ผู้วิจัย นางโชติกา ไพรศักดาสกุล
ปีที่วิจัย 2565-2566
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อ 1) ศึกษาสภาพและความต้องการที่เกี่ยวกับการพัฒนารูปแบบการจัดการศึกษาโดยบูรณาการปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงในโรงเรียนนครนนท์วิทยา ๕ ทานสัมฤทธิ์ 2) สร้างและพัฒนารูปแบบการจัดการศึกษาโดยบูรณาการปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงในโรงเรียนนครนนท์วิทยา ๕ ทานสัมฤทธิ์ 3) ทดลองใช้การพัฒนารูปแบบการจัดการศึกษาโดยบูรณาการปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงในโรงเรียนนครนนท์วิทยา ๕ ทานสัมฤทธิ์ 4) ประมินและรับรองการพัฒนารูปแบบการจัดการศึกษาโดยบูรณาการปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงในโรงเรียนนครนนท์วิทยา ๕ ทานสัมฤทธิ์ การวิจัยครั้งนี้ เป็นการวิจัยและพัฒนา (Research and Development) โดยแบ่งการวิจัยออกเป็น 4 ระยะ ดังนี้ ระยะที่ 1 การศึกษาสภาพและความต้องการที่เกี่ยวกับการพัฒนารูปแบบการจัดการศึกษา ระยะที่ 2 การสร้างและพัฒนารูปแบบการจัดการศึกษาโดยบูรณาการตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงในโรงเรียนนครนนท์วิทยา ๕ ทานสัมฤทธิ์ ระยะที่ 3 ทดลองใช้การพัฒนารูปแบบการจัดการศึกษาโดยบูรณาการตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงในโรงเรียนนครนนท์วิทยา ๕ ทานสัมฤทธิ์ ระยะที่ 4 ประเมินรูปแบบการจัดการศึกษาโดยบูรณาการตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงในโรงเรียนนครนนท์วิทยา ๕ ทานสัมฤทธิ์ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบสอบถาม และแบบประเมินในแต่ละระยะของการวิจัย สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณ ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน นำเสนอข้อมูลโดยใช้ตารางประกอบ การบรรยาย
ผลการวิจัย ปรากฏผลดังนี้
1. ผลการศึกษาสภาพและความต้องการที่เกี่ยวกับการพัฒนารูปแบบการจัดการศึกษาโดยบูรณาการตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงในโรงเรียนนครนนท์วิทยา ๕ ทานสัมฤทธิ์ ตามความคิดเห็นของครูผู้สอน ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก ( = 4.38, S.D. = 0.90) และสภาพความต้องการจัดการศึกษาโรงเรียนนครนนท์วิทยา ๕ ทานสัมฤทธิ์ ตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงตามความคิดเห็นของครูผู้สอน โดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด ( = 4.60, S.D. = 0.62)
2. การสร้างและการพัฒนารูปแบบการจัดการศึกษาโดยบูรณาการตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงในโรงเรียนนครนนท์วิทยา ๕ ทานสัมฤทธิ์ มี 5 องค์ประกอบ ดังนี้ องค์ประกอบที่ 1 หลักการ องค์ประกอบที่ 2 วัตถุประสงค์ องค์ประกอบที่ 3 ปัจจัยนำเข้า และองค์ประกอบที่ 4 กระบวนการ องค์ประกอบที่ 5 ผลผลิต มีความสอดคล้องทุกองค์ประกอบ โดยองค์ประกอบที่มีความสอดคล้องมากที่สุด ได้แก่ หลักการ (IOC = 1.00) กระบวนการ (IOC = 1.00) รองลงมา ได้แก่ วัตถุประสงค์ (IOC = 0.80) และปัจจัยนำเข้า (IOC =0.80) ผลผลิต (IOC = 0.80) ตามลำดับ
3. การทดลองใช้การพัฒนารูปแบบการจัดการศึกษาโดยบูรณาการตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงในโรงเรียนนครนนท์วิทยา ๕ ทานสัมฤทธิ์ ครูผู้สอนมีความเห็นว่าสามารถปฏิบัติตามการพัฒนารูปแบบการจัดการศึกษาโรงเรียนนครนนท์วิทยา ๕ ทานสัมฤทธิ์ ตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงได้ในระดับมากที่สุด ( = 4.62, S.D.= 0.63)
4. ผู้ทรงคุณวุฒิเห็นว่าการพัฒนารูปแบบการจัดการศึกษาโดยบูรณาการตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงในโรงเรียนนครนนท์วิทยา ๕ ทานสัมฤทธิ์ มีความเหมาะสม อยู่ในระดับมากที่สุด ( =4.68, S.D.=0.49)
Title : Development of an integrated educational management model based on the philosophy of the economy. Sufficiency in Nakhonnon Wittaya School 5 Thanasamrit
researcher : Mrs. Chotika Praisakdasakul
Date : 2022-2023
Abstract
The objectives of this research are to 1) study the conditions and needs related to the development of an educational management model by integrating the philosophy of sufficiency economy in Nakhonnon Wittaya 5 Thanasamrit School 2) create and develop a management model. Study by integrating the philosophy of sufficiency economy in Nakhonnon Wittaya School 5 Thansamrit 3) Experiment with the development of an educational management model by integrating the philosophy of sufficiency economy in Nakhonnon Wittaya School 5 Thansamrit 4) Prami and certify the development of an educational management model by integrating the philosophy of sufficiency economy in Nakhonnon Wittaya School 5 Thanasamrit. This research It is research and development (Research and Development) by dividing the research into 4 phases as follows: Phase 1: Study of conditions and needs related to Development of the educational management model, Phase 2. Creation and development of the educational management model, integrated according to the philosophy of sufficiency economy in Nakhonnon Wittaya 5 Thansamrit School. Phase 3, trial of the development of the educational management model. By integrating according to the philosophy of sufficiency economy in Nakhonnon Wittaya 5 Thansamrit School. Phase 4 evaluates the educational management model by integrating according to the philosophy of sufficiency economy in Nakhonnon Wittaya 5 Thanasamrit School. Tools used. in research, including questionnaires and evaluation forms in each phase of the research Statistics used in quantitative data analysis include percentages, averages, and standard deviations. Present information using tables and lectures.
The research results appeared as follows.
1. Results of the study of conditions and needs related to the development of an integrated education management model based on the philosophy of sufficiency economy in Nakhonnon Wittaya 5 Thansamrit School, according to teachers’ opinions. Overall, it is at a high level ( = 4.38, S.D. = 0.90) and the condition of the need to organize education at Nakhonnon Wittaya 5 Thanasamrit School according to the philosophy of sufficiency economy according to the teachers’ opinions. Overall it was at the highest level ( = 4.60, S.D. = 0.62).
2. Creation and development of an integrated education management model according to the philosophy of Sufficiency Economy in Nakhonnon Wittaya School 5 Thansamrit has 5 elements as follows: Component 1 Principles Component 2 Objectives Component 3 Input Factors and Component 4: Process, Component 5: Product: All elements are consistent. The elements that are most consistent are principles (IOC = 1.00), processes (IOC = 1.00), followed by objectives (IOC = 0.80), inputs (IOC = 0.80), outputs (IOC = 0.80), respectively.
3. Experimenting with the development of an integrated educational management model based on the philosophy of sufficiency economy in Nakhonnon Wittaya School 5 Thansamrit, teachers are of the opinion that they can follow the development of the educational management model of Nakhon School. Nonwittaya 5 received the highest level of Thanasamrit according to the philosophy of Sufficiency Economy ( = 4.62, S.D. = 0.63).
4. Experts agreed that the development of an integrated education management model according to the philosophy of Sufficiency Economy in Nakhonnon Wittaya 5 Thanasamrit School was appropriate at the highest level ( =4.68, S.D.=0.49).