ชื่อวิจัยในชั้นเรียน การพัฒนาทักษะการเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตราแม่ กน โดยใช้แบบฝึกการประสมอักษรสำหรับนักเรียนที่มีปัญหาการเขียน ชั้นประถมศึกษาปีที่ 3
ผู้วิจัย นางสาวมิสบ๊ะ แหละแอ ปีการศึกษา 2566
ปริญญา ครุศาสตรบัณฑิต สาขา การศึกษาพิเศษ-ภาษาไทย
อาจารย์ที่ปรึกษา 1.อาจารย์โสภณ ชัยวัฒนกุลวานิช
2.อาจารย์พัชยากรณ์ พูลเกตุ
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 2 ประการ คือ 1. เพื่อพัฒนาทักษะการเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตราแม่ กน โดยใช้แบบฝึกการประสมอักษรสำหรับนักเรียนที่มีปัญหาการเขียน 2. เพื่อเปรียบเทียบทักษะการเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตรา แม่ กน ก่อนและหลังการใช้แบบฝึกการประสมอักษร โดยมีประชากรนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2566 โรงเรียนบ้านคูนายสังข์ อำเภอจะนะ จังหวัดสงขลา จำนวน 5 คน ที่ขาดทักษะการเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตราแม่ กน เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้วิชาภาษาไทย เรื่อง การเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตราแม่ กน โดยใช้แบบฝึกการประสมอักษร จำนวน 15 แผน รวม 15 ชั่วโมง แบบทดสอบให้นักเรียนกากบาทคำที่สะกดด้วยมาตตราตัวสะกดแม่ กน จำนวน 35ข้อ และสื่อการสอนเรื่องมาตตราตัวสะกดที่ไม่ตรงตามาตตราแม่ กน การวิเคราะห์ข้อมูลทำได้โดยหาค่าความเที่ยงตรงเชิงเนื้อหา ค่ามัธยฐาน การหาค่าพิสัยระหว่างควอไทล์ สถิติ แบบวิลคอกชัน
ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้
1. ผลการพัฒนาทักษะการเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตราแม่ กน โดยใช้แบบฝึก
ประสมอักษรสำหรับนักเรียนที่มีปัญหาการเขียน นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่3 พบว่า นักเรียนมีทักษะในการเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตราแม่ กน โดยใช้แบบฝึกการประสมอักษร อยู่ในระดับดี
2. ผลการเปรียบเทียบทักษะการเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตรา แม่ กน ก่อนและหลังการใช้แบบฝึกการประสมอักษร พบว่า คะแนนทดสอบหลังสอนโดยใช้แบบฝึกการประสมอักษร เรื่องการเขียนสะกดคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตราแม่ กน นักเรียนมีทักษะในการเขียนสะกดคำมีตัวสะกดไม่ตรงตามมาตราแม่ กน สูงกว่าก่อนสอนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ.05
Classroom research name Developing skills in writing and spelling words with spellings that do not conform to the standard of the Mother Kan, using letter blending exercises for students with writing problems. Grade 3
Researcher Ms. Misbah Laeh-ae Academic year 2023
DeGree Bachelor of Education Mejor Special Education-Thai Language
Advisor 1. Ajarn Sophon Chaiwathanakulwanich
2. Ajarn Patchayakon poolket
Abstract
This research has two objectives: 1. To develop skills in writing and spelling words with spellings that do not conform to the standard by using letter blending exercises for students with writing problems. 2. To compare spelling skills. Words with spellings that do not conform to the แม่ กน section before and after using the letter blending exercises. There is a population of 5 students in Grade 3, Semester 1, Academic Year 2023, Ban Khun Nai Sang School, Chana District, Songkhla Province, who lack skills in writing and spelling words with spellings that do not conform to the standard. Tools used include plans. Arrange Thai language learning on writing and spelling words with spellings that do not follow the แม่ กน spelling standard, using 15 letter blending exercises, totaling 15 hours. The test asks students to cross out words spelled using the แม่ กน spelling standard. A total of 35 questions and teaching media about spelling standards that do not follow the standards of the แม่ กน . Data analysis can be done by finding content validity, median, finding interquartile range, Wilcoxion statistics.
The research results are summarized as follows.
1. The results of developing skills in writing and spelling words with spellings that do not conform to the standard of แม่ กน by using exercises.
Mixed letters for students who have writing problems Grade 3 students found that the students had skills in writing and spelling words with spellings that did not conform to the แม่ กน standards by using letter blending exercises. at a good level
2. The results of comparing the skills in writing and spelling words with spellings that do not conform to the แม่ กน standard before and after using the letter blending exercises. It was found that the test scores after teaching using the letter blending exercises Regarding writing and spelling words with spellings that do not conform to the standard, students’ skills in spelling words with spellings that do not conform to the standard of แม่ กน are significantly higher than before teaching at the .05 level.