บทคัดย่อ
วัตถุประสงค์การวิจัยในครั้งนี้ 1) เพื่อเปรียบเทียบทักษะการพัฒนาทักษะการพูดภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โดยใช้กิจกรรมบทบาทสมมติผ่านกระบวนการจัดการเรียนการสอนเชิงรุก (active learning) ก่อนและหลังเรียน 2) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนระดับ
ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5/1 ที่มีต่อบทเรียนโดยใช้กิจกรรมบทบาทสมมติผ่านกระบวนการจัดการเรียนการสอนเชิงรุก (active learning) เพื่อพัฒนาทักษะการพูดภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5/1 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5/1 โรงเรียนสลกบาตรวิทยา
ตำบลสลกบาตร อำเภอขาณุวรลักษบุรี จังหวัดกำแพงเพชร ปีการศึกษา 2566 ที่เรียนวิชาภาษาอังกฤษเพิ่มเติม จำนวนนักเรียนทั้งสิ้น 36 คน ที่ได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง (Purposive Sampling) จากกลุ่มประชากรเครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยในครั้งนี้ คือ เครื่องมือที่ใช้ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้ แบบทดสอบ
วัดทักษะการพูดภาษาอังกฤษ จำนวน 4 ข้อ ใช้ในการทดสอบก่อนและหลังเรียน และแบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อบทเรียนโดยใช้กิจกรรมบทบาทสมมติ
ผลการวิจัยพบว่า ทักษะการพูดภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารหลังเรียนโดยใช้กิจกรรมบทบาทสมมติสูงขึ้นกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และนักเรียนมีความพึงพอใจต่อบทบาทสมมติเพื่อพัฒนาทักษะการพูดภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารอยู่ในระดับพึงพอใจมากที่สุด (Mean = 4.75,
S.D. = 0.41)
Abstract
The objectives of this research were: 1) to compare the English communication skills of Mattayomsuksa 5 students before and after using role-playing activities through the active learning process, and 2) to assess the satisfaction of Mattayomsuksa 5 students with the lessons incorporating role-playing activities in the active learning process to enhance their English communication skills. The sample consisted of 36 students from Mattayomsuksa 5 students at Salokbatwittaya School, Kanuwarlaksaburi District, Kamphaeng Phet Province, Thailand, during the 2023 academic year, selected through purposive sampling. The research instruments included lesson plans, a four-item English speaking proficiency test used for pre-test and post-tests, and a student satisfaction questionnaire.
The research findings indicated that the students’ English communication skills significantly improved after the lessons involving role-playing activities, with statistical significance at the .05 level. Additionally, the students’ satisfaction with the role-playing activities for enhancing their English communication skills was rated at the highest level
(Mean = 4.75, S.D. = 0.41).