and promoted teamwork.
Keywords: SMART 6 HATS Model, analytical thinking, problem-solving, creative thinking, sustainable development