The Development of Online Game to Enhance the Learning Achievement of Loanwords in Biology Subject for Grade 12th Students
การพัฒนาเกมออนไลน์เพื่อส่งเสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน
วิชาชีววิทยา เรื่อง ความหลากหลายของสิ่งมีชีวิต
ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6
Sutida Intarakaset
สุธิดา อินทรเกษตร
Tessaban 1 Kittichachorn school
โรงเรียนเทศบาล ๑ กิตติขจร
Abstract
The purpose of this study were 1) develop and determine the efficiency of online games to enhance the learning achievement of loanwords in Biology subject on the topic of biodiversity for grade 12th students in order to efficiency the criteria of 80/80 2) compare the grade 12th students learning achievement of loanwords in Biology on the topic of biodiversity before and after learning with online games. 3) study the grade 12th students satisfaction after learning with online games.The sample in this study was 21 grade 12th students who studying on academic year 2022 from Tessaban 1 kittikachorn School which is obtained from cluster random sampling. The intruments used in the study were 1) online game to enhance the learning achievement of loanwords in Biology subject on the topic of biodiversity for grade 12th students 2) the learning management plan 3) the learning achievement test, and 4) the satisfaction questionnaire of students after learning with online games. The statistics used for data analysis in this study were mean, standard deviation, efficiency (E1/E2) and dependent sample t-test
The results showed that:
1. the efficiency (E1/E2) of online games to enhance the learning achievement of loanwords in Biology subject on the topic of biodiversity for grade 12th students is 80.34 / 80.29 which meet the specified criteria
2. the grade 12th students learning achievement of loanwords in Biology subject on the topic of biodiversity after learning with online game is higher than before learning with online games with statistically significance at the .05 level.
3. the overview of grade 12th studentss satisfaction after before learning with online games is in high level.
Keywords: learning achievement of loanwords, online games, biodiversity
บทคัดย่อ
การวิจัยมีวัตถุประสงค์ 1) สร้างและหาประสิทธิภาพของเกมออนไลน์เพื่อส่งเสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาชีววิทยา เรื่อง ความหลากหลายของสิ่งมีชีวิต ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาชีววิทยา เรื่อง ความหลากหลายของสิ่งมีชีวิต ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้ด้วยเกมออนไลน์ 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่จัดการเรียนรู้ด้วยเกมออนไลน์เพื่อส่งเสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาชีววิทยา เรื่อง ความหลากหลายของสิ่งมีชีวิต ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษา ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6/1 ของโรงเรียนเทศบาล 1 กิตติขจร ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 จานวน 21 คน โดยการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา คือ 1 ) เกมออนไลน์เพื่อส่งเสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาชีววิทยา 2) แผนการจัดการเรียนรู้ด้วยเกมออนไลน์เพื่อส่งเสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาชีววิทยา 3) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และ 4) แบบประเมินความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ด้วยเกมออนไลน์เพื่อส่งเสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาชีววิทยา สถิติที่ใช้ ได้แก่ ค่าเฉลี่ย , ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ,ค่าประสิทธิภาพ E1/E2 และ t-test dependent
ผลการวิจัย พบว่า
1. ประสิทธิภาพของเกมออนไลน์เพื่อส่งเสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาชีววิทยา เรื่อง ความ
หลากหลายของสิ่งมีชีวิต ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 มีประสิทธิภาพ 80.34 / 80.29
2. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาชีววิทยา เรื่อง ความหลากหลายของสิ่งมีชีวิตของนักเรียนชั้น
มัธยมศึกษาปีที่ 6 พบว่าผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาชีววิทยา หลังการจัดการเรียนรู้สูงกว่าก่อนการจัดการเรียนรู้ด้วยเกมออนไลน์ อย่างมีนัยสาคัญทางสถิติที่ระดับ .05
3. นักเรียนมีความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนรู้ด้วยเกมออนไลน์เพื่อส่งเสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน
วิชาชีววิทยา เรื่อง ความหลากหลายของสิ่งมีชีวิต ในภาพรวมอยู่ในระดับ มากที่สุด
คาสาคัญ: ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน , เกมออนไลน์ , ความหลากหลายของสิ่งมีชีวิต