การศึกษาผลการพัฒนาทักษะไวยากรณ์ภาษาอังกฤษโดยใช้แบบฝึกทักษะการเขียน ประโยคที่มีโครงสร้าง Past Simple Tense & Past Continuous Tense ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนเชียงคำวิทยาคม มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) หาประสิทธิภาพของแบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเกี่ยวกับไวยากรณ์ภาษาอังกฤษเรื่อง การเขียนประโยคที่มีโครงสร้าง Past Simple Tense & Past Continuous Tense ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนเชียงคำวิทยาคม จากการหาค่าความสอดคล้องระหว่างข้อคำถามกับวัตถุประสงค์ในแบบทดสอบ แบบอิงเกณฑ์ (IOC) โดยผู้เชี่ยวชาญ 2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนด้านการเขียนประโยคที่มีโครงสร้าง Past Simple Tense & Past Continuous Tense ก่อนเรียนและหลังเรียนด้วยแบบฝึกทักษะการเขียนประโยคที่มีโครงสร้าง Past Simple Tense & Past Continuous Tense ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนเชียงคำวิทยาคม และ 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการเรียนรู้ด้วยแบบฝึกทักษะการเขียนประโยคที่มีโครงสร้าง Past Simple Tense & Past Continuous Tense ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนเชียงคำวิทยาคม
ผลการศึกษา
1. แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเกี่ยวกับไวยากรณ์ภาษาอังกฤษเรื่องการเขียนประโยคที่มีโครงสร้าง Past Simple Tense & Past Continuous Tense ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนเชียงคำวิทยาคม จำนวน 20 ข้อ มีประสิทธิภาพจากการหาค่าความสอดคล้องระหว่างข้อคำถามกับวัตถุประสงค์ในแบบทดสอบแบบอิงเกณฑ์ (IOC) โดยผู้เชี่ยวชาญ มีค่า IOC ตั้งแต่ 0.51.00 ทุกข้อ
2. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนด้านไวยากรณ์ภาษาอังกฤษ โดยใช้แบบฝึกทักษะการเขียนประโยคที่มีโครงสร้าง Past Simple Tense & Past Continuous Tense ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนเชียงคำวิทยาคม สูงกว่าก่อนเรียน คิดเป็นร้อยละ 51.92 โดยมีค่าเฉลี่ยรวมเท่ากับ 10.38 และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.85 ส่วนคะแนนจากการทำแบบทดสอบความรู้ทางการเรียนหลังเรียนด้วยแบบฝึกทักษะการเขียนประโยค ที่มีโครงสร้าง Past Simple Tense & Past Continuous Tense ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนเชียงคำวิทยาคม คิดเป็นร้อยละ 79.10 โดยมีค่าเฉลี่ยรวมเท่ากับ 15.82 และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.68
3. ความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการเรียนรู้โดยใช้แบบฝึกทักษะการเขียนประโยคที่มีโครงสร้าง Past Simple Tense & Past Continuous Tense ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนเชียงคำวิทยาคม โดยภาพรวมพบว่าอยู่ในระดับมากที่สุด ( =4.67, S.D. =0.49)
Abstract
Title: Results of developing English grammar skills using the writing exercises with the Past Simple Tense & Past Continuous Tense structure for Mathayom 4 students of Chiangkhamwitthayakhom School
Author: Mrs. Duenpen Anutapong, Chiangkhamwitthayakhom School,
Chiangkham District, Phayao Province, Phayao Secondary Educational Service
Area Office
Year of Study: Semester 1, academic year 2024
The study of the results of developing English grammar skills using the writing exercises with the Past Simple Tense & Past Continuous Tense structure for Mathayom 4 students of Chiangkhamwitthayakhom School. The objectives were to 1) find the efficiency of the test to measure learning achievement regarding English grammar on the subject using the writing exercise with Past Simple Tense & Past Continuous Tense structure for Mathayom 4 students of Chiangkhamwitthayakhom School by finding the consistency between the questions and the objectives in the IOC test by experts. 2) to compare the learning achievement in writing sentences with the Past Simple Tense & Past Continuous Tense structure before studying and after studying as using the writing exercise with the Past Simple Tense & Past Continuous Tense structure for Mathayom 4 students of Chiangkhamwitthayakhom School and 3) to study the student satisfaction of learning with the Past Simple Tense & Past Continuous Tense structure for Mathayom 4 students of Chiangkhamwitthayakhom School.
Study results
1. A test to measure academic achievement regarding English grammar on writing sentences with the Past Simple Tense & Past Continuous Tense structure for Mathayom 4 students of Chiangkhamwitthayakhom School, 20 questions, had the efficiency from finding the consistency between the questions and the objectives in the IOC test by experts from 0.51.00 for every question.
2. The academic achievement in English grammar using the Past Simple Tense & Past Continuous Tense structure for Mathayom 4 students of Chiangkhamwitthayakhom School was higher than before studying. It was 51.92 percent with a total mean of 10.38 and a standard deviation of 0.85. As for the scores from taking the learning knowledge test after studying with the Past Simple Tense & Past Continuous Tense structure for Mathayom 4 students of Chiangkhamwitthayakhom School was 79.10 percent, with a total mean of 15.82 and a standard deviation of 0.68.
3. The student satisfaction with learning using the Past Simple Tense & Past Continuous Tense structure for Mathayom 4 students of Chiangkhamwitthayakhom School overall was at the highest level ( =4.67, S.D. =0.49).