บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เฉพาะเพื่อ 1) ศึกษาสภาพปัจจุบัน ปัญหา และความต้องการในการบริหารสถานศึกษาของโรงเรียนวัดโคกชะงาย (ติสสโรอำนวย) 2) พัฒนารูปแบบการบริหารสถานศึกษาของโรงเรียนวัดโคกชะงาย (ติสสโรอำนวย) 3) ทดลองใช้รูปแบบการบริหารสถานศึกษา ด้านการเรียนการสอน แบบมีส่วนร่วมของทีมงาน เพื่อการพัฒนาที่ยั่งยืนของโรงเรียนวัดโคกชะงาย (ติสสโรอำนวย) โดยใช้ DPOCEA and NORA-BEAD Model 4) ประเมินผลความพึงพอใจที่มีต่อรูปแบบการบริหารสถานศึกษา ด้านการเรียนการสอน แบบมีส่วนร่วมของทีมงาน เพื่อการพัฒนาที่ยั่งยืนของโรงเรียนวัดโคกชะงาย (ติสสโรอำนวย) โดยใช้ DPOCEA and NORA-BEAD Model 5) ศึกษาการขยายผลการใช้รูปแบบการบริหารสถานศึกษา ด้านการเรียนการสอน แบบมีส่วนร่วมของทีมงาน เพื่อการพัฒนาที่ยั่งยืนของโรงเรียนวัดโคกชะงาย (ติสสโรอำนวย) โดยใช้ DPOCEA and NORA-BEAD Model
เครื่องมือที่ใช้เก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่ 1) แบบบันทึกเอกสาร 2) แบบสัมภาษณ์ 3) แบบบันทึกการสนทนากลุ่ม 4) แบบประเมินความเหมาะสมของรูปแบบการบริหารสถานศึกษา 5) แบบประเมินผลการใช้รูปแบบการบริหารสถานศึกษา และ 6) แบบประเมินความพึงพอใจ สำหรับสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน
ผลการวิจัยพบว่า 1) สภาพปัจจุบันมีการดำเนินการอยู่ในระดับมาก สภาพปัญหาอยู่ในระดับปานกลาง และสภาพความต้องการอยู่ในระดับมาก 2) การพัฒนารูปแบบการบริหารสถานศึกษา ด้านการเรียนการสอน แบบมีส่วนร่วมของทีมงาน เพื่อการพัฒนาที่ยั่งยืนของโรงเรียนวัดโคกชะงาย (ติสสโรอำนวย) โดยใช้ DPOCEA and NORA-BEAD Model พบว่า รูปแบบได้รับประเมินความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด 3) การทดลองใช้รูปแบบการบริหารสถานศึกษา พบว่า ก่อนใช้อยู่ในระดับมากและหลังใช้อยู่ในระดับมากที่สุด 4) ความพึงพอใจของครู นักเรียน ผู้ปกครอง และกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐานที่มีต่อรูปแบบบริหารสถานศึกษาอยู่ในระดับมาก 5) การขยายผลการใช้รูปแบบบริหารสถานศึกษามีผลอยู่ในระดับมาก
Abstract
This research has specific purposes: 1) Study the current condition, problems, and needs in the educational institution administration at Wat Khok Cha Ngai School (Tissaro Amnuay) by DPOCEA and NORA-BEAD Model. 2) Develop educational institution administration and Learning management System models for Wat Khok Cha Ngai School (Tissaro Amnuay) by DPOCEA and NORA-BEAD Model. 3) Experiment with the participatory school administration and Learning management System model for the sustainable development of Wat Khok Cha Ngai School (Tissaro Amnuay) by DPOCEA and NORA-BEAD Model. 4) Evaluate satisfaction with the participatory school administration and Learning management System model for the sustainable development of Wat Khok Cha Ngai School (Tissaro Amnuay) by DPOCEA and NORA-BEAD Model. 5) Study the expansion of the use of the participatory school administration and Learning management System model for the sustainable development of Wat Khok Cha Ngai School (Tissaro Amnuay) by DPOCEA and NORA-BEAD Model.
The tools used to collect data include 1) Document recording form. 2) Interview form. 3) Focus group recording form. 4) Suitability assessment form for using the educational institution administration model. 5) Evaluation form for using the educational institution administration model. 6) Satisfaction assessment form. The statistics used for data analysis include mean and standard deviation.
According to the research findings, 1) the current operating situation is at a high level, with the problem condition being at a moderate level and the demand conditions at a high level. 2) The participatory school administration model was developed to support the sustainable development of Wat Khok Cha Ngai School (Tissaro Amnuay) by DPOCEA and NORA-BEAD Model, and the model was evaluated to be suitable at the highest level. 3) The educational institution administration and Learning management System model was experimented with and found to be at a high level before use. After use, it was evaluated to be at the highest level. 4) The satisfaction level of teachers, students, parents, and the basic education committees with the educational institution administration model was high. 5) Lastly, the research shows that expanding the educational institution administration model resulted in high success.