THE DEVELOPMENT OF ANALYTICAL THINKING ABILITY AND LEARNING ACHIEVEMENT THROUGH BLENDED LEARNING WITH LEARNING GAME OF KAHOOT IN LEARNING AREA OF SOCIAL STUDIES, RELIGIOUS AND CULTURAL FOR GRADE 10 STUDENTS
การวิจัยครั้งนี้เป็นการพัฒนาความสามารถในการคิดวิเคราะห์และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ด้วยการจัดการเรียนรู้แบบผสมผสาน โดยใช้โปรแกรมเกมการตอบคำถามออนไลน์ (Kahoot) กลุ่มสาระการเรียนรู้สังคมศึกษา ศาสนา และวัฒนธรรมสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อพัฒนาความสามารถในการคิดวิเคราะห์และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน กลุ่มสาระการเรียนรู้สังคมศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม ด้วยการจัดการเรียนรู้แบบผสมผสาน โดยใช้โปรแกรมเกมการตอบคำถามออนไลน์ (Kahoot) ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โดยมีคะแนนจากการทำแบบทดสอบที่ผ่านเกณฑ์ร้อยละ70 และมีจำนวนนักเรียนผ่านเกณฑ์ไม่น้อยกว่าร้อยละ 70 2) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ ด้วยการจัดการเรียนรู้แบบผสมผสานโดยการใช้เกมตอบคำถามออนไลน์(Kahoot) ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 กลุ่มเป้าหมาย คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4/1 จำนวน 31 คน ภาคเรียนที่ 2/2560 การวิจัยในครั้งนี้ใช้การวิจัยเชิงปฏิบัติการ (Action Research) มีวงจรการปฏิบัติการ 3 วงจร เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย 1) เครื่องมือที่ใช้ในการทดลองปฏิบัติการ ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้จำนวน 9 แผน 12 ชั่วโมง 2) เครื่องมือที่ใช้ในการสะท้อนผล ได้แก่ แบบบันทึกผลหลังการจัดการเรียนรู้ แบบสังเกตพฤติกรรมการเรียนรู้ของนักเรียน แบบสังเกตพฤติกรรมการสอนของครูโดยผู้ช่วยวิจัย และแบบสัมภาษณ์นักเรียน 3) เครื่องมือที่ใช้ในการประเมินประสิทธิภาพการจัดการเรียนรู้ ได้แก่ แบบทดสอบวัดความสามารถในการคิดวิเคราะห์,แบบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและแบบสอบถามความพึงพอใจ โดยวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณโดยใช้สถิติพื้นฐาน คือ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ และวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพ วิเคราะห์ข้อมูลในลักษณะเชิงเนื้อหาสรุปความเรียง
ผลการวิจัยพบว่า 1.นักเรียนมีคะแนนความสามารถในการคิดวิเคราะห์โดยเฉลี่ย คือ 22.13 จากคะแนนเต็ม 30 คะแนน คิดเป็นร้อยละ 73.76 และมีนักเรียนที่ทดสอบผ่านเกณฑ์ จำนวน 25 คน จากนักเรียนทั้งหมด 31 คน คิดเป็นร้อยละ 80.64 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนดไว้ และนักเรียนมีคะแนนทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนโดยเฉลี่ย คือ 22.55 จากคะแนนเต็ม 30 คะแนน คิดเป็นร้อยละ 75.16 นักเรียนที่ผ่านเกณฑ์ จำนวน 26 คน จากนักเรียนทั้งหมด 31 คน คิดเป็นร้อยละ 83.87 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนดไว้ 2.นักเรียนมีความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนรู้แบบผสมผสาน โดยใช้โปรแกรมเกมการตอบคำถามออนไลน์ (Kahoot) ภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด (¯x =4.52, S.D. = 0.25) เมื่อพิจารณาเป็นรายได้พบว่าด้านกิจกรรมการเรียนรู้อยู่ในระดับมากที่สุด (x ̅ = 4.64,S.D.=0.29 )
คำสำคัญ: การจัดการเรียนรู้แบบผสมผสาน,เกมคำถามออนไลน์,ความสามารถในการคิดวิเคราะห์
ABSTACT
This research is a development of analytical thinking skill and learning achievement through blended learning with online questionnaire learning game (Kahoot) of Social Studies, Religious and Cultural for Grade 10 students. This research aims to; 1) development of analytical thinking skill of Social Studies, Religious and Cultural for Grade 10 students by providing online questionnaire program. The criteria points of this game is 70%, and there are unless 70% of students who pass the criteria of standard, then, 2) develop the learning achievement of Social Studies, Religious and Cultural for Grade 10 students by using online questionnaire program (Kahoot), there are unless 70% of students who pass the criteria of standard that classified by unless 70% of scores, and, 3) study about the students satisfaction on learning management with blended with learning online game (Kahoot) for Grade 10 students, classified by sampling group which is the 31 Grade 10/1 students of a semester 2, year 2017. However, the 3 spiral of this action research instruments are; 1) 9 Lesson Plans in 12 hours, then, 2) the feedback instruments are; post-learning management record form, an observation form of students learning behavior, an observation form of teachers teaching by the research assistant, and the students interview, then finally, 3) the assessment instruments of an effective learning management are; analytical thinking test, achievement and satisfaction measurement which were analyzed the quantitative information by the basic statistics as; mean, percentage, and qualitative data analysis, in conclusion composition.
From the results, found that; 1. An average value of analytical thinking skill of students is 22.13 out of 30 full marks, calculated in percentage as 73.76%, there are 25 of 31 students who pass the criteria of standard, calculated in percentage as 80.64% which is higher than expected. Moreover, an average value of learning achievement skill of students is 22.55 out of 30 full marks, which is calculated in percentage as 75.16%, and there are 26 of 31 students who pass the criteria of standard, which is higher than expected. Then, 2. Overall, the satisfaction of students on blended learning management with learning game of Kahoot is in the highest level (¯x =4.52, S.D. = 0.25), when considering in each database, found that, the learning activity has a score in the highest level (x ̅ = 4.64, S.D. = 0.29)
Keywords : Blended Learning Management, Kahoot, Analytical Thinking Skill, Learning Achievement