ชื่อวิจัย การพัฒนาการจัดการเรียนรู้แบบโครงงาน เรื่อง การแต่งกาพย์ยานี 11
กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย ชั้นประถมศึกษาปีที่ 5
ผู้วิจัย สายใจ วรดี ตำแหน่งครู วิทยฐานะ ครูชำนาญการพิเศษ
โรงเรียนเทศบาลวัดมเหยงคณ์
ปีการศึกษา 2560
บทคัดย่อ
การพัฒนาการจัดการเรียนรู้แบบโครงงาน เรื่อง การแต่งกาพย์ยานี 11 กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย ชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 มีวัตถุประสงค์ (1) เพื่อพัฒนาการจัดการเรียนรู้แบบโครงงาน เรื่อง การแต่งกาพย์ยานี 11 กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย ชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 (2) เพื่อหาค่าดัชนีประสิทธิผลของการจัดการเรียนรู้แบบโครงงาน เรื่อง การแต่งกาพย์ยานี 11 กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย ชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 (3) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง การแต่งกาพย์ยานี 11 ของนักเรียนก่อนเรียนและหลังเรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบโครงงาน เรื่อง การแต่งกาพย์ยานี 11 กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย ชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 และ (4) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการเรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบโครงงาน เรื่อง การแต่งกาพย์ยานี 11 กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย ชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5/2 โรงเรียนเทศบาลวัดมเหยงคณ์ เทศบาลนครนครศรีธรรมราช ปีการศึกษา 2560 จำนวน 50 คน ได้มาโดยการสุ่มแบบกลุ่ม (Cluster Random Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ (1) แผนการจัดการเรียนรู้แบบโครงงาน (2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และ (3) แบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการเรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบโครงงาน สถิติที่ใช้ในการวิจัยคือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ( ) ค่าความเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation) และค่าทีแบบไม่อิสระจากกัน (t test Dependent) ผลการวิจัยพบว่า
1. แผนการจัดการเรียนรู้แบบโครงงาน เรื่อง การแต่งกาพย์ยานี 11 กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย ชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 มีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด ( = 4.86, S.D. = 0.14)
2. ดัชนีประสิทธิผลของการจัดการเรียนรู้แบบโครงงาน เรื่อง การแต่งกาพย์ยานี 11 กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย ชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 มีค่าเท่ากับ 0.8359 หมายความว่า การจัดการเรียนรู้ด้วยการจัดการเรียนรู้แบบโครงงาน เรื่อง การแต่งกาพย์ยานี 11 กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย ชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ทำให้นักเรียนมีความรู้เพิ่มขึ้น ร้อยละ 83.59
3. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนหลังเรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบโครงงาน เรื่อง การแต่งกาพย์ยานี 11 กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย ชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 สูงกว่า ก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
4. ความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการเรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบโครงงาน เรื่อง การแต่งกาพย์ยานี 11 กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย ชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โดยรวม อยู่ในระดับมากที่สุด ( = 4.56, S.D. = 0.16)
Subject : The learning effectiveness improvement on the program of composing
the Thai style poetry, (Kab-Ya-Nee 11), the Learning Area of Thai Language,
for the students in grade 5th of the Tadsaban whatmaheyong School,
with the teaching methodology of the project-based learning.
Author : Saijai Worradee
Year : 2017
Abstract
The learning effectiveness improvement on the program of composing the Thai style poetry, (Kab-Ya-Nee 11), the Learning Area of Thai Language, for the students in grade 5th of the Tadsaban whatmaheyong School, with the teaching methodology of the project-based learning, aims 1) to develop the learning plan with project-based learning on the program of composing the Thai style poetry, (Kab-Ya-Nee 11), the Learning Area of Thai Language, for the students in grade 5th; to be effective as the criteria of 80/80. 2) to identify the effective index of learning activity with the learning plan integrated with project-based, on the program of composing the Thai style poetry, (Kab-Ya-Nee 11), the Learning Area of Thai Language, for the students in grade 5th 3) to compare the learning result before learning and after learning on how to compose the Thai Style poetry, with the learning plan integrated with project-based, on the program of composing the Thai style poetry, (Kab-Ya-Nee 11), the Learning Area of Thai Language, for the students in grade 5th and 4) to study the students satisfaction towards the learning plan integrated with project-based, on the program of composing the Thai style poetry, (Kab-Ya-Nee 11). The sample is the students in grade 5/2 of Tadsaban Watmaheyong School, Tadsaban nakornsrithammarad, year 2018, amount 50 students. The research tools are 1) the learning plan integrated with project-based 2) the test of learning effectiveness and 3) the students satisfaction survey towards the learning plan integrated with project-based. The statistics analyses are the average ( ), standard deviation (SD), and t test Dependent.
The findings are;
1. The learning plan integrated with project-based, on the program of composing the Thai style poetry, (Kab-Ya-Nee 11), the Learning Area of Thai Language, for the students in grade 5th; has the effectiveness at 90.91/89.69 which is higher than the standard at (80/80).
2. The effective index of learning activities with learning plan integrated with project-based, on the program of composing the Thai style poetry, (Kab-Ya-Nee 11), the Learning Area of Thai Language, for the students in grade 5th; has 0.8359 which means that the learning plan integrated with project-based, on the program of composing the Thai style poetry, (Kab-Ya-Nee 11), the Learning Area of Thai Language, for the students in grade 5th improved the students knowledge at 83.59 percentage.
3. The learning effectiveness of the student after learning with the learning plan integrated with project-based, on the program of composing the Thai style poetry, (Kab-Ya-Nee 11), the Learning Area of Thai Language, for the students in grade 5th is significantly higher than the result before learning, at the statistics level .01.