ชื่อเรื่อง การศึกษาผลสัมฤทธิ์และความพึงพอใจการเรียน รายวิชา งานเกษตร 1 เรื่อง ปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบ 4 MAT
ชื่อผู้เสนอผลงาน นางอรวรรณ ระวิโรจน์
สถานศึกษา โรงเรียนบ้านเดื่อวิทยาคม อำเภอเกษตรสมบูรณ์ จังหวัดชัยภูมิ
ปีที่จัดทำผลงาน 2563
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์และความพึงพอใจการเรียน รายวิชา งานเกษตร 1 เรื่อง ปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1
ที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบ 4 MAT ก่อนเรียนและหลังเรียน 2) ศึกษาความพึงพอใจของผู้เรียนต่อกระบวนการจัดการเรียนการสอน รายวิชา งานเกษตร 1 เรื่อง ปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบ 4 MAT กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ เป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1/1 ปีการศึกษา 2563 ภาคเรียนที่ 2 โรงเรียนบ้านเดื่อวิทยาคม อำเภอเกษตรสมบูรณ์ จังหวัดชัยภูมิ จำนวน 23 คน ได้มาโดยการคัดเลือกแบบเจาะจง (Purposive Sampling) ใช้ระยะเวลาในการทดลอง 5 สัปดาห์ จำนวน 10 ชั่วโมง
การดำเนินการทดลองใช้ครั้งนี้ใช้แผนการวิจัยแบบ One Group Pretest-Posttest Design เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แผนการจัดการเรียนรู้แบบ 4 MAT แบบประเมินผลสัมฤทธิ์ภาคปฏิบัติเพื่อวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียน และแบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียนในการเรียน รายวิชา งานเกษตร 1 เรื่อง ปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษา ปีที่ 1 ที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบ 4 MAT ซึ่งมีค่าความเชื่อมั่น .898 วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติค่าร้อยละ (Percentage), ค่าเฉลี่ย ( ), ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และใช้วิธีการทางสถิติแบบ t-test dependent sample
ผลการศึกษาพบว่า
1. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนและหลังเรียน รายวิชา งานเกษตร 1 เรื่อง ปรัชญาของ
เศรษฐกิจพอเพียง ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบ 4 MAT หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
2. ความพึงพอใจต่อการเรียนรายวิชา งานเกษตร 1 เรื่อง ปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง
ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบ 4 MAT ทั้ง 4 ด้าน คือ ด้านกระบวนการจัดการเรียนรู้ ด้านบรรยากาศการเรียนการสอน ด้านการใช้สื่อการเรียนการสอน และด้านการวัดผลกระเมินผล อยู่ในระดับมาก
Title: A Study of Achievement and Learning Satisfaction in Agriculture Course 1 Subject Philosophy of Sufficiency Economy of Year 1 students who study with the 4 MAT Learning Management
Author: Mrs. Orawan Rawirot
Educational Institute: Ban Dua Wittayakhom School, Kasetsomboon District, Chaiyaphum Province
Year : Academic year 2020
Abstract
The objectives of this research were 1) to comparative study of learning achievement and satisfaction in agriculture subject 1, Philosophy of Sufficiency Economy. of students in Mathayomsuksa 1 who studied with the 4 MAT learning management before and after class 2) to study the satisfaction of the learners towards the teaching and learning process in Agriculture 1 subject: Philosophy of Sufficiency Economy of the first year students who studied with the 4 MAT learning management model. The sample group used in this research. Be a student in Mathayom 1/1, Academic Year 2020, Semester 2, Ban Dua Wittayakhom School Kasetsomboon District In Chaiyaphum Province, 23 people were obtained by purposive sampling, using a 5-week trial of 10 hours.
This trial was conducted using the One Group Pretest-Posttest Design research plan. The 4 MAT Learning Management Plan is an achievement evaluation form to measure student achievement. and the satisfaction questionnaire of students in the study of Agriculture 1 subject, Philosophy of Sufficiency Economy. Of the first year students who studied with the 4 MAT learning management method with a confidence value of .898. Data were analyzed using percentage statistics. (Percentage), mean ( ), standard deviation (S.D.) and the t-test dependent sample statistical method.
The results showed that
1. Pre- and post-study achievements in agriculture, 1 subject, Philosophy of
Sufficiency Economy Of the first year students who studied with the 4 MAT learning management method after school was significantly higher than before at the .05 level.
2. Satisfaction with learning about Agriculture 1 subject: Philosophy of Sufficiency EconomyOf the students in Mathayomsuksa 1 who studied with the 4 MAT learning management in 4 aspects, namely, the learning process. teaching atmosphere the use of teaching media and the evaluation aspect at a high level