ชื่อวิจัยในชั้นเรียน การพัฒนาทักษะการเขียนพยัญชนะสลับหัว ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ โดยใช้แบบฝึกเสริมทักษะสำหรับนักเรียนที่มีปัญหาการเขียน โรงเรียนบ้านคูนายสังข์ ชั้นประถมศึกษาปีที่ 1
ผู้วิจัย นางสาววารี บ่อเตย ปีการศึกษา 2566
ปริญญา ครุศาสตรบัณฑิต สาขาวิชา การศึกษาพิเศษ-ภาษาไทย
อาจารย์ที่ปรึกษา 1.อาจารย์โสภณ ชัยวัฒนกุลวานิช
2.อาจารย์พัชยากรณ์ พูลเกตุ
ครูพี่เลี้ยง ครูสุกัญญา ลือขจร
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 2 ประการ คือ 1. เพื่อพัฒนาทักษะการเขียนพยัญชนะสลับหัวของนักเรียนที่มีปัญหาการเขียนโดยใช้แบบฝึกเสริมทักษะ เรื่อง การเขียนพยัญชนะสลับหัว ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ โดยใช้แบบฝึกเสริมทักษะ 2. เพื่อเปรียบเทียบทักษะการเขียนพยัญชนะสลับหัวของนักเรียนที่มีปัญหาการเขียนก่อนและหลังการสอนโดยใช้แบบฝึกเสริมทักษะ เรื่อง การเขียนพยัญชนะสลับหัว ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ โดยใช้แบบฝึกเสริมทักษะโดยมีประชากรนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2566 โรงเรียนบ้านคูนายสังข์ อำเภอจะนะ จังหวัดสงขลา จำนวน 5 คน ที่ขาดทักษะการเขียนพยัญชนะสลับหัว ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้วิชาภาษาไทย เรื่อง การเขียนพยัญชนะสลับหัว ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ โดยใช้แบบฝึกเสริมทักษะจำนวน 11 แผน รวม 4 ชั่วโมง แบบทดสอบให้นักเรียนเขียนตามคำบอก จำนวน 8 คำ และสื่อการสอน เรื่อง การเขียนพยัญชนะสลับหัว ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ ซึ่งมี 8 คำ การวิเคราะห์ข้อมูลทำได้โดยหาค่าความเที่ยงตรงเชิงเนื้อหา ค่ามัธยฐาน การหาค่าพิสัยระหว่างควอไทล์ สถิติแบบวิลคอกชัน
ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้
1. ผลการพัฒนาทักษะการเขียนพยัญชนะสลับหัว ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ ของนักเรียนที่มีปัญหาการเขียน โดยใช้แบบฝึกเสริมทักษะการเขียนพยัญชนะสลับหัว ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 พบว่า นักเรียนมีทักษะในการเขียนพยัญชนะสลับหัว ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ โดยใช้แบบฝึกเสริมทักษะ เรื่อง การเขียนพยัญชนะสลับหัว ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ อยู่ในระดับดี
2. ผลการเปรียบเทียบทักษะการเขียนพยัญชนะสลับหัวของนักเรียนที่มีปัญหาการเขียนก่อนและหลังการสอนโดยใช้แบบฝึกเสริมทักษะ เรื่อง การเขียนพยัญชนะสลับหัว ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ พบว่า คะแนนทดสอบหลังสอนโดยใช้แบบฝึกเสริมทักษะเรื่อง การเขียนพยัญชนะสลับหัว ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ นักเรียนมีทักษะในการเขียนพยัญชนะสลับหัว ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ สูงกว่าก่อนสอนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ.05
class research name The development of alternate headed consonant writing skills by using skills-enhancing exercises for students with writing problems Ban Khu Nai Sang School Grade 1.
Researcher Ms. Waree Botoei Academic year 2023
DeGree Bachelor of Education Mejor Special Education - Thai Language
Advisor 1. Ajarn Sopon Chaiwatthanakulvanich
2. Ajarn Patchayakon Poolket
Mentor Teacher Sukanya Luekhajorn
Abstract
The objectives of this research were 2. 1. To develop the writing skills of alternate headed consonants of students with writing problems by using a skill-enhancing exercise on writing alternate headed consonants by using exercises. Skill enhancement 2. To compare the skills of writing alternate headed consonants of students who had writing problems before and after teaching by using the skill enhancement exercise on writing alternate headed consonants ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ using skill enhancement exercises. with a population of grade 1 students The first semester of the academic year 2023, Ban Khu Nai Sang School, Chana District, Songkhla Province, consisted of 5 students who lacked writing alternate consonant writing skills ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ . The tools used were the Thai language learning management plan on writing alternate consonants ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ. Using 11 skills-enhancing exercises, totaling 4 hours The dictation test consisted of 8 words and teaching materials on the subject of writing alternate consonants, which consisted of 8 words. interquartile Wilcoxon Statistics
The research results can be summarized as follows.
1. The results of development of alternate consonant writing skills ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ of students with writing problems By using exercises to enhance the skills of writing alternate consonants ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ for Grade 1 students, it was found that the students had skills in writing alternate consonants ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ by using the exercises. Enhance skills on writing alternate consonants, ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ at a good level.
2. The comparison of the writing skills of alternate headed consonants of students with writing problems before and after teaching by using the skills training exercise on writing alternate consonants ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ found that the test scores after teaching by Use the exercises to enhance the subject skills. The writing of alternate consonants ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ Students had skills in writing alternate consonants ด ค ฅ ต ถ ภ ผ พ at statistically significant higher than before teaching at the .05 level.