ชื่องานวิจัย: รายงานการใช้เอกสารประกอบการเรียนการสอน รายวิชา ภาษาอังกฤษไวยากรณ์
เรื่อง English Grammar รหัสวิชา อ. 31202 สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4
รหัสวิชา อ.31202
ชื่อผู้วิจัย : นางสาวศศิวิมล ศรีทอง
สถานศึกษา : โรงเรียนพลับพลาวิทยาคม ต.พลับพลา อ.เชียงขวัญ จ.ร้อยเอ็ด
ปีที่วิจัย : ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2562
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) สร้างเอกสารประกอบการเรียนการสอน 2) หาประสิทธิภาพเอกสารประกอบการเรียนการสอน 3)ศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษาและ 4) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อเอกสารประกอบการเรียนการสอนวิชาภาษาอังกฤษเพิ่มเติม รหัสวิชา อ.31202 วิธีการดำเนินการวิจัย ผู้วิจัยได้ดำเนินการโดยการศึกษาเอกสารและงานวิจัยที่เกี่ยวข้อง เพื่อทำการวิเคราะห์ กำหนดรายวิชาเพื่อใช้สร้างเอกสารประกอบการเรียนการสอน ดำเนินการให้ตรงตามหลักสูตร นำไปทดลองใช้และพัฒนาโดยการทดลองใช้กับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนพลับพลาวิทยาคม ต.พลับพลา อ.เชียงขวัญ จ.ร้อยเอ็ด นำเสนอให้ผู้เชี่ยวชาญทำการประเมินรวบรวมข้อมูลเพื่อทำการวิเคราะห์และสรุปผลนำไปปรับปรุงและแก้ไข จัดสร้างเอกสารประกอบการเรียนการสอนที่สมบูรณ์ นำไปใช้สอนกับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนพลับพลาวิทยาคม ต.พลับพลา อ.เชียงขวัญ จ.ร้อยเอ็ด ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2562 กับนักเรียนจำนวน 6 คนที่มีปัญหาในการเรียนวิชาภาษาอังกฤษ
ผลการวิจัยพบว่า ผลการประเมินเอกสารประกอบการเรียนการสอนของผู้เชี่ยวชาญทั้ง 3 ท่าน อยู่ในระดับมากที่สุด (x = 4.87,S.D. =0.27) ทดสอบประสิทธิภาพเอกสารประกอบการเรียนการสอน ปรากฏว่ามีประสิทธิภาพสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนดไว้โดยรวมเท่ากับ 80.19/81.33
การวิเคราะห์หาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนด้วยสถิติค่าที (t-test) ผู้เรียนมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ.05 และนักศึกษามีความพึงพอใจต่อเอกสารประกอบการเรียนอยู่ในระดับมากที่สุด (x=4.75,S.D.=0.408)
คำสำคัญ : ประสิทธิภาพ /เอกสารประกอบการเรียนการสอน/ภาษาอังกฤษไวยากรณ์
Title : The result of the instructional document about English Grammar : Course code :
31202 of Mattayomsuksa 4th students.
Researcher : Miss : Sasiwimon Sritong.
School : Pluppla Wittayakom School, Chiang-Kwan District, Roi-Et Province.
Academic Year : 2019
Abstract :
This research has purpose to 1) create instructional document 2) calculate efficientcy of instructional document 3) study about students learning coefficient and
4) study students satisfaction toward instructional document : English Grammar: course code : 31202 : academic year B.E.2562.
For method of operation, researcher operated research by studying document and related research in order to analyze and specify course to create instructional document according to curriculum. Moreover, researcher brought it to use and developed it by testing with the students who study in grade 10, 2nd semester, Pluppla Wittayakom School, Chiangkwan District, Roi- Et Province : course code :31202 : academic year B.E.2562 .The researcher had presented it to professionals so as to assess and collect information to analyze and conclude it and also improve it. The instructional document would be create completely and will be brought to teach the students who study in grade 10th , 2nd semester, Pluppla Wittayakom School, Chiangkwan District, Roi- Et Province : course code :31202 : academic year B.E.2562. There are 6 students would register to study English Grammar : Course code :31202 : academic year B.E.2562.
The result of research was found that the result of instructional evaluation from 3 professionasl were in the highest level (x = 4.80,S.D. = 0.27) The efficiency of instructional document was found that it was higher specified criteria totally equal to 80.19/81.33. For analysis of learning achievement by using t-test, the students learning achievement was increased significantly at level 0.5 and students satisfaction toward instructional document was in at the highest level (x=4.75, S.D.= 0.409)
Keyword : Efficiency / instructional document/ English Grammar