การจัดการเรียนรู้ประวัติศาสตร์ทุ่งกะโล่ศึกษาโดยใช้โครงงานเป็นฐาน
สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาจังหวัดอุตรดิตถ์
LEARNING MANAGEMENT THE HISTORY OF THUNG KA LOW STUDIES
BY USING PROJECT-BASED LEARNING MODEL FOR STUDENTS
IN UTTARADIT PROVINCE
ชัชวาลย์ บุตรทอง
Chatchawal Buttong
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาประสิทธิภาพของแผนการจัดการเรียนรู้เพื่อพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนประวัติศาสตร์ทุ่งกะโล่ศึกษา โดยใช้เทคนิคการจัดการเรียนรู้แบบโครงงาน 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนเรียน หลังเรียนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โดยใช้โครงงานเป็นฐาน และ 3) ศึกษาความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนรู้ประวัติศาสตร์ทุ่งกะโล่ศึกษา โดยใช้เทคนิคการจัดการเรียนรู้แบบโครงงาน การวิจัยครั้งนี้ดำเนินการศึกษากึ่งทดลอง ใช้วิธีการทดลองแบบ One Group Pretest-Posttest Design กลุ่มเป้าหมายในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนสวนหลวงสาธิต สปจ.อุตรดิตถ์ จำนวน 10 คน ได้จากการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือวิจัยได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้เพื่อพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่องประวัติศาสตร์ทุ่งกะโล่ศึกษา 2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่องประวัติศาสตร์ทุ่งกะโล่ศึกษา และ
3) แบบสอบถามความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนรู้เรื่องประวัติศาสตร์ทุ่งกะโล่ศึกษา โดยใช้โครงงานเป็นฐาน
ผลการวิจัยพบว่า 1) แผนการจัดการเรียนรู้ที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นมีประสิทธิภาพ เท่ากับ 82.62/82.97 ซึ่งถือว่าผ่านเกณฑ์ที่กำหนดไว้ 80/80 2) นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนสวนหลวงสาธิต สปจ.อุตรดิตถ์ มีคะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และ 3) นักเรียนมีความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนรู้ประวัติศาสตร์ทุ่งกะโล่ โดยใช้โครงงานเป็นฐาน อยู่ในระดับมาก (x̄=3.97 และ S.D.=0.70)
คำสำคัญ: การจัดการเรียนรู้ประวัติศาสตร์, ทุ่งกะโล่ศึกษา, โครงงานเป็นฐาน
Abstract:
This research aimed to 1) study the efficiency of learning management for developing learning results on history of Thung Ka low studies by using project-based learning model. 2) study learning results of Prathom 4 students of Suanluangsatit school, before and after learning history of Thung Ka low studies using project-based learning model and 3) study the satisfaction of Prathom 4 students of Suanluangsatit school, before and after learning history of Thung Ka low studies using project-based learning model. This study was conducted using a
quasi-experimental study. The One Group Pretest-Posttest Design was designed by the researcher to use in this study. The sample of Prathom 4 students of Suanluangsatit school of 10 people was chosen by using purposive sampling. Their research methodologies applied in this study were
(1) learning plan to develop learning results on learning history of Thung Ka low studies by using project-based learning model (2) a set of tests for learning evaluation on history of
Thung Ka low studies by using project-based learning model and (3) a set of questionnaires to find out students satisfaction on the teaching on history of Thung Ka low studies by using project-based learning model.
A resulted found that. 1) The learning plan to which the researcher had designed efficiency resulted at 82.62/82.97 which considered pass comparing to the standard at 80/80. 2) After taking project-based technique, students of Prathom 4, Suanluangsatit school, had 0.05 percent higher learning result than before. And 3) In conclusion, the satisfactory of Prathom 4 students at Suanluangsatit school found that, they had high satisfactory on learning management of history on Thung Ka Low studies by using project-based learning model (x̄=3.97, S.D.=0.70)
Keyword: History learning management, Thung Ka low Studies, Project based learning