ชื่อเรื่อง แนวทางการจัดระบบสารสนเทศในยุคดิจิทัลของโรงเรียนวัดอุดมรังสี สังกัดสำนักงานเขตหนองแขม กรุงเทพมหานคร
ชื่อผู้วิจัย พิณทิพย์ กิจจงเจริญยิ่ง
สาขาวิชา การบริหารการศึกษา
อาจารย์ที่ปรึกษาหลัก รองศาสตราจารย์ ดร.นิรันดร์ สุธีนิรันดร์
อาจารย์ที่ปรึกษาร่วม ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.พัชรา เดชโฮม
ปีการศึกษา 2566
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อ ศึกษาการจัดระบบสารสนเทศและแนวทางการจัดระบบสารสนเทศในยุคดิจิทัลของโรงเรียนวัดอุดมรังสี สังกัดสำนักงานเขตหนองแขม กรุงเทพมหานครใน 5 ด้าน ประกอบด้วย ด้านการรวบรวมข้อมูล ด้านการตรวจสอบข้อมูล ด้านการประมวลผลข้อมูล ด้านการนำเสนอข้อมูลและสารสนเทศ ด้านการจัดเก็บข้อมูลและสารสนเทศ ประชากรที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ครูโรงเรียนวัดอุดมรังสี สังกัดสำนักงานเขตหนองแขม กรุงเทพมหานคร จำนวน 111 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามมาตราประมาณค่า 5 ระดับ แบบสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์เนื้อหา
ผลการวิจัย พบว่า การจัดระบบสารสนเทศในยุคดิจิทัลของโรงเรียนวัดอุดมรังสี สังกัดสำนักงานเขตหนองแขม กรุงเทพมหานคร โดยรวมทั้ง 5 ด้าน อยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ด้านการนำเสนอข้อมูลและสารสนเทศ มีค่าเฉลี่ยสูงสุด รองลงมา คือ ด้านการตรวจสอบข้อมูล ส่วนด้านการประมวลผลข้อมูล มีค่าเฉลี่ยต่ำสุด และแนวทางการจัดระบบสารสนเทศในยุคดิจิทัล พบว่า ผู้บริหารสถานศึกษามีการวิเคราะห์ระบบการรวบรวมข้อมูลปัจจุบันของสถานศึกษาเพื่อวางแผนงบประมาณในการพัฒนาระบบการรวบรวมข้อมูล มีการใช้ระบบคอมพิวเตอร์ในการจัดทำแบบคำขอบันทึกข้อมูลของสถานศึกษาเพื่อนำมาวิเคราะห์ ตรวจสอบหลักฐานได้อย่างรวดเร็ว มีการกำหนดหมวดหมู่ของข้อมูลและสารสนเทศที่ชัดเจนและแยกประเภทโดยใช้สีกำกับหมวดหมู่ มีการจัดสรรงบประมาณตามความสำคัญและความจำเป็นของการนำเสนอข้อมูลและสารสนเทศ เช่น การจัดทำเว็บไซต์ การผลิตสื่อสิ่งพิมพ์ประชาสัมพันธ์ และมีการกำหนดวัตถุประสงค์ บทบาทและความรับผิดชอบของบุคลากรในโรงเรียนในการมอบหมายหน้าที่รับผิดชอบต่าง ๆ ของการจัดตั้งศูนย์บริการสารสนเทศให้ชัดเจน เพื่อให้ได้ระบบสารสนเทศที่มีประสิทธิภาพ
คำสำคัญ : ระบบสารสนเทศ
Title The Guidelines of Information System Management in Digital Era of Watudomrangsee School under Nong Khaem District Official Bangkok
Author Pinthip Kijjongchareanying
Program Educational Administration
Major Advisor Associate Professor Dr.Niran Sutheeniran
Co-advisor Assistant Professor Dr. Patchara Dechhome
Academic Year 2023
ABSTRACT
The purposes of this research were to study the information systems management and the guidelines of information systems management in digital era of Watudomrangsee School under Nong Khaem District Official Bangkok were included in 5 following aspects Data Collection, Information Verification, Data Processing, Presentation of data and information and Data and Information Storage. The population of the study were 111 teachers from Watudomrangsee School under Nong Khaem District Official Bangkok in academic year 2023. The data were collected by using 5-point rating scale questionnaire Semi-structured Interview. The statistics used in the data analysis were frequency, percentages, averages, standard deviations and content analysis.
The research results were found that: the information systems management in digital era of Watudomrangsee School under Nong Khaem District Official Bangkok, the overall level of 5 aspects was at a high level. When considering each aspect, it was found that Presentation of data and information has the highest average, followed by Information Verification, Data Processing was the lowest level and the guidelines of information systems management in digital era were found that: the school administrator analyze the current information collection system of the school in order to plan the budget for developing the information collection system, using the computer systems to prepare school records request forms to be analyzed and check evidence quickly, the classifications of data and information are clearly defined and the use of colors to mark the classifications, budget management based on the importance and necessity of presentation of data and information, such as creating a website, production of print media for public relations, prescribe objectives roles and responsibilities of school personnel in clearly delegating various responsibilities in setting up the information service center in order to have an efficient information system.
Keyword : Information System