ชื่อผู้วิจัย สิทธิโชค ฉิมวัย
สาขาวิชา การบริหารการศึกษา
อาจารย์ที่ปรึกษาหลัก รองศาสตราจารย์ ดร.นิรันดร์ สุธีนิรันดร์
อาจารย์ที่ปรึกษาร่วม ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.พัชรา เดชโฮม
ปีการศึกษา 2566
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อ ศึกษาสภาพแวดล้อมและแนวทางการบริหารจัดการสภาพแวดล้อมของโรงเรียนวัดคลองสวน(พรหมอุทิศวิทยาคาร)สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสมุทรปราการ เขต 1 ใน 6 ด้าน ประกอบด้วย สภาพแวดล้อมด้านอาคารสถานที่สภาพแวดล้อมด้านการเรียนการสอน สภาพแวดล้อมด้านการให้บริการผู้เรียน สภาพแวดล้อมด้านการจัดการศึกษา สภาพแวดล้อมด้านการจัดกิจกรรมผู้เรียน สภาพแวดล้อมด้านสังคมกลุ่มเพื่อน ประชากรที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ผู้บริหารและครูโรงเรียนวัดคลองสวน(พรหมอุทิศวิทยาคาร) จำนวน 54 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ แบบสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและวิเคราะห์เนื้อหา
ผลการวิจัย พบว่า การศึกษาสภาพแวดล้อมของโรงเรียนวัดคลองสวน(พรหมอุทิศวิทยาคาร)สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสมุทรปราการ เขต 1 โดยรวม 6 ด้าน อยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า สภาพแวดล้อมด้านการจัดกิจกรรมผู้เรียน มีค่าเฉลี่ยสูงสุด รองลงมาคือ สภาพแวดล้อมด้านสังคมกลุ่มเพื่อน และส่วนด้านสภาพแวดล้อมด้านอาคารสถานที่มีค่าเฉลี่ยต่ำสุด และแนวทางการบริหารจัดการสภาพแวดล้อม พบว่า ผู้บริหารสถานศึกษามีการศึกษาสภาพปัญหาและกำหนดเป้าหมายอย่างชัดเจน ให้สอดคล้องกับบริบทของสถานศึกษา โดยการวิเคราะห์จากสภาพปัญหาของการจัดการเรียนการสอนอย่างเป็นระบบและมีประสิทธิภาพ สรุปผลแนวทางการศึกษาสภาพแวดล้อมและส่งเสริมให้มีการดูแลอาคารสถานที่ให้สะอาดเรียบร้อยจัดบรรยากาศให้เอื้ออำนวยต่อการจัดการเรียนรู้เพื่อใช้ในการจัดกิจกรรมของผู้เรียน
คำสำคัญ : การศึกษาสภาพแวดล้อม
Title Guidelines for Studying The Environment of Wat Klongsuan PromUtitwittayakan School
UnderThe Samutprakan Primary Educational Service Area Office 1
Author Sittichok Chimwai
Program Educational Administration
Major Advisor Associate Professor Dr.Niran Sutheeniran
Co-advisor Assistant Professor Dr. Patchara Dechhome
Academic Year 2023
ABSTRACT
The purpose of this research is to study the environment and methods of Manage the environment of Wat Khlong Suan School (Phrom Uthit Witthayakhan) under the Samut Prakan Primary Educational Service Area Office, Area 1 Overall 6 aspects is, consisting of Building environment, teaching environment Student service environment Educational management environment Environment for organizing student activities Social environment, group of friends The population used in the research was 54 educational personnel at Wat Khlong Suan School (Phrom Uthit Witthayakhan).The research instrument was a 5- level rating scale questionnaire, semi-structured interview form. Statistics used in data analysis include frequency, percentage, mean, and standard deviation. and analyze content
The results of the research found that the study of the environment of Wat Khlong Suan School (Phrom Uthit Witthayakhan) under the Samut Prakan Primary Educational Service Area Office 1, Overall 6 aspects is at a high level.When considering each aspect, it was found that the environment in organizing student activities It had the highest average, followed by the social environment of friends. and the environment aspect of buildings and locations has the lowest average and guidelines for managing the environment Found that Educational institution administrators have studied the problem and set clear goals. To be consistent with the context of the educational institution By analyzing the problems of organizing teaching and learning in a systematic and efficient manner. Summarizing the results of the guidelines for studying the environment and promoting the maintenance of buildings and premises to be clean and tidy and create an atmosphere conducive to organizing learning for use in organizing student activities.
Keywords : environment study