ชื่อวิจัยในชั้นเรียน การพัฒนาทักษะการอ่านคําที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตราโดยใช้ชุดฝึกทักษะการ อ่านคําที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตรา ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4/2 โรงเรียนเทศบาล 3 (วัดศาลาหัวยาง)
ผู้วิจัย พลอยสวย เซ่งก่อกุล ปีการศึกษา 2566
ปริญญา ครุศาสตร์บัณฑิต สาขาวิชา ภาษาไทย
อาจารย์ที่ปรึกษา อ.ดร.กมลทิพย์ สังข์เกื้อ
บทคัดย่อ
วิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาทักษะการอ่านคําที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตราโดยใช้ชุดฝึกทักษะการอ่านคําที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตรา ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4/2 โรงเรียนเทศบาล 3 (วัดศาลาหัวยาง) 2) เพื่อเปรียบเทียบทักษะการอ่านคําที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตรา ก่อนและหลังใช้ชุดฝึกทักษะการอ่านคําที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตรา ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4/2 โรงเรียนเทศบาล 3 (วัดศาลาหัวยาง) ประชากร คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4/2 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2566 โรงเรียนเทศบาล 3 (วัดศาลาหัวยาง) อําเภอเมือง จังหวัดสงขลา จํานวน 31 คน นวัตกรรมที่ในการวิจัยประกอบด้วย 1) แบบฝึกทักษะการอ่าน เรื่อง คําที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตรา 2) แผนการจัดการเรียนรู้ เรื่อง การอ่านคําที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตรา โดยใช้ชุดฝึกทักษะการอ่าน เครื่องมือที่ใช้เก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบทดสอบการอ่านคําที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตรา จํานวน 20 ข้อ สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าความเที่ยงตรง (IOC)
ผลการวิจัย พบว่า 1) ผลการพัฒนาทักษะการอ่านคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตราโดยใช้ชุดฝึกทักษะ การอ่านคําที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตราของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4/2 เทศบาล 3 (วัดศาลาหัวยาง) พบว่า นักเรียนมีทักษะการอ่านคําที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตราโดยใช้ชุดฝึกทักษะการอ่านคําที่มีตัวสะกดไม่ ตรงตามมาตราเพิ่มขึ้น คิดเป็นร้อยละ 19.84 ซึ่งตรงตามเกณฑ์ที่กําหนดไว้ 2) ผลการเปรียบเทียบทักษะการอ่านคําที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตราระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียนโดยใช้ชุดฝึกทักษะการอ่านคําที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตราของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4/2 เทศบาล 3 (วัดศาลาหัวยาง) พบว่า นักเรียนทุกคนมีทักษะการอ่านคําที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตราหลังเรียน โดยใช้ชุดฝึกทักษะสูงกว่าก่อนเรียน โดยมีคะแนนก่อนเรียนโดยรวมเฉลี่ยเท่ากับ 11.09 คิดเป็นค่าเฉลี่ยร้อยละ 55.48 และคะแนนหลังเรียนโดยรวมเฉลี่ยเท่ากับ 15.06 คิดเป็นค่าเฉลี่ยร้อยละ 75.32
คําสําคัญ: ชุดฝึกทักษะ, ทักษะการอ่าน, มาตราตัวสะกดไม่ตรงตามมาตรา
Thesis Title: Developing reading skills for words with incorrect spellings using
a reading skills training kit. Read words with incorrect spellings. of students in grade 4/2 of Tessaban 3 School (Wat Sala Hua Yang)
Researcher: Ploysuay Sengkokun academic year: 2023
Degree: Bachelor of Education Major: Thai Language
Advisor: Dr.Kamonthip Sangkuea
Abstract
The objectives of this research are to 1) develop reading skills for words with spellings that do not conform to the standard using a training kit for reading words with spellings that do not conform to the standard. of students in Grade 4/2 of Tessaban 3 School (Wat Sala Hua Yang) 2) to compare the skills of reading words with spellings that do not conform to the standard Before and after using the set to practice reading words with spellings that do not conform to the standard. of students in Grade 4/2 of Tesaban 3 School (Wat Sala Hua Yang). The population is students in Grade 4/2 of the first semester of academic year 2023 at Tessaban 3 School (Wat Sala Hua Yang), Mueang District, Songkhla Province. There were 31 people. The innovations in the research consisted of 1) reading skill training on words with spellings that do not correspond to the section. 2) a learning plan on reading words with spellings that do not correspond to the section. Using a reading skill training set The instrument used to collect data was a test for reading words with spellings that did not conform to the standard, 20 questions. Statistics used in the research included percentage, mean, and standard deviation. and precision value (IOC)
The results of the research were found: 1) Results of developing skills in reading words with spellings that do not conform to the standard using a skill training set. Reading words with spellings that do not conform to the standard for students in Prathom 4/2, Municipality 3 (Wat Sala Hua Yang), found that the students have the skills to read words with spellings that do not conform to the standard using a reading skills training kit. Words with incorrect spellings according to the increased section Accounted for 19.84 percent, which meets the specified criteria. 2) Results of comparing the skills of reading words with spellings that do not correspond to the standard between before and after studying using the skill practice set for reading words with spellings that do not correspond to the standard. The section for students in Prathom 4/2, Tessaban 3 (Wat Sala Hua Yang), found that all students had the skills to read words with spellings that did not correspond to the section after studying. By using a higher skill training set than before studying. The average overall pre-study score was 11.09, calculated as an average of 55.48 percent, and the average overall post-study score was 15.06, calculated as an average of 75.32 percent.
Keywords: skill training set, reading skills, spelling that doesn’t match the section