บทคัดย่อภาษาไทย
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อพัฒนาแบบฝึกทักษะกีฬาฟุตบอล กลุ่มสาระการเรียนรู้สุขศึกษาและพลศึกษา สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) เพื่อศึกษาทักษะพื้นฐานกีฬาฟุตบอลของนักเรียนที่เรียนด้วยแบบฝึกทักษะกีฬาฟุตบอล กลุ่มสาระการเรียนรู้สุขศึกษาและพลศึกษา สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 3) เพื่อศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนที่เรียนด้วยแบบฝึกทักษะกีฬาฟุตบอล กลุ่มสาระการเรียนรู้สุขศึกษาและพลศึกษา สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 และ 4) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อแบบฝึกทักษะกีฬาฟุตบอล กลุ่มสาระการเรียนรู้สุขศึกษาและพลศึกษา สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4/1 โรงเรียนบ้านใหญ่พิทยาคม อำเภอครบุรี จังหวัดนครราชสีมา ปีการศึกษา 2565 ซึ่งได้มาโดยวิธีการสุ่มแบบกลุ่ม (Cluster Random Sampling) โดยใช้ห้องเรียนเป็นหน่วยในการสุ่ม จำนวน 28 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แบบฝึกทักษะกีฬาฟุตบอล กลุ่มสาระการเรียนรู้สุขศึกษาและพลศึกษา สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 จำนวน 8 เล่ม 2) แผนการจัดการเรียนรู้ประกอบการใช้แบบฝึกทักษะกีฬาฟุตบอล กลุ่มสาระการเรียนรู้สุขศึกษาและพลศึกษา สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 จำนวน 18 แผน 3) แบบทดสอบทักษะพื้นฐานกีฬาฟุตบอล กลุ่มสาระการเรียนรู้สุขศึกษาและพลศึกษา สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 จำนวน 4 ข้อ 4) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน จำนวน 40 ข้อ และ 5) แบบประเมินความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อแบบฝึกทักษะกีฬาฟุตบอล กลุ่มสาระการเรียนรู้สุขศึกษาและพลศึกษา สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 จำนวน 15 ข้อ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าประสิทธิภาพ E1/E2 สถิติที่ทดสอบสมมติฐาน คือ t-test (Dependent Sample) ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน
ผลการวิจัยพบว่า
1. แบบฝึกทักษะกีฬาฟุตบอล กลุ่มสาระการเรียนรู้สุขศึกษาและพลศึกษา สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 มีประสิทธิภาพเท่ากับ 86.07/84.62 ตามเกณฑ์มาตรฐาน 80/80 ที่กำหนดไว้
2. ทักษะพื้นฐานกีฬาฟุตบอลของนักเรียนที่เรียนด้วยแบบฝึกทักษะกีฬาฟุตบอล กลุ่มสาระการเรียนรู้สุขศึกษาและพลศึกษา สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 พบว่า คะแนนสอบหลังเรียน สูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
3. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนที่เรียนด้วยแบบฝึกทักษะกีฬาฟุตบอล กลุ่มสาระการเรียนรู้สุขศึกษาและพลศึกษา สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 พบว่า คะแนนสอบหลังเรียน สูงกว่าก่อนเรียนอย่างมี นัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
4. ผลการศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่เรียนด้วยแบบฝึกทักษะกีฬาฟุตบอล กลุ่มสาระการเรียนรู้สุขศึกษาและพลศึกษา สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 พบว่า ความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อแบบฝึกทักษะกีฬาฟุตบอล กลุ่มสาระการเรียนรู้สุขศึกษาและพลศึกษา สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก ( = 4.33 , S.D. = 0.83)
ABSTRACT
This research has the objective 1) To develop football skills training Health and Physical Education learning group For Mathayomsuksa 4 students, performance must be 80/80. 2) To study the basic football skills of students who study with football skills exercises. Health and Physical Education learning group For Mathayomsuksa 4 students. 3) To study the academic achievement of students who study with football skills training. Health and Physical Education learning group For Mathayomsuksa 4 students. and 4) To study student satisfaction with football skills training Health and Physical Education learning group For Mathayomsuksa 4 students. The sample group used in this research is Mathayomsuksa 4/1 students at Ban Yai Phitthayakhom School, Khon Buri District, Nakhon Ratchasima Province, academic year 2022, which was obtained by means of cluster random sampling (Cluster Random Sampling) using the classroom as the unit for random sampling. Number of people: 28 people. The tools used in the research include: 1) Football skills training Health and Physical Education learning group For Mathayomsuksa 4 students, 8 volumes. 2) Lesson plan for using football skills exercises Health and Physical Education learning group For Mathayomsuksa 4 students, 18 plans. 3) Basic football skills test Health and Physical Education learning group For Mathayomsuksa 4 students, 4 questions. 4) Academic Achievement Test 40 questions and 5) Student satisfaction assessment form regarding football skills training. Health and Physical Education learning group For Mathayomsuksa 4 students, 15 questions. Statistics used in data analysis include: Efficiency value E1/E2 Statistics that test the hypothesis are t-test (Dependent Sample), percentage, mean, and standard deviation.
The research results found that :
1. Football skills training Health and Physical Education learning group For Mathayomsuksa 4 students, the performance is equal to 86.07/84.62 according to the specified 80/80 standard criteria.
2. Basic football skills of students learning with football skills exercises.
Health and Physical Education learning group For Mathayomsuksa 4 students, it was found that the test scores after studying Higher than before studying with statistical significance at the .05 level.
3. Academic achievement of students who study with football skills training Health and Physical Education learning group For Mathayomsuksa 4 students, it was found that the test scores after studying Higher than before studying Statistical significance at the .05 level.
4. Results of the study of satisfaction of students learning with football skills training. Health and Physical Education learning group For Mathayomsuksa 4 students, it was found that students’ satisfaction with the football skill training exercises Health and Physical Education learning group For Mathayomsuksa 4 students, the overall level was at a high level ( = 4.33, S.D. = 0.83).