บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์คือ 1)เพื่อการพัฒนาทักษะการอ่านออกเสียงคําศัพท์ภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โดยใช้วิธีการสอนตามหลักการโฟนิกส์กลุ่มตัวอย่างที่ใช้วิจัย ได้แก่ กลุ่มนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนเทศบาล 3 วัดศาลาหัวยาง ในอำเภอเมือง จังหวัดสงขลา ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2566 จำนวน 20 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ (1) แผนการจัดการเรียนรู้รายวิชา ภาษาอังกฤษ เรื่อง การพัฒนาทักษะการอ่านออกเสียงคําศัพท์ภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โดยใช้วิธีการสอนตามหลักการโฟนิกส์ ๒) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการศึกษา เรื่อง การอ่านออกเสียงคําศัพท์ภาษาอังกฤษและการทำแบบฝึกทักษะภาษาอังกฤษ โดยใช้วิธีการสอนตามหลักการโฟนิกส์ ซึ่งเป็นแบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการศึกษาก่อนเรียนและหลังเรียน แบบปรนัย 4 ตัวเลือก จำนวน 20 ข้อ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลทำได้โดยใช้ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยนเลขคณิต (x ̅) ค่าเบี่ยงมาตรฐาน (S.D.) และค่าความเที่ยงตรง (IOC)
ผลสรุปวิจัยไดดังนี้ 1.นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนเทศบาล 3 วัดศาลาหัวยาง ในอำเภอเมือง จังหวัดสงขลา มีการพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาอังกฤษ เรื่อง การอ่านออกเสียงคำศัพท์ ภาษาอังกฤษหลังการใช้สื่อการสอนแบบโฟนิกส์ มีคะแนนการพัฒนาเพิ่มขึ้นร้อยละ 34.50 2.ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาอังกฤษหลังการทำแบบฝึกทักษะภาษาอังกฤษ โดยใช้สื่อการสอนแบบโฟนิกส์ ซึ่งพบว่าคะแนนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน ซึ่งมีคะแนนเฉลี่ยเพิ่มขึ้นร้อยละ 33.50
คำสำคัญ: การสอนแบบโฟนิกส์ , การอ่านออกเสียงคำศัพท์ , การสะกดคำศัพท์
Abstract
The purpose of this study is to: 1) improve the English word reading skills of fifth grade students by: Using teaching methods based on the principles of phonics, the sample group used for the research was a group of 5th grade students at Thesaban 3 School, Sala Hua Yang Temple in Mueang District, Songkhla Province, semester 1, academic year 2023, totaling 20 people. The tools used in the research were: (1) an English language learning plan on the development of English vocabulary pronunciation skills for Grade 5 students using teaching methods based on phonics principles. 2) Educational achievement test on reading English vocabulary aloud and doing English skills exercises. Using teaching methods based on the principles of Phonics. This is a pre-study and post-study academic achievement test, many choice, 4 options, 20 questions. Statistics used in data analysis were done using percentages, arithmetic mean (x ̅),standard deviation (SD) and values. Accuracy (IOC).
The study’s findings are as follows: 1. Thetsaban 3 School, Wat Sala Hua Yang in Mueang District, Songkhla Province, grade 5 kids learning achievement in the English subjectread aloud wordshas improved. After employing phonics teaching materials, English The development scores showed a 34.50 percent gain. 2. Academic success in English following instruction in the language. Using multimedia to teach phonics It was discovered that scores increased following study compared to pre-study. which had a 33.50 percent improvement in average score.
Keywords: Phonics teaching, word pronunciation, vocabulary spelling