ชื่อเรื่อง การประเมินโครงการพัฒนาและส่งเสริมให้โรงเรียนเป็นฐานในการพัฒนาท้องถิ่น
ด้วยการจัดการศึกษาตลอดชีวิต โรงเรียนเทศบาล ๓ บ้านเหล่า
ผู้รายงาน นายกฤษณ์ กลิ่นกลาง
ตำแหน่ง รองผู้อำนวยการสถานศึกษา โรงเรียนเทศบาล ๓ บ้านเหล่า
ปีการศึกษา 2561
บทคัดย่อ
การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อประเมินโครงการพัฒนาและส่งเสริมให้โรงเรียน เป็นฐานในการพัฒนาท้องถิ่นด้วยการจัดการศึกษาตลอดชีวิต(SBMLD) โรงเรียนเทศบาล ๓ บ้านเหล่า ด้านสภาวะแวดล้อม ด้านปัจจัยเบื้องต้น ด้านกระบวนการ ด้านผลผลิต และด้านผลกระทบ กลุ่มตัวอย่าง ประกอบด้วยผู้บริหาร ครู นักเรียน กรรมการสถานศึกษาและประชาชน จำนวน ๑๙๗ คน เครื่องมือที่ใช้ในการประเมิน คือ แบบสัมภาษณ์และแบบสอบถามที่ผู้ประเมินสร้างขึ้นเอง มีค่าความเชื่อมั่น .90 การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติการหาค่าความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ( ) และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.)
ผลการประเมิน พบว่า
1. ความคิดเห็นของผู้บริหาร ครู นักเรียน กรรมการสถานศึกษาและประชาชน ต่อโครงการพัฒนาและส่งเสริมให้โรงเรียนเป็นฐานในการพัฒนาท้องถิ่นด้วยการจัดการศึกษาตลอดชีวิต(SBMLD) โรงเรียนเทศบาล ๓ บ้านเหล่า ในภาพรวมมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมาก และเมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ทุกด้านมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมาก ด้านที่มีความเหมาะสมมากที่สุด คือ ด้านสภาวะแวดล้อม รองลงมาคือ ด้านปัจจัยเบื้องต้น ด้านกระบวนการ ด้านผลผลิต และด้านผลกระทบ ตามลำดับ
2. ความคิดเห็นของผู้บริหาร ครู และกรรมการสถานศึกษาต่อโครงการพัฒนาและส่งเสริมให้โรงเรียนเป็นฐานในการพัฒนาท้องถิ่นด้วยการจัดการศึกษาตลอดชีวิต (SBMLD) โรงเรียนเทศบาล ๓ บ้านเหล่า ด้านสภาวะแวดล้อม ในภาพรวมพบว่า มีความเหมาะสมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายข้อ พบว่า ข้อ 2)โครงการมีความสอดคล้องกับนโยบายของกรมส่งเสริม การปกครองท้องถิ่นและเทศบาลนครอุดรธานี และข้อ 3)โครงการมีความสอดคล้องกับวิสัยทัศน์ พันธกิจและเป้าหมายของโรงเรียน มีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด ข้ออื่น ๆ มีความเหมาะสมอยู่ในระดับมาก
3. ความคิดเห็นของผู้บริหาร ครู และกรรมการสถานศึกษาต่อโครงการพัฒนาและส่งเสริมให้โรงเรียนเป็นฐานในการพัฒนาท้องถิ่นด้วยการจัดการศึกษาตลอดชีวิต (SBMLD) โรงเรียนเทศบาล ๓ บ้านเหล่า ด้านปัจจัยเบื้องต้น ในภาพรวมพบว่า มีความเหมาะสมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายข้อ พบว่าทุกข้อมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมาก
4. ความคิดเห็นของผู้บริหาร ครู และกรรมการสถานศึกษาต่อโครงการพัฒนาและส่งเสริมให้โรงเรียนเป็นฐานในการพัฒนาท้องถิ่นด้วยการจัดการศึกษาตลอดชีวิต (SBMLD) โรงเรียนเทศบาล ๓ บ้านเหล่า ด้านกระบวนการ ในภาพรวมพบว่า มีความเหมาะสมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายข้อ พบว่าทุกข้อมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมาก
5. ความคิดเห็นของผู้บริหาร ครู นักเรียน กรรมการสถานศึกษา และประชาชนต่อโครงการพัฒนาและส่งเสริมให้โรงเรียนเป็นฐานในการพัฒนาท้องถิ่นด้วยการจัดการศึกษาตลอดชีวิต (SBMLD) โรงเรียนเทศบาล ๓ บ้านเหล่า ด้านผลผลิต ในภาพรวมพบว่ามีความเหมาะสมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายกิจกรรม พบว่าทั้ง 3 กิจกรรมมีความเหมาะอยู่ในระดับมาก
Title: The Evaluation of the Development and Enhancement Project on
School Based Management for Local Development by Using
Lifelong Education, Thetsaban 3 Ban Lao School
Researcher: Mr. Krit Klinklang
Position: Deputy Director , Thetsaban 3 Ban Lao School
Year: 2018
Abstract
The objective of this study was to evaluate the development and enhancement project on school based management for local development by using Lifelong Education, Thetsaban 3 Ban Lao School in the area of environment, basic needs, process, output and effect. The 197 sample comprised school administrators, teachers, students, school council committees and people. The instrument employed questionnaire and interview form that the reliability was at .90. The data was analyzed for frequency, percentage, mean and standard deviation.
The evaluation revealed as follows:
1. The opinion of school administrators, teachers, students, school council committees and people on the development and enhancement project on school based management for local development (SBMLD) by using Lifelong Education, Thetsaban 3 Ban Lao School was at a high level both for a whole and each area. When considered each area, the highest level was the area of environment, basic needs, process, output and effect respectively.
2. The opinion of school administrators, teachers, and school council committees on the development and enhancement project on school based management for local development (SBMLD) by using Lifelong Education, Thetsaban 3 Ban Lao School was at a high level for a whole in the area of environment. When considered each item, the most appropriate item was item 2) the project was consistent with the policies of the Department of Local Administration and Udon Thani City Municipality including item 3) the project was consistent with school vision, mission and objectives while the other items were at a high level.
3. The opinion of school administrators, teachers, and school council committees on the development and enhancement project on school based management for local development (SBMLD) by using Lifelong Education, Thetsaban 3 Ban Lao School was at a high level for a whole in the area of basic needs. When considered each item, the appropriateness was at a high level.
4. The opinion of school administrators, teachers, and school council committees on the development and enhancement project on school based management for local development (SBMLD) by using Lifelong Education, Thetsaban 3 Ban Lao School was at a high level for a whole in the area of process. When considered each item, the appropriateness was at a high level.
5. The opinion of school administrators, teachers, students, school council committees and people on the development and enhancement project on school based management for local development (SBMLD) by using Lifelong Education, Thetsaban 3 Ban Lao School was at a high level for a whole in the area of output. When considered each activity, the appropriateness was at a high level for all 3 activities.