การประเมินโครงการพัฒนาคุณลักษณะที่ดีของนักเรียน
โรงเรียนนวมินทราชูทิศ กรุงเทพมหานคร
An Assessment the best of the Student Characteristics Development Program of Namamindarajudis Krungthepmahanakhon School
บทคัดย่อ
บทความวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อประเมินความเหมาะสมของบริบทที่เกี่ยวข้อง ปัจจัยนำเข้า กระบวนการดำเนินกิจกรรม และผลผลิตของโครงการพัฒนาคุณลักษณะที่ดีของนักเรียนโรงเรียน นวมินทราชูทิศ กรุงเทพมหานคร และประเมินความพึงพอใจของผู้บริหารสถานศึกษา ครูผู้สอน นักเรียน คณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน และผู้ปกครองนักเรียนที่มีต่อโครงการพัฒนาคุณลักษณะที่ดีของนักเรียนโรงเรียนนวมินทราชูทิศ กรุงเทพมหานคร การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงประเมินผล (Evaluation Research) กลุ่มตัวอย่างที่ให้ข้อมูลในการประเมิน ประกอบด้วย ผู้เชี่ยวชาญ ผู้อำนวยการโรงเรียน รองผู้อำนวยการโรงเรียน ครูผู้สอน เจ้าหน้าที่โรงเรียน คณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน นักเรียนและผู้ปกครองนักเรียนของโรงเรียนนวมินทราชูทิศ กรุงเทพมหานคร ในปีการศึกษา 2564 โดยการคัดเลือกแบบเจาะจงและการสุ่มแบบหลายขั้นตอน (Multistage random sampling) ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลและทำการวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณา คือ ร้อยละ ค่าเฉลี่ยและค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน
ผลการวิจัยพบว่า โครงการพัฒนาคุณลักษณะที่ดีของนักเรียนโรงเรียนนวมินทราชูทิศ กรุงเทพมหานคร ในภาพรวมทุกด้านมีผลการประเมินอยู่ในระดับมาก โดยด้านที่มีค่าเฉลี่ยผลการประเมินเป็นอันดับแรกและมีผลการประเมินอยู่ในระดับมากที่สุด คือ ด้านปัจจัยนำเข้าของโครงการ รองลงมาคือ ด้านบริบทของโครงการ และความพึงพอใจของผู้เกี่ยวข้องที่มีต่อโครงการ ตามลำดับ ส่วนด้านกระบวนการของโครงการ และด้านผลผลิตของโครงการ มีค่าเฉลี่ยผลการประเมินเป็นอันดับสุดท้ายเท่ากัน และผลการประเมินความพึงพอใจที่มีต่อโครงการพัฒนาคุณลักษณะที่ดีของนักเรียนโรงเรียนนวมินทราชูทิศ กรุงเทพมหานคร ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก
คำสำคัญ: คุณลักษณะที่ดีของนักเรียน, การประเมินโครงการ, นวมินทราชูทิศ กรุงเทพมหานคร
Abstract
This research aimed to assess the suitability of the relevant context, input, operating process, and the output of an Assessment the best of the Student Characteristics Development Program of Namamindarajudis Krungthepmahanakhon School. It also aimed to assess the satisfaction level of school administrator, teachers, students, the Basic Education committee, and the parents which affected an Assessment of the Student Characteristics Development Program Namamindarajudis Krungthepmahanakhon School. This research is Evaluation Research. The sample group as a source of evaluation data, it consisted of expert, school administrator, school administrator assistant, teachers, school staffs, the Basic Education committee, students, and the parents of students from Namamindarajudis Krungthepmahanakhon School in academic year 2021. The specific sampling technique and the Multistage random sampling was chosen. Questionnaire was a tool for data collection, and the data analysis was created with descriptive statistics including Percentage, Means and Standard Derivation.
The research showed that the overall result of an Assessment the best of the Student Characteristics Development Program of Namamindarajudis Krungthepmahanakhon School was high score in evaluation. The first rank in average evaluation and the highest evaluation result was input aspect of the program. The second rank was the context aspect of the program and the satisfaction level of stakeholders respectively. The aspects in operating process and the output of the program remained in last place for average evaluation. The overall satisfaction evaluation towards an Assessment the best of the Student Characteristics Development Program of Namamindarajudis Krungthepmahanakhon School was high.
Keywords : Student Characteristics, Program Evaluation, Namamindarajudis Krungthepmahanakhon