ชื่อผลงาน การพัฒนาครูด้านการจัดกระบวนการเรียนรู้ที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญ ในศตวรรษที่ 21 โรงเรียนบ้านนานกเขียน ตำบลหนนองโน อำเภอเมือง จังหวัดมหาสารคาม
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อ 1. พัฒนารูปแบบการพัฒนาครูด้านการจัดกระบวนการเรียนรู้ที่เนั้น ผู้เรียนเป็นสำคัญในศตวรรษที่ 21 2. ทดลองใช้รูปแบบการพัฒนาครูด้านการจัดกระบวนการเรียนรู้ที่เน้น ผู้เรียนเป็นสำคัญและ 3. ศึกษาผลการใช้รูปแบบการพัฒนาครูด้านการจัดกระบวนการเรียนรู้ที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญ โดยใช้วิธีวิจัยเชิงปฏิบัติการ (Action Research) ตามแนวคิดของ เคมมิส และ แม็คแทคการ์ด มี กระบวนการ 4 ขั้นตอน ดังนี้คือ 1.วางแผน (planning) 2.ปฏิบัติการ (Action) 3.สังเกตผล (Ostentation) และ สะท้อนผล (Reflection) กลยุทธ์ในการพัฒนาประกอบตัวย การประชุมเชิง ปฏิบัติการ และการนิเทศภายในกลุ่มเป้าหมายได้แก่ครูโรงเรียนบ้านนานกเขียนจำนวน 6 คน ผลการวิจัยพบว่า
1. ผลประเมินความรู้ครูหลังจากการจัดกระบวนการเรียนรู้ ที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญ ในศตวรรษที่ 21โดยรวมมีค่าเฉลี่ยร้อยละ 90
2. ผลการประเมินการใช้รูปแบบการพัฒนาใน กรจัดกระบวนการเรียนรู้ที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญในศตวรรษที่ 21 โดยรวมดีมากที่สุด คือ (X-bar= 4.71, SD= 0.49)
Title The Teacher Development of Learning Management Based on Child Centered Approach in the 21st Century for Bannanokkhean School.
Abstract
This research aims to 1) create guidelines for teacher Development in organizing the Learner. Center Learning process. 2008 Basic Education Core Curriculum, 2) Evaluate the development of teacher organizing the Learner. Center Learning process. 3) Reflection development of Learning Management based on Child centered approach of the target.
This research was an action researh based Conceptofkemmis and mc taggant in Cluding of a Stops and follow 1) Planning 2) Action 3) observation and A) Reflection wasoperated two leyels. The target consists of 6 teachers in Bannanokkhean School.
The results of the Study were Summarized as follow.
1. In Case of knowledge and Understanding of the Classroom research of the workshopoperating ford that teachers had high or. knowledge and understanding to average Score was 9096
2.The reflection development of Learning Management based on Child centeredapproach of the target Score was in the most level. (X-bar = 4.71 , SD = 0.49)