บทคัดย่อ
การวิจัยในครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) สร้างและหาคุณภาพของแผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้เทคนิคสแกฟโฟลดิงร่วมกับสื่อออนไลน์เพื่อพัฒนาความสามารถด้านการอ่านและการเขียนภาษาอังกฤษ 2) เปรียบเทียบความสามารถด้านการอ่านภาษาอังกฤษของนักเรียน ก่อนเรียนและหลังเรียน 3) เปรียบเทียบความสามารถด้านการเขียนภาษาอังกฤษของนักเรียน ก่อนเรียนและหลังเรียน และ4) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนต่อการจัดการเรียนรู้สอนโดยใช้เทคนิคสแกฟโฟลดิงร่วมกับสื่อออนไลน์ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนเชียงคำวิทยาคม จังหวัดพะเยา ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 จำนวน 40 คน ได้มาโดย การสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แบบประเมินแผนการจัดการเรียนรู้ แบบวัดความสามารถด้านการอ่านภาษาอังกฤษ แบบวัดความสามารถด้านการเขียนภาษาอังกฤษ และแบบสอบถามความพึงพอใจ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสถิติทดสอบที
ผลการวิจัย
1. แผนการจัดการเรียนรู้ด้วยเทคนิคสแกฟโฟลดิงร่วมกับสื่อออนไลน์เพื่อพัฒนาความสามารถด้านการอ่านและเขียนภาษาอังกฤษ มีทั้งหมด 20 แผน แผนละ 1 ชั่วโมง รวม 20 ชั่วโมง โดยภาพรวมมีคุณภาพอยู่ในระดับดีมาก
2. หลังเรียนด้วยเทคนิคสแกฟโฟลดิงร่วมกับสื่อออนไลน์ นักเรียนมีความสามารถด้านการอ่านภาษาอังกฤษหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
3. หลังเรียนด้วยเทคนิคสแกฟโฟลดิงร่วมกับสื่อออนไลน์ นักเรียนมีความสามารถด้านการเขียนภาษาอังกฤษหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
4. นักเรียนมีความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนรู้ด้วยเทคนิคสแกฟโฟลดิงร่วมกับสื่อออนไลน์ โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก
ABSTRACT
The purposes of this research were to 1) create and evaluate quality of lesson plans using scaffolding technique and online media to develop English reading and writing abilities of Grade 10 Students, 2) compare English reading ability before-after using the scaffolding technique and online media, 3) compare English writing ability before-after using the scaffolding technique and online media, and 4) study students satisfaction of learning activities using the scaffolding technique and online media. The research sample was 40 students in grade 10 of Chiangkhamwittayakhom school in second semester of academic year 2022 which were chosen by cluster random sampling. Research instruments consisted of learning management evaluation form, English reading ability test, English reading ability test, and satisfaction questionnaire. Data were analyzed by means, standard deviations, and t-test.
The research founded that :
1. the lesson plans based on using scaffolding teaching and online media to develop English reading and writing abilities had 20 plans in total 20 hours. This lesson plans had quality at a good level.
2. the students English reading ability after using the scaffolding technique and online media were higher than before learning at the .01 level of significance.
3. the students English writing ability after using the scaffolding technique and online media strategies were higher than before learning at the .01 level of significance.
4. students satisfaction of learning by using the scaffolding technique and online media were satisfied at a good level.