ชื่องานวิจัย การพัฒนาทักษะการเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตราแม่ กน โดยใช้แบบฝึกการประสมอักษรสำหรับนักเรียนที่มีปัญหาการเขียน ชั้นประถมศึกษาปีที่ ๓
ผู้วิจัย นางสาวมิสบ๊ะ แหละแอ , อาจารย์พัชยากรณ์ พูลเกตุ ,
ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.โสภณชัยวัฒนกุล , นางโสภิฐฌา ทองไชย
สาขาวิชา การศึกษาพิเศษ-ภาษาไทย
ปีที่ทำการวิจัย ภาคเรียนที่๑ ปีการศึกษา ๒๕๖๖
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ ๑) พัฒนาทักษะการเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตราแม่ กน โดยใช้แบบฝึกการประสมอักษรสำหรับนักเรียนที่มีปัญหาการเขียน ๒) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทักษะการเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตรา แม่ กน ก่อนและหลังการใช้แบบฝึกการประสมอักษร โดยมีประชากรนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ ๓ ภาคเรียนที่ ๑ ปีการศึกษา ๒๕๖๖ โรงเรียนบ้านคูนายสังข์
อำเภอจะนะ จังหวัดสงขลา จำนวน ๕ คน ที่ขาดทักษะการเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตราแม่ กน เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้วิชาภาษาไทย เรื่อง การเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตราแม่ กน โดยใช้แบบฝึกการประสมอักษร จำนวน ๑๕ แผน รวม ๑๕ ชั่วโมง แบบทดสอบให้นักเรียนกากบาทคำที่สะกดด้วยมาตราตัวสะกดแม่ กน จำนวน ๓๕ ข้อ และสื่อการสอนเรื่องมาตราตัวสะกดที่ไม่ตรงตามาตราแม่ กน การวิเคราะห์ข้อมูลทำได้โดยหาค่าความเที่ยงตรงเชิงเนื้อหา ค่ามัธยฐาน การหาค่าพิสัยระหว่างควอไทล์ สถิติ แบบวิลคอกชัน
ผลการวิจัยพบว่า
1. นักเรียนที่มีทักษะในการเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตราแม่ กน โดยใช้แบบฝึกกา
ประสมอักษรหลังการเรียนโดยใช้แบบฝึกประสมอักษร ทำให้มีผลรวมจากทักษะการเขียนสะกดในมาตราแม่ กน หลังเรียนเพิ่มขึ้น
2. นักเรียนที่มีทักษะการเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตรา แม่ กน ก่อนและหลังการใช้
แบบฝึกการประสมอักษร พบว่า คะแนนทดสอบหลังสอนโดยใช้แบบฝึกการประสมอักษร เรื่องการเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตราแม่ กน นักเรียนมีทักษะในการเขียนสะกดคำมีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตราแม่ กน สูงกว่าก่อนสอนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .๐๕
คำสำคัญ : แบบฝึกประสมอักษร ,ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน
Name of the research Improving skills in writing and spelling words with spellings that do not conform to the standard by using letter blending exercises for students with writing problems. Grade 3
Researcher Miss. Misbah Laeh-ae , Ajarn Patchayakon Poolket ,
Assistant Professor Dr. Sophon chaiwathanakulwanich , Mrs. Sopitcha Thongchai
Field of Study Special Education-Thai Language
Year of research Semester 1, academic year 2023.
Abstract
The aims of this research are to 1) develop skills in writing and spelling words that have spellings that do not conform to the standard of the parent by using letter blending exercises for students who have writing problems2) Compare the results of writing and spelling skills for words with spellings that do not conform to the Mae Kon standard before and after using the letter blending exercises. The population is students in Grade 3, Semester 1, academic year 2023, Ban Khun Nai Sang School.
Chana District, Songkhla Province, 5 people who lack skills in writing and spelling words with spellings that do not correspond to the standard of the Mae Kon. The tools used are the Thai language learning plan on writing and spelling words with spellings that do not correspond to the mother ก standard. using 15 letter blending practice plans, totaling 15 hours, a test for students to cross out words spelled with the Mae Kon spelling, a total of 35 questions, and teaching media about spellings that do not match the Mae Kon spelling. Data analysis can be done. By finding content validity, median, finding interquartile range, Wilcoxion statistics.
The research results found that
1. Students who have skills in writing and spelling words that have spellings that do not conform to the standard of the parent using the spelling exercises.Blending letters after studying using letter blending exercises. As a result, the total results from spelling skills in the Mae Kon section after studying increased.
2. Students who have skills in writing and spelling words with spellings that do not conform to the Mae Kon section before and after using Letter blending exercises. It was found that the test scores after teaching using the letter blending exercises Regarding writing and spelling words with spellings that do not conform to the standard, students’ skills in spelling words with spellings that do not conform to the standard are significantly higher than before teaching at the .05 level.
Keywords: Alphabet blending exercises ,Academic achievement