ชื่อผลงานทางวิชาการ การมีส่วนร่วมของผู้ปกครองและผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย ในการจัดการคุณภาพการศึกษา ของโรงเรียนมัธยมบ้านแก้งวิทยา
ชื่อผู้เสนอผลงาน นางนวลนิตย์ ถาวงษ์กลาง
สถานศึกษา โรงเรียนมัธยมบ้านแก้งวิทยา อำเภอแก้งคร้อ จังหวัดชัยภูมิ
ปีที่จัดทำผลงาน 2562
บทคัดย่อ
การมีส่วนร่วมของผู้ปกครองและผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย ในการจัดการคุณภาพการศึกษา ของโรงเรียนมัธยมบ้านแก้งวิทยา มีวัตถุประสงค์ของการวิจัยดังนี้ 1) เพื่อทราบระดับการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองและผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย ในการจัดการคุณภาพการศึกษา ของโรงเรียนมัธยมบ้านแก้งวิทยา 2) เพื่อทราบการเปรียบเทียบความคิดเห็นต่อการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองและผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย ในการจัดการคุณภาพการศึกษา ของโรงเรียนมัธยมบ้านแก้งวิทยา เมื่อจำแนกตามสถานภาพของของผู้ปกครองและผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย 3) เพื่อทราบความพึงพอใจการพัฒนาการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองและผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย ในการจัดการคุณภาพการศึกษา ของโรงเรียนมัธยมบ้านแก้งวิทยา การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงพรรณนา กลุ่มตัวอย่างที่นำมาใช้ในการวิจัย ได้แก่ ผู้ปกครองและผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย ของโรงเรียนมัธยมบ้านแก้งวิทยา ปีการศึกษา 2562 จำนวน 330 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ประกอบด้วย แบบสอบถามสถานภาพส่วนบุคคล ได้แก่ เพศ อายุ ระดับการศึกษา อาชีพ และรายได้ ของกลุ่มตัวอย่าง แบบสอบถามความคิดเห็นต่อการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองและผู้มีส่วนได้ส่วนเสียในการจัดการคุณภาพการศึกษา ของโรงเรียนมัธยมบ้านแก้งวิทยา เมื่อจำแนกตามสถานภาพของของผู้ปกครองและผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย จำนวน 4 ด้าน ได้แก่ 1) ด้านการมีส่วนร่วมส่งเสริมการจัดการเรียนรู้ 2) ด้านการมีส่วนร่วมดูแลช่วยเหลือนักเรียน 3) ด้านการมีส่วนร่วมพัฒนาทรัพยากรและสิ่งแวดล้อม 4) ด้านการมีส่วนร่วมส่งเสริมกิจกรรมชุมชน แบบสอบถามความพึงพอใจต่อการพัฒนาการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองและผู้มีส่วนได้ส่วนเสียในการจัดการคุณภาพการศึกษา และเปรียบความพึงพอใจหลังการพัฒนาการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองและผู้มีส่วนได้ส่วนเสียในการจัดการคุณภาพการศึกษา ก่อนการพัฒนาการ หลังการพัฒนา สถิติที่ใช้ ความถี่ ร้อยละ มัชฌิมเลขคณิตและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน
ผลการวิจัยปรากฏดังนี้ 1. เพื่อทราบระดับการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองและผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย ในการจัดการคุณภาพการศึกษา ของโรงเรียนมัธยมบ้านแก้งวิทยา โดยเรียงลำดับค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมากไปน้อยดังนี้ ด้านการมีส่วนร่วมส่งเสริมกิจกรรมชุมชน ด้านการมีส่วนร่วมดูแลช่วยเหลือนักเรียน ด้านการมีส่วนร่วมพัฒนาทรัพยากรและสิ่งแวดล้อม และด้านการมีส่วนร่วมส่งเสริมการจัดการเรียนรู้ตามลำดับ
2. เพื่อทราบการเปรียบเทียบความคิดเห็นต่อการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองและผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย ในการจัดการคุณภาพการศึกษา ของโรงเรียนมัธยมบ้านแก้งวิทยา เมื่อจำแนกตามสถานภาพของของผู้ปกครองและผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย เมื่อจำแนกตามสถานภาพส่วนบุคคล พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามที่มี ด้านอายุ ด้านวุฒิการศึกษา ด้านอาชีพ และด้านรายได้ ต่างกัน มีความคิดเห็นต่อการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองและผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย ในการจัดการคุณภาพการศึกษาของโรงเรียนมัธยมบ้านแก้งวิทยา การบริหาร ทั้งภาพรวมและรายด้านแตกต่างกัน
3. เพื่อทราบความพึงพอใจการพัฒนาการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองและผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย ในการจัดการคุณภาพการศึกษา ของโรงเรียนมัธยมบ้านแก้งวิทยา เมื่อจำแนกรายด้าน โดยเปรียบเทียบจากค่ามัชฌิมเลขคณิต พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามที่มีรายได้ต่างกัน มีความคิดเห็น ต่อการพัฒนาการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองและผู้มีส่วนได้ส่วนเสียในการจัดการคุณภาพการศึกษา ของโรงเรียนมัธยมบ้านแก้งวิทยา พบว่า โดยภาพรวมกลุ่มตัวอย่างมีระดับความพึงพอใจอยู่ในระดับมาก และผลการศึกษาหลังการพัฒนาการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองและผู้มีส่วนได้ส่วนเสียในการจัดการคุณภาพการศึกษา ของโรงเรียนมัธยมบ้านแก้งวิทยา พบว่า ก่อนการพัฒนาการมีส่วนร่วมในการจัดการคุณภาพการศึกษา กลุ่มตัวอย่างมีความพึงพอใจอยู่ในระดับปานกลาง
Title: Involvement of parents and stakeholders In education
quality management Of Mattayom BanKaeng Wittaya School
Author: Nuanit Thawongklang
Education Institute: Mattayom BanKaeng Wittaya School
Kaeng Khro Distric, Chaiyaphum Province
Year: 2019
Abstract
Involvement of parents and stakeholders In the management of education quality Of Mattayom BanKaeng Wittaya School, The objectives of this research are as follows : 1) To know the level of participation of parents and stakeholders. In the management of education quality 2) to compare opinions on the participation of parents and stakeholders. In the management of education quality Of Mattayom BanKaeng Wittaya School, When classified according to the status of the parents and stakeholders, 3) to know satisfaction, development of parental and stakeholder participation. In the management of education quality Of Mattayom BanKaeng Wittaya School, his research is descriptive research. The sample group used in the research was parents and stakeholders. Of Mattayom BanKaeng Wittaya School, for the academic year 2019, totaling 330 people. Tools used for data collection, The questionnaire consisted of personal status including gender, age, education level, occupation and income of the sample. Questionnaire for opinions on the participation of parents and stakeholders in the management of educational quality. Of Mattayom BanKaeng Wittaya School, There were four aspects of the classification according to the status of the parents and stakeholders : 1) participation in promoting learning management 2) participation in caring for students 3) participation in resource and environment development 4) In promoting community activities The satisfaction questionnaire on the development of participation of parents and stakeholders in the management of educational quality. And to compare the satisfaction after the development of the participation of parents and stakeholders in the management of educational quality. Before-after-development of statistics developed using frequency, percentage, arithmetic mean and standard deviation.
The research results are as follows
1. To know the level of involvement of parents and stakeholders. In the
management of education quality Of Mattayom BanKaeng Wittaya School, In descending order of arithmetic mean values as follows In promoting community activities Participation and care and help students In terms of participation in resource and environment development And in terms of participation in promoting learning management, respectively
2. To know the comparisons of opinions on the participation of parents and
stakeholders. In the management of education quality Of Mattayom BanKaeng Wittaya School When classified according to the status of the parents and stakeholders When classified by personal status, it was found that respondents with different age, educational background, occupation and income had opinions on the participation of parents and stakeholders. In managing the educational quality of Mattayom BanKaeng Wittaya School, the management of both general and individual aspects were different.
3. To know the satisfaction, the development of participation of parents and stakeholders. In the management of education quality Of Mattayom BanKaeng Wittaya School, When classified by each side By comparison from the arithmetic mean, it was found that the respondents with different income Have an opinion To develop the participation of parents and stakeholders in the management of educational quality. At Mattayom BanKaeng Wittaya School, it was found that overall, the sample group had a high level of satisfaction. And post-development study results, participation of parents and stakeholders in the management of educational quality. Of Mattayom BanKaeng Wittaya School, it was found that before the development, participation in educational quality management The samples were satisfied at a moderate level.