ชื่องานวิจัย : รายงานการใช้เอกสารประกอบการเรียนการสอน รายวิชาออปแอมป์และ
ลิเนียร์ไอซี รหัสวิชา 3105-2004 หลักสูตรประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูง
พุทธศักราช 2557
ชื่อผู้วิจัย : นายประทุม ฉ่ำโสฬส
สถานศึกษา : สาขาวิชาช่างอิเล็กทรอนิกส์ วิทยาลัยเทคนิคสุรินทร์
ปีที่วิจัย : ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2562
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) สร้างเอกสารประกอบการเรียนการสอน 2) หาประสิทธิภาพเอกสารประกอบการเรียนการสอน 3) ศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษา และ 4) ศึกษาความพึงพอใจของนักศึกษา ที่มีต่อเอกสารประกอบการเรียนการสอนวิชาออปแอมป์และลิเนียร์ไอซี รหัสวิชา 3105-2004 วิธีการดำเนินการวิจัย ผู้วิจัยได้ดำเนินการโดยการศึกษาเอกสารและงานวิจัยที่เกี่ยวข้อง เพื่อทำการวิเคราะห์ กำหนดรายวิชาเพื่อใช้สร้างเอกสารประกอบการเรียนการสอน ดำเนินการสร้างให้ตรงตามหลักสูตร นำไปทดลองใช้และพัฒนาโดยทดลองใช้กับนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูง ชั้นปีที่ 1 สาขาวิชาช่างอิเล็กทรอนิกส์ วิทยาลัยเทคนิคสุรินทร์ นำเสนอให้ผู้เชี่ยวชาญทำการประเมินรวบรวมข้อมูลเพื่อทำการวิเคราะห์และสรุปผลนำไปปรับปรุงแก้ไข จัดสร้างเอกสารประกอบการเรียนการสอนที่สมบูรณ์ นำไปใช้สอนกับนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูง ชั้น ปวส. 1/1 ที่ลงทะเบียนเรียนวิชาออปแอมป์และลิเนียร์ไอซี รหัสวิชา 3105-2004 สาขาวิชาช่างอิเล็กทรอนิกส์ วิทยาลัยเทคนิคสุรินทร์ ในภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2562 จำนวน 34 คน
ผลการวิจัยพบว่า ผลการประเมินเอกสารประกอบการเรียนการสอนของผู้เชี่ยวชาญ ทั้ง 5 ท่าน อยู่ในระดับมากที่สุด ( x̄= 4.87, S.D. = 0.27) ทดสอบประสิทธิภาพเอกสารประกอบการเรียนการสอน ปรากฏว่ามีประสิทธิภาพสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนดไว้โดยรวมเท่ากับ 81.19/82.33 การวิเคราะห์หาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนด้วยสถิติค่าที (t-test) ผู้เรียนมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และนักศึกษามีความพึงพอใจต่อเอกสารประกอบการเรียนการสอนอยู่ในระดับมากที่สุด ( x̄ = 4.76, S.D. = 0.409)
คำสำคัญ : ประสิทธิภาพ/เอกสารประกอบการเรียนการสอน/ออปแอมป์และลิเนียร์ไอซี
Title : Result of the instructional document about Op- Amps and
linear integrated circuits; course code 3105-2004,
High Vocational Certificate Curriculum B.E. 2557
Researcher : Mr. Pratoom Chamsolote
School : Electronics Technology Program, Surin Technical College
Academic year : The 1st semester, B.E. 2562
Abstract
This research has purpose to 1) create instructional document 2) calculate efficiency of instructional document 3) study about students learning coefficient and 4) study students satisfaction toward instructional document; Op- Amps and linear integrated circuits Program, course code 3105-2004
For method of operation, researcher operated research by studying document and related research in order to analyze and specify course to create instructional document according to curriculum. Moreover, researcher brought it to use and developed it by testing with the first year students who study in high vocational certificate in Electronics Technology Program, Surin Technical College. The researcher had presented it to professionals so as to assess and collect information to analyze and conclude it and also improve it. The instructional document would be created completely and will be brought to teach the students who study in high vocational certificate (High Voc. Cert.) 1/1. There are 34 students would register to study Op- Amps and linear integrated circuits; course code 3105-2004 in Electronics Technology Program, Surin Technical College, the first semester, academic year B.E. 2562.
The result of research was found that the result of instructional evaluation from 5 professionals was in the highest level ( x̄ = 4.87, S.D. = 0.27). The efficiency of instructional document was found that was higher than specified criteria totally equal to 81.19/82.33. For analysis of learning achievement by using t-test, the students learning achievement was increased significantly at level 0.5 and students satisfaction toward instructional document was in at the highest level ( x̄ = 4.76, S.D. = 0.409).
Keyword : Efficiency / instructional document / Op- Amps and linear integrated circuits