ชื่อเรื่อง แนวทางการดำเนินงานประกันคุณภาพภายในของโรงเรียนวัดพุทธบูชา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา กรุงเทพมหานคร เขต 1
ชื่อผู้วิจัย ทัศนีย์ แสงเสงี่ยม
สาขาวิชา การบริหารการศึกษา
อาจารย์ที่ปรึกษาหลัก รองศาสตราจารย์ ดร.นิรันดร์ สุธีนิรันดร์
อาจารย์ที่ปรึกษาร่วม ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.พัชรา เดชโฮม
ปีการศึกษา 2566
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อ ศึกษาการดำเนินงานและแนวทางการประกันคุณภาพภายในของโรงเรียนวัดพุทธบูชา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 ใน 6 ด้าน ประกอบด้วย ด้านกำหนดมาตรฐานการศึกษาของสถานศึกษา ด้านจัดทำแผนพัฒนาการจัดการศึกษาของสถานศึกษาที่มุ่งคุณภาพตามมาตรฐานการศึกษา ด้านดำเนินงานตามแผนพัฒนาการจัดการศึกษาของสถานศึกษา ด้านประเมินผลและตรวจสอบคุณภาพการศึกษาภายในสถานศึกษา ด้านติดตามผลการดำเนินงานเพื่อพัฒนาสถานศึกษาให้มีคุณภาพตามมาตรฐานการศึกษา ด้านจัดทำรายงานผลการประเมินตนเอง ประชากรที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ครูโรงเรียนวัดพุทธบูชา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 จำนวน 109 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ แบบสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัย พบว่า การดำเนินงานประกันคุณภาพภายในของโรงเรียนวัดพุทธบูชา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 1 โดยรวมทั้ง 6 ด้าน อยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ด้านดำเนินงานตามแผนพัฒนาการจัดการศึกษาของสถานศึกษา มีค่าเฉลี่ยสูงสุด รองลงมา คือ ด้านจัดทำรายงานผลการประเมินตนเอง ส่วนด้านจัดทำแผนพัฒนาการจัดการศึกษาของสถานศึกษาที่มุ่งคุณภาพตามมาตรฐานการศึกษา
มีค่าเฉลี่ยต่ำสุด และแนวทางการดำเนินงานประกันคุณภาพภายใน พบว่า ผู้บริหารสถานศึกษามีการประชุมครูและบุคลากรเพื่อร่วมกันกำหนดมาตรฐานการศึกษา ให้ผู้ปกครองมีส่วนร่วมในการวิเคราะห์สภาพแวดล้อมภายในและภายนอก เพื่อจัดทำแผนปฏิบัติการประจำปี จากนั้นทำสรุปผล ประเมินผลการดำเนินงานหลังจากสิ้นสุดกิจกรรม โดยนำการประเมินความสำเร็จต่าง ๆ นำข้อดี ข้อเสียที่ได้จากการประเมินมาปรับปรุงแก้ไขและพัฒนาให้ได้ตามค่าเป้าหมายในแต่ละมาตรฐานการศึกษา เพื่อรายงานต่อผู้บริหาร สาธารณชน และรายงานในระบบประกันคุณภาพต่อไป
คำสำคัญ : การประกันคุณภาพภายใน
Title The Operation Internal Quality Assurance Guidelines of Wat Phuttabucha School under the Secondary Educational Service Area Office Bangkok 1
Author Tassanee Sangsngeam
Program Educational Administration
Major Advisor Associate Professor Dr.Niran Sutheeniran
Co-advisor Assistant Professor Dr. Patchara Dechhome
Academic Year 2023
ABSTRACT
The objective of this research is to study the operations and internal quality assurance guidelines of Wat Phutthabucha School under the Secondary Educational Service Area Office Bangkok 1 were included in 6 following aspects : Education standards setting of educational institutions, Preparation of educational development plans for educational institutions that aims at quality according to educational standards, Implementation of the educational management development plan of educational institutions, Evaluation and examination of educational quality, The monitoring of implementation results to develop educational institutions to meet the educational standards, Preparation of the school self-assessment report. The research population consists of teachers from Wat Phutthabucha School, totaling 109 individuals. The research tools used include a questionnaire with a Likert scale of 5 levels, semi-structured interviews, and statistical analysis methods including frequency, percentage, mean, standard deviation, and content analysis.
The research findings reveal that The Operation Internal Quality Assurance of Wat Phuttabucha School under the Secondary Educational Service Area Office Bangkok 1. Overall, across all 6 dimensions, it is at a high level. When considering each aspect individually, it was found that the aspect Implementation of the educational management development plan of educational institutions plan had the highest average score, followed by the aspect of Preparation of the school self-assessment report. Meanwhile, the aspect of Preparation of educational development plans for educational institutions that aims at quality according to educational standards had the lowest average score. And The Operation Internal Quality Assurance Guidelines, it was found that the school administrators held a meeting with teachers and staff to collaboratively establish educational standards, ensuring parental involvement in analyzing the internal and external environment. Subsequently, they devised an annual operational plan. After completing activities, they summarized and evaluated the outcomes. They utilized the assessment of various successes and drawbacks to refine and improve operations, aligning them with educational standards. This information is reported to administrators, the public, and is recorded in the quality assurance system for future reference
Keyword : Internal Quality Assurance