ียนสังกัดเทศบาลเมืองหนองคาย จํานวน 119 คน
เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ 1) แบบสัมภาษณ์สภาพปัญหาและแนวทางการพัฒนาการจัดกิจกรรม
การเรียนรวู้ิทยาศาสตร์เพื่อพัฒนาทักษะการคิดคํานวณ ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 2) แผนการจัดกิจกรรม
การเรียนรู้วิทยาศาสตร์เพื่อพัฒนาทักษะการคิดคํานวณ ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 จํานวน 3 แผน
ซึ่งมีผลการประเมินความเหมาะสมอยู่ที่ระดับมากที่สุด มีค่าเฉลี่ย ( X = 4.70, S.D.  0.46) 3) แบบ
วัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน จํานวน 30 ข้อมีค่าความยากง่ายตั้งแต่ 0.430.70 ค่าอํานาจจําแนก
ตั้งแต่ 0.401.00 และความเชื่อมั่น เท่ากับ 0.92 4) แบบวัดทักษะการคิคํานวณ จํานวน 25 ข้อและ
5) แบบประเมินความพึงพอใจ จํานวน 15 ข้อ สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย
ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบทีแบบกลุ่มไม่อิสระต่อกัน (Dependent Sample t-test)
ผลการวิจัยพบว่า
1. นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 มีปัญหาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่องคาน อัตราเร็วและ
ความเร็วของวัตถุแรงที่เกิดจากแรงพยายามที่ทํามุมต่อการเคลื่อนที่ของวัตถุการหางานจากพื้นที่ใต้ กราฟ และแรงเสียดทาน
2. กิจกรรมการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ที่ใช้แก้ปัญหา คือ การบูรณาการรูปแบบการสอนโดย
ประยุกต์ใช้หลักการทางคณิตศาสตร์แบบ A2R T2S เพื่อพัฒนาทักษะการคิดคํานวณ สําหรับนักเรียน
ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ได้แผนการจัดกิจกรรมการเรียนรู้วิทยาศาสตร์เพิ่มเติมโดยประยุกต์ใช้หลักการ
ทางคณิตศาสตร์แบบ A2R T2S เพื่อพัฒนาทักษะการคิดคํานวณ ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 จํานวน
3. แผนการจัดกิจกรรมการเรียนรู้วิทยาศาสตร์เพิ่มเติม โดยประยุกต์ใช้หลักการทาง
คณิตศาสตร์เพื่อพัฒนาทักษะการคิดคํานวณ สําหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 มีประสิทธิภาพ
(E1/E2
) เท่ากับ 85.67/87.22 และค่าดัชนีประสิทธิผล เท่ากับ 0.7762 โดยนักเรียนมีผลสัมฤทธิ์ ทางการเรียน แสดง ว่าผู้เรียนมีความก้าวหน้าทางการเรียนเพิ่มขึ้น คิดเป็นร้อยละ 77.62 และผู้เรียน
มทีักษะการคิดคํานวณ หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ .05
4. นักเรียนมัธยมศึกษาปีที่ 2 มีความพึงพอใจต่อกิจกรรมการเรียนรู้วิทยาศาสตร์เพิ่มเติม
โดยประยุกต์ใช้หลักการทางคณิตศาสตร์เพื่อพัฒนาทักษะการคิดคํานวณ อยู่ในระดับมากที่สุด
( X = 4.58, S.D. = 0.50)
Title: The Research and Development of Science Learning
Management Model by Applying Mathematical Principles to
Develop Computational Skill for Matthayomsuksa 2 Students. Researcher: Suchitra Juntakeeree
Direction: Senior Professional Level Teachers (K 3 Teachers)
Academic Year: 2023
Abstract
The study aims 1) to study the problem conditions and guidelines for the
development of an additional science learning management model to develop
computational skills for Mathayomsuksa 2 students, 2) Develop and investigate
the efficiency of organizing additional science learning activities to develop
computational skills Mathayomsuksa 2, 3) to examine the planning science learning
activities, and 4) to assess student satisfaction. The participants in this research were
science teachers and 119 Mathayomsuksa 2 students in Nong Khai municipal schools. The research tools were 1) an interview form on problem conditions and guidelines
for developing science learning activities to develop computational skills of
Mathayomsuksa 2 students 2) 3 Lesson plans of science learning activity plan
to develop numeracy skills Mathayomsuksa 2 students with the results of suitability
assessment at the highest level with an average ( = 4.70, S.D. 0.46) 3) Achievement
Measurement, 30 items with a difficulty ranging from 0.43 0.70, the discrimination
power ranged from 0.40 to 1.00, and the confidence was 0.92. 4) Calculation Skills
Scale, 25 items and 5) 15 items of Satisfaction Assessment. Statistics used for data
analysis were percentage, mean, and standard deviation. and independent sample
t-test. The Research Result:
1. Mathayomsuksa 2 students had learning achievement problems on beam, speed and speed of objects. The force that is exerted at an angle to the motion of
an object from finding work from the area under the graph and friction.
2. The problem-solving science learning activity was the integration of the
teaching model by applying the A2R T2S mathematics principles to develop
computational skills for Mathayomsuksa 2 students, acquired 3 Lesson plans of
science learning activities were planned by applying mathematical principles A2R T2S
to develop numeracy skills. 3. Lesson Plans for additional science learning activities by applying
mathematical principles to develop computational skills for Mathayomsuksa 2
students the efficiency (E1/E2) was 85.67/87.22 and the effectiveness index was
0.7762, with students having academic achievement indicating learners had increased
learning progress in 77.62 percent and After learning, the learners have calculation
skills was higher than before learning at statistical significance at the .05 level. 4. Mathayomsuksa 2 students were more satisfied with the additional science learning activities by applying mathematical principles to develop their numeracy
skills at the highest level ( = 4.58, S.D. = 0.50)