บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเรื่อง การพัฒนาทักษะการนำเสนองานภาษาอังกฤษด้วยหลัก B2S และ S&P ของผู้เรียนระดับ ปวส.1 วิทยาลัยเกษตรและเทคโนโลยีเพชรบุรี มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนารูปแบบการสอนแบบ B2S และ S&P และเพื่อพัฒนาทักษะการนำเสนองานภาษาอังกฤษของผู้เรียนระดับ ปวส.1 ตามหลักสูตรประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูง พุทธศักราช 2557
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้คือ ผู้เรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูง ชั้นปีที่1 สาขางานเทคโนโลยีภูมิทัศน์ และสาพืชสวน วิทยาลัยเกษตรและเทคโนโลยีเพชรบุรี ที่ลงทะเบียนเรียนวิชาภาษาอังกฤษ เทคโนโลยีการเกษตร จำนวน 20 คน เป็นการเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง (purpose sampling) และผู้เรียนสมัครใจเข้าร่วมโครงการ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ แผนการเรียนรู้ RBL (B2S และS&P) แบบประเมินการนำเสนองาน และแบบสอบถามความคิดเห็นผู้เรียน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ และ t-test
ผลการวิจัยพบว่า ผลการเรียนของผู้เรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และจำนวนผู้เรียนที่มีผลการเรียนสูงขึ้นจากการเรียนรู้ตามรูปแบบ B2S และ S&P จำนวน ร้อยละ 65 ผู้เรียนมีความพึงพอใจต่อการเรียนการสอนโดยใช้การวิจัยเป็นส่วนหนึ่งของกระบวนการเรียนรู้ตามรูปแบบ B2S และ S&P ในระดับมาก มีค่าเฉลี่ยความคิดเห็นเท่ากับ 4.36
คำสำคัญ : การสอนแบบใช้งานวิจัยเป็นฐาน ; การนำเสนองาน ; การระดมสมอง ;การเรียนรู้โดยใช้งานวิจัยเป็นฐาน
ABSTRACT
This research involves the development of English presentation skills with the principles of B2S and S&P for diploma students, Petchburi College of Agriculture and Technology.
The purposes of the study are 1)to develop teaching styles like B2S and S&P and 2)to develop English presentation skills for diploma students according to the 2014 vocational diploma course. The participants of study were diploma students in 1st Year diploma students in Landscape Management and Horticulture Management. They were enrolled in the first semester of academic year 2019 at Phetchaburi Agricultural and Technology College and were obtained by purposive sampling. The duration of study was 8 weeks, 3 hours a week. The instruments for data collection were RBL Learning Plan, assessment presentation form and student opinion questionnaire. The data were analysed by using statistics, means, percentage and t-test.
The result of research revealed that academic results of students after learning are higher than before learning with statistical significance at the level of .01 and the 65 percent of students were in the higher grades from the B2S and S&P learning model. Students are satisfied with the teaching and learning by using research as a part of the learning process in the B2S and S&P model, at a high level, the mean score is 4.36
Keywords: Research based learning ; brainstorming learning ; PjB; Presentation skills