ชื่อเรื่อง การวิจัยประเมินผลโครงการโรงเรียนสีขาวต้านยาเสพติดและอบายมุข
โรงเรียนนาเฉลียงพิทยาคม
ผู้วิจัย พงศ์วิพัฒน์ เจริญพล
ปีการศึกษา 2565
บทคัดย่อ
การวิจัยประเมินผลโครงการโรงเรียนสีขาวต้านยาเสพติดและอบายมุขโรงเรียนนาเฉลียงพิทยาคม สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาเพชรบูรณ์ครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ
1) ศึกษาสถานการณ์การดำเนินโครงการโรงเรียนสีขาวโรงเรียนนาเฉลียงพิทยาคม สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาเพชรบูรณ์
2) ประเมินผลการดำเนินโครงการประเมินผลโครงการโรงเรียนสีขาวต้านยาเสพติดและอบายมุขโรงเรียนนาเฉลียงพิทยาคม สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาเพชรบูรณ์
3) นำเสนอแนวทางการพัฒนายกระดับโครงการโรงเรียนสีขาวต้านยาเสพติดและอบายมุข เป็นการวิจัยแบบผสานวิธี การวิจัยเชิงปริมาณ กลุ่มตัวอย่าง คือ
ผู้บริหาร ครู และนักเรียนของโรงเรียนนาเฉลียงพิทยาคม ปีการศึกษา 2565 ใช้วิธีการสุ่ม อย่างง่าย เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามมีลักษณะเป็นแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ โดยมีค่าอำนาจจำแนกอยู่ระหว่าง 0.31 ถึง 0.69 และมีค่าความเชื่อมั่นของแบบสอบถาม ทั้งฉบับเท่ากับ 0.95 วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน การเชิงคุณภาพ เก็บข้อมูลด้วยการสัมภาษณ์เชิงลึก การสนทนากลุ่ม และการสังเกตการณ์อย่างมีส่วนร่วม เครื่องมือได้แก่แบบสัมภาษณ์เชิงลึก ผู้ให้ข้อมูลหลัก จำนวน 12 คน และแบบสนทนากลุ่ม ผู้ให้ข้อมูลหลักจำนวน 6 คน เป็นการเลือกแบบเจาะจง วิเคราะห์ข้อมูลเชิงเนื้อหา ตรวจสอบด้วยเทคนิคสามเส้า และนำเสนอเชิงพรรณนา
ผลการวิจัยพบว่า
1) สถานการณ์การดำเนินโครงการโรงเรียนสีขาวโรงเรียนนาเฉลียงพิทยาคม พบว่า บริบทของสถานศึกษาตั้งอยู่ในเขตพื้นที่กึ่งเมืองกึ่งชนบท
ปัจจัยเสี่ยงของพื้นที่คือการปฏิสัมพันธ์ของชุมชนเปิดกว้างส่งผลให้มีการแพร่ขยายของสิ่งเสพติดในเด็กและเยาวชน การสื่อสารที่เป็นไปอย่างง่ายมีอิทธิพลต่อการชักจูงให้เด็กและเยาวชนหลงผิดได้ง่าย จุดแข็งของสถานศึกษาคือการมีโครงการที่ต่อเนื่อง มีการกำหนดยุทธศาสตร์ กำหนดผู้รับผิดชอบ การ
ดำเนินงาน และการติดตามประเมินผลอย่างชัดเจน
2) การประเมินผลการดำเนินโครงการประเมินผลโครงการโรงเรียนสีขาวต้านยาเสพติดและอบายมุขโรงเรียนนาเฉลียงพิทยาคม พบว่า (1) ด้านปัจจัยนำเข้ามีความพึงพอใจต่อการดำเนินงานในระดับมาก ปัจจัยสำคัญคือผู้บริหารที่เห็นความสำคัญ การมีส่วนร่วมระหว่างโรงเรียนและภาคเครือข่ายที่เกี่ยวข้อง(2) ด้านการดำเนินการมีความพึงพอใจในระดับมาก จุดเด่นที่สำคัญคือการวางแผนการขับเคลื่อนโครงการตามกระบวนการPDCA และการการขยายผลอย่างต่อเนื่อง และ (3) ด้านผลผลิตพบว่า มีความพึงพอใจต่อการดำเนินโครงการในระดับมาก
3) นำเสนอแนวทางการพัฒนายกระดับโครงการโรงเรียนสีขาวต้านยาเสพติดและอบายมุข พบว่า สถานศึกษาจะต้องดำเนินการอย่างเป็นขั้นตอนเริ่มจาก(1) ประเมินความต้องการจำเป็นให้สอดคล้องกับบริบทของสถานศึกษา (2) บูรณาการเข้ากับกิจกรรมของสถานศึกษา (3) สร้างชุมชนแห่งการเรียนรู้ให้นักเรียนมีบทบาท (4) ติดตามประเมินแบบเสริมพลัง และ (5) การสื่อสารเชิงบวก กลไกที่จะนำไปสู่ความสำเร็จคือ(1) กระบวนการวางแผน (2) การดำเนินการ (3) การตรวจสอบ และ (4) การปรับปรุงแก้ไขตามสถานการณ์ โดยอิงบริบทของสถานศึกษาเป็นฐานในการดำเนินโครงการ
คำสำคัญ: การวิจัยประเมินผล, โครงการโรงเรียนสีขาว, ยาเสพติดและอบายมุข
Abstract
Research and evaluation of white school projects against drug abuse andschool intrigue Na Chaleang Pittayakom under the Phetchabun SecondaryEducation Area Office aims to 1) study the situation of the implementation of theWhite School Project at Na Chaleang Pittayakom School; Phetchabun SecondaryEducation Area Office, 2) Evaluate the implementation of the White SchoolAgainst Drug Abuse and Nachaleang Pittayakom School Project Evaluation Project,and 3) propose guidelines for the development of the White School Against Drugsand Corruption Project. It is a combination of methods. Quantitative research Thesample group is executives. Teachers and students of Na Chaleang PittayakomSchool for the academic year 2022 using a simple random method. Thequestionnaire tool is a 5-level estimation scale with a classification authoritybetween 0.31 and 0.69 and a total query confidence of 0.95. Analyze data usingmean and standard deviation. Qualitative Collect data with in-depth interviews,group discussions, and participatory observations. Tools include in-depthinterviews, 12 key informants, and group discussions, 6 key informants. It is aselective, content-oriented analysis. Examine with triangular techniques andpresent descriptively. The results of the research showed that 1) the situation ofthe implementation of the White School Project at Na Chaleang PittayakomSchool found that the context of the school is located in a semi-urban, semirural area. Simple communication easily influences the inducement of children
and young people to go astray. The strength of the academy is its ongoingprojects. Strategy has been formulated. Clearly define responsible persons,operations, and monitoring and evaluation, 2) evaluation of the implementationof the White School Against Drug Abuse Project and Na Chaleang PittayakomSchool Project Evaluation Project It was found that (1) the inputs were satisfiedwith the operation to a large extent; The key factor is the management who seesthe importance. Participation between the school and the relevant networksector (2) The implementation aspect has a high level of satisfaction. Animportant highlight is the planning of the project drive according to the PDCAprocess and continuous expansion, and and 3) propose guidelines for thedevelopment and upgrading of white school projects against drugs and vices. It
was found that schools must take steps starting from (1) assessing the needs ofthe school in accordance with the context of the school, (2) integrating it intothe activities of the school, (3) creating a learning community for students to playa role, (4) monitoring and assessment with empowerment, and (5) positivecommunication. The mechanisms that will lead to success are (1) planningprocess, (2) implementation, (3) monitoring, and (4) situational improvements.
Keywords: Evaluation Research, White School Projects, Drug Abuse and All Vices