การเพิ่มพูนความสามารถทางการเรียนรู้คำศัพท์และความคงทนในการเรียนรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษ
ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1ด้วยการใช้กิจกรรมการสอนภาษาเพื่อการสื่อสาร
Using communicative language teaching activities to enhance
English vocabulary learning abilities and vocabulary learning retention
of Mattayom Sueksa one students
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสามารถทางการเรียนรู้คำศัพท์และความคงทนในการเรียนรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 หลังได้รับการเรียนด้วยการใช้กิจกรรมการสอนภาษาเพื่อการสื่อสาร กลุ่มเป้าหมายที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่เรียนรายวิชาภาษาอังกฤษพื้นฐาน 1 อ21101 ปีการศึกษา 2563 จำนวน 45 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ (1) แผนการจัดการเรียนการสอนโดยใช้กิจกรรมเพื่อการสื่อสาร จำนวน 6 แผน และ (2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคำศัพท์ภาษาอังกฤษ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าร้อยละ ผลวิจัยพบว่า
1. หลังการเรียนโดยใช้กิจกรรมการสอนเพื่อการสื่อสาร นักเรียนมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษผ่านเกณฑ์ที่กำหนดไว้
2. หลังการเรียนโดยใช้กิจกรรมการสอนเพื่อการสื่อสาร นักเรียนมีความคงทนในการจำคำศัพท์ภาษาอังกฤษดีขึ้น
คำสำคัญ : กิจกรรมการสอนภาษาเพื่อการสื่อสาร ความสามารถทางการเรียนรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษ
ความคงทนในการเรียนรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษ
Abstract
The purposes of this study were 1) to study English vocabulary learning abilities of Mattayom Sueksa one students after they were taught through communicative language teaching activities, and 2) to study vocabulary learning retention of Mattayom Sueksa one students after they were taught through communicative language teaching activities.
The target group was 45 students taking basic English Subject EN21101 in the first semester of the academic year 2020 at Songdaowittayakhom school, Sakon Nakhon.
The research instruments consisted of 9 lesson plans using communicative language teaching activities and the achievement assessment test. The data obtained were analyzed for the mean, standard deviation and percentage. The findings were as follows:
1. The students under study exhibited academic achievement in English vocabulary after taught through the communicative language teaching activities passed the preset criterion, at good level.
.
2. These students showed retention of learned English vocabulary after completion of the communicative language teaching activities at a higher level.
Keywords: Communicative language teaching activities, Vocabulary learning abilities, Vocabulary learning retention