บทคัดย่อ
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพการบริหารสถานศึกษาในการส่งเสริมการจัดการเรียนรู้เชิงรุก โรงเรียนพระปริยัติธรรม แผนกสามัญศึกษา จังหวัดน่าน และเพื่อนำเสนอแนวทางการบริหารสถานศึกษาในการส่งเสริมการจัดการเรียนรู้เชิงรุก โรงเรียนพระปริยัติธรรม แผนกสามัญศึกษา จังหวัดน่าน เป็นการศึกษาวิจัยเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพ ประชากร ได้แก่ ผู้บริหาร และครูผู้สอน จำนวน 117 คน/รูป เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ แบบสอบถาม มีค่าความเชื่อมั่นของแบบสอบถามเท่ากับ 0.82 และแบบสัมภาษณ์แบบมีโครงสร้าง โดยการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงเนื้อหา (Content Analysis)
ผลการศึกษาพบว่า การบริหารสถานศึกษาในการส่งเสริมการจัดการเรียนรู้เชิงรุก โรงเรียนพระปริยัติธรรม แผนกสามัญศึกษา จังหวัดน่าน โดยรวมอยู่ในระดับมาก หากพิจารณาเป็นรายด้านพบว่าอยู่ในระดับมากทุกด้าน โดยเรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปหาน้อย ได้แก่ ด้านการปฏิบัติ รองลงมาคือ ด้านการตรวจสอบ ด้านการวางแผน และด้านการปรับปรุง ตามลำดับ แนวทางพัฒนาการบริหารสถานศึกษาในการส่งเสริมการจัดการเรียนรู้เชิงรุก โรงเรียนพระปริยัติธรรม แผนกสามัญศึกษา จังหวัดน่าน ผู้บริหารเป็นผู้นำในการวางแผนโดยกำหนดโครงการหรือกิจกรรมที่ส่งเสริมการจัดการเรียนรู้เชิงรุก ส่งเสริมให้ครูผู้สอนดำเนินการตามแผนเป้าหมาย นโยบาย แนวทางปฏิบัติเพื่อส่งเสริมการเรียนรู้เชิงรุกอย่างมีประสิทธิภาพ ผู้บริหารเป็นผู้นำและส่งเสริมให้มีการนิเทศติดตามการจัดการเรียนรู้เชิงรุก โดยกำหนดให้ครู บุคลากร และชุมชนที่มีส่วนร่วม การปรับปรุงหลักสูตรสถานศึกษาเพื่อพัฒนาการจัดการเรียนรู้เชิงรุกของสถานศึกษา
คำสำคัญ : การบริหารสถานศึกษา, การจัดการเรียนรู้เชิงรุก,โรงเรียนพระปริยัติธรรม แผนกสามัญศึกษา จังหวัดน่าน
Abstract
The purpose of this research was to study the conditions of school administration in promoting active learning management in Phra Pariyattidhamma Schools, Nan Province, under General Education Department and to present the guidelines for school management in promoting active learning management in Phra Pariyattidhamma Schools, Nan Province, under General Education Department. This is a quantitative and qualitative research study. The population includes 117 administrators and teachers. The tools used include a questionnaire with a reliability value of 0.82 and a structured interview. By analyzing content data.
The results of the study found that Educational institution administration in promoting proactive learning management Phrapariyattidhamma School The General Education Department, Nan Province, is overall at a high level. If considered individually, it was found to be at a high level in every aspect. In order of the average values from highest to lowest, they include the operational aspect, followed by the inspection aspect. Planning aspect and improvement, respectively. Guidelines for school management in promoting active learning management in Phra Pariyattidhamma Schools, Nan Province, under General Education Department were as follows; administrators should be a leader in planning by defining projects or activities that promote active learning management. Teachers should be encouraged to implement plans, goals, policies, practices to promote active learning effectively. Administrators should lead and encourage monitoring of active learning management by requiring teachers, staff, and the community to participate, as well as encouraging staff to participate in the development and improvement of the school curriculum to improve the active learning management of the school.
Keywords: school administration, active learning management, Phra Pariyattidhamma Schools, Nan Province, under General Education Department