ชื่องานวิจัย การพัฒนารูปแบบการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือเทคนิค STAD ร่วมกับเทคนิค KWL Plus โดยใช้ข้อมูลท้องถิ่น ประกอบหนังสือส่งเสริมการอ่าน
ชุดท่องเที่ยวเมืองกำแพงเพชร เพื่อส่งเสริมความสามารถด้านการอ่านจับใจความ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2
ชื่อผู้วิจัย นางเนาวรัตน์ ชมภูรัตน์ ตำแหน่ง ครู วิทยฐานะครูชำนาญการพิเศษ
โรงเรียนอนุบาลกำแพงเพชร อำเภอเมือง จังหวัดกำแพงเพชร
สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากำแพงเพชร เขต 1
ปีที่วิจัย 2565 - 2566
บทคัดย่อ
การพัฒนารูปแบบการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือเทคนิค STAD ร่วมกับ เทคนิค KWL Plus โดยใช้ข้อมูลท้องถิ่น ประกอบหนังสือส่งเสริมการอ่าน ชุดท่องเที่ยวเมืองกำแพงเพชรเพื่อส่งเสริมความสามารถด้านการอ่านจับใจความ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาข้อมูลพื้นฐานสภาพปัญหาและความต้องการพัฒนารูปแบบการจัดการเรียนรู้ในกลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทยสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 2) เพื่อพัฒนารูปแบบการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือเทคนิค STAD ร่วมกับ เทคนิค KWL Plus โดยใช้ข้อมูลท้องถิ่น ประกอบหนังสือส่งเสริมการอ่าน ชุดท่องเที่ยวเมืองกำแพงเพชร เพื่อส่งเสริมความสามารถด้านการอ่านจับใจความ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 3) เพื่อทดลองใช้รูปแบบการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือเทคนิค STAD ร่วมกับ เทคนิค KWL Plus โดยใช้ข้อมูลท้องถิ่น ประกอบหนังสือส่งเสริมการอ่าน ชุดท่องเที่ยวเมืองกำแพงเพชร เพื่อส่งเสริมความสามารถด้านการอ่านจับใจความ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 4) เพื่อประเมินผลการใช้รูปแบบการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือเทคนิค STAD ร่วมกับ เทคนิค KWL Plus โดยใช้ข้อมูลท้องถิ่น ประกอบหนังสือส่งเสริมการอ่าน ชุดท่องเที่ยวเมืองกำแพงเพชร เพื่อส่งเสริมความสามารถด้านการอ่านจับใจความ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูลได้แก่ แบบวิเคราะห์เอกสารที่เกี่ยวข้อง แบบสัมภาษณ์ และแบบสอบถาม คู่มือประกอบรูปแบบการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือเทคนิค STAD ร่วมกับ เทคนิค KWL Plus โดยใช้ข้อมูลท้องถิ่น ประกอบหนังสือส่งเสริมการอ่าน ชุดท่องเที่ยวเมืองกำแพงเพชร เพื่อส่งเสริมความสามารถด้านการอ่านจับใจความ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 แบบทดสอบวัดความสามารถอ่านจับใจความ จำนวน 30 ข้อ แบบสอบถามความพึงพอใจ การวิเคราะห์และสถิติที่ใช้ในการหาประสิทธิภาพ ใช้สูตร E1/E2 การวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ร้อยละ ค่าเฉลี่ย (X) ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) การทดสอบค่าที (t test) แบบไม่อิสระ (Dependent) และการวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis)
ผลการวิจัย พบว่า
1. ผลการวิเคราะห์ข้อมูลสภาพปัจจุบัน สภาพปัญหาและความต้องการสำหรับการพัฒนารูปแบบการจัดการเรียนรู้ ได้ข้อสรุปว่า นักเรียนขาดนิสัยรักการอ่าน และเมื่อนักเรียนอ่านเรื่องแล้วไม่เข้าใจเนื้อเรื่อง อ่านไม่เข้าใจในสาระสำคัญของเรื่องที่อ่าน ไม่สามารถตอบคำถาม จับประเด็นสำคัญ สรุปความ คิดวิเคราะห์เรื่องที่อ่าน และสรุปความรู้และข้อคิดเห็นจากเรื่องที่อ่านไม่ได้ ไม่มีนิสัยรักการอ่าน มีทัศนคติที่ไม่ดีต่อหนังสือ ไม่สามารถถ่ายทอดความรู้ความคิดอย่างเป็นขั้นตอน มีปัญหาในการเชื่อมโยงความรู้ เขียนสื่อความจากเรื่องไม่ได้ ปัญหาครูผู้สอนได้แก่ ครูผู้สอนขาดการนำสื่อการเรียนการสอนที่สามารถสร้างและเร้าความสนใจในการเรียน มาใช้จัดการเรียนรู้และขาดการจัดการเรียนรู้จากเทคนิคการสอนที่หลากหลาย และจัดการเรียนรู้ที่ไม่ส่งเสริมให้นักเรียนได้เรียนในเรื่องเกี่ยวกับท้องถิ่นตนเอง ครูควรส่งเสริมให้นักเรียนมีนิสัยรักการอ่าน และนำเทคนิคการสอนที่หลากหลาย เน้นให้นักเรียนได้เรียนหรือทำงานร่วมกันและได้พัฒนาศักยภาพของตนเองอย่างเต็มความสามารถและควรส่งเสริมให้นักเรียนได้เรียนในเรื่องเกี่ยวกับท้องถิ่นตนเอง ผลการสัมภาษณ์ครูผู้สอนที่เกี่ยวข้องพบว่าสาระที่ควรปรับปรุงและพัฒนาผู้เรียน คือสาระการอ่าน ผลการศึกษาแนวคิดทฤษฎีที่ใช้ในการพัฒนารูปแบบได้ข้อสรุปว่าทฤษฎีการเรียนแบบร่วมมือ เทคนิค STAD การจัดการเรียนรู้เทคนิค KWL Plus
2. ผลพัฒนารูปแบบการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือเทคนิค STAD ร่วมกับ เทคนิค KWL Plus ชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 ประกอบด้วยองค์ประกอบ 3 องค์ประกอบ คือ หลักการและวัตถุประสงค์ กระบวนการเรียนรู้ และ ข้อเสนอแนะในการนำรูปแบบไปใช้ องค์ประกอบกระบวนการเรียนรู้ มี 5 ขั้น คือขั้นที่ 1 ขั้นเตรียมความพร้อม ขั้นที่ 2 ขั้นเรียนรู้สู่การคิด มีกิจกรรมย่อย 3 ขั้น ดังนี้ 1) กิจกรรมก่อนอ่าน 2) กิจกรรมระหว่างอ่าน 3) กิจกรรมหลังอ่าน ขั้นที่ 3 กิจกรรมร่วมกันเรียนรู้ ขั้นที่ 4 ขั้นสรุป และขั้นที่ 5 ขั้นประเมินผล และมอบรางวัล
3. ผลการทดลองใช้รูปแบบการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือเทคนิค STAD ร่วมกับ เทคนิค KWL Plus โดยใช้ข้อมูลท้องถิ่น ประกอบหนังสือส่งเสริมการอ่าน ชุดท่องเที่ยวเมืองกำแพงเพชรเพื่อส่งเสริมความสามารถด้านการอ่านจับใจความ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2
3.1 รูปแบบการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือเทคนิค STAD ร่วมกับ เทคนิค KWL Plus โดยใช้ข้อมูลท้องถิ่น ประกอบหนังสือส่งเสริมการอ่าน ชุดท่องเที่ยวเมืองกำแพงเพชรเพื่อส่งเสริมความสามารถด้านการอ่านจับใจความ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 มีประสิทธิภาพเท่ากับ 83.65/84.91 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ 80/80
3.2 ความสามารถด้านการอ่านจับใจความของนักเรียนหลังการจัดการเรียนรู้โดยใช้รูปแบบการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือเทคนิค STAD ร่วมกับ เทคนิค KWL Plus โดยใช้ข้อมูลท้องถิ่น ประกอบหนังสือส่งเสริมการอ่าน ชุดท่องเที่ยวเมืองกำแพงเพชรเพื่อส่งเสริมความสามารถด้านการอ่านจับใจความ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 สูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิตที่ระดับ .05
4. ผลการประเมินรูปแบบการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือเทคนิค STAD ร่วมกับ เทคนิค KWL Plus โดยใช้ข้อมูลท้องถิ่น ประกอบหนังสือส่งเสริมการอ่าน ชุดท่องเที่ยวเมืองกำแพงเพชรเพื่อส่งเสริมความสามารถด้านการอ่านจับใจความ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 พบว่าหลังการใช้รูปแบบนักเรียนมีความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนรู้ด้วยรูปแบบการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือเทคนิค STAD ร่วมกับ เทคนิค KWL Plus โดยใช้ข้อมูลท้องถิ่น ประกอบหนังสือส่งเสริมการอ่าน ชุดท่องเที่ยวเมืองกำแพงเพชรเพื่อส่งเสริมความสามารถด้านการอ่านจับใจความ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่2 โดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.83 และผู้เกี่ยวข้องร่วมวิพากษ์รูปแบบการจัดการเรียนรู้ เห็นว่ารูปแบบการจัดการเรียนรู้ มีความเหมาะสมกับผู้เรียน สามารถพัฒนาผู้เรียนให้มีความสามารถด้านการอ่านจับใจความ
Title The development of the cooperative learning management model using STAD technique and KWL Plus technique by using local data along
with Mueang Kamphaeng Phet Travel Kit book to promote reading comprehension ability for grade 2 students
Author Mrs. Nowwarat Chompoorat, teacher, senior professional level teachers Kamphaeng Phet Kindergarten, Muang District,
Kamphaeng Phet Province, Kamphaeng Phet Primary Educational Service Area Office 1
Year 2022 - 2023
Abstract
Cooperative learning management model, STAD technique combined with KWL Plus technique directly, for Mueang Kamphaeng Phet Travel Kit book to
promote reading comprehension ability for grade 2 students with the objective of 1) To study basic information, problems, and needs to develop a learning management model in the Thai language learning for grade 2 students. 2) To develop a cooperative learning management model using STAD technique combined with KWL Plus technique by using local data along with Mueang Kamphaeng Phet Travel Kit book to promote reading comprehension ability for grade 2 students. 3) To experiment with cooperative learning management model using STAD technique combined with KWL Plus technique along with Mueang Kamphaeng Phet Travel Kit book to promote reading comprehension ability for grade 2 students. 4) To evaluate
the use of cooperative learning management model using STAD technique combined with KWL Plus technique by using local data along with Mueang Kamphaeng Phet Travel Kit book to promote reading comprehension ability. For grade 2 students, the tools used to collect data were: analysis of relevant documents, interview forms and questionnaires, a manual for collaborative learning management model along with Mueang Kamphaeng Phet Travel Kit book to promote reading comprehension ability for grade 2 students. There werea 30-item reading comprehension test and a satisfaction questionnaire. E1/E2 formula was used to analyze and statistically analyzed data by using percentage, mean (X), standard deviation (S.D.), Dependent t-test, and content analysis.
Findings
1. The results of the analysis of current conditions, problems and needs for learning management model development concluded that students had a lack of the habit of reading, and when students read and did not understand the content, did not understand the essence of the content, were unable to answer questions, capture the main points, sum up, and analyze the readings, and summarize knowledge and opinions from the content, did not have a habit of reading, had a bad attitude towards books, had inability to convey knowledge and ideas step by step, had a problem of connecting knowledge, and were unable to write a message from the content. Teacher problems include: Teachers had a lack of teaching materials that could create and arouse interest in learning to manage learning and had a lack of learning management from a variety of teaching techniques and management of learning that did not encourage students to learn about their own local area. Teachers should encourage students to have the habit of reading and introduce a variety of teaching techniques focusing on students to study or work together and develop their potential to the fullest and should encourage students to
learn about their own local area. The results of the interviews with the relevant teachers revealed that the content that should be improved and developed the students was the content of reading. The results of the study of the theoretical concepts used in developing the model concluded the cooperative learning theory, STAD technique along with KWL Plus technique.
2. The results of developing a cooperative learning management model using STAD technique and KWL Plus technique for grade 2 students consisted of 3 components: principles and objectives, learning process, and suggestions for applying the model. There are 5 steps in the learning process component: step 1, preparation step, step 2, learning to think, which there were 3 sub-activities as follows 1) Pre-reading activities, 2) reading activities, 3) post-reading activities, step 3, learning activities together, step 4, summary, and step 5, evaluation and awarding.
3. The results of using the cooperative learning management model with STAD technique and KWL Plus technique by using local data along with Mueang
Kamphaeng Phet Travel Kit book to promote reading comprehension ability grade 2 for students.
3.1 Cooperative learning management model with STAD technique combined and KWL Plus technique by using local data along with Mueang
Kamphaeng Phet Travel Kit book to promote reading comprehension ability for grade 2 students, the performance was 83.65/84.91, which is higher than the 80/80 threshold.
3.2 The students’ reading comprehension ability after learning management using the cooperative learning model with STAD technique and KWL
Plus technique using local data along with Mueang Kamphaeng Phet Travel Kit book to promote reading comprehension ability for grade 2 students higher than before studying with statistical significance at the .05 level.
4. Evaluation results of the cooperative learning management model using STAD technique and KWL Plus technique by using local data along with Mueang Kamphaeng Phet Travel Kit book to promote reading comprehension ability for grade 2 students was found that after using the model, the students were satisfied with the learning management using the cooperative learning management model with STAD technique and KWL Plus technique by using local data along with Mueang Kamphaeng Phet Travel Kit book to promote reading comprehension ability for grade 2 students. Overall, it was at the highest level with an average of 4.83, and the participants in the discussions on the learning management style saw that the learning management model were suitable for students, which could develop students to have reading comprehension abilities.