ความสามารถในการใช้ภาษาไทยเพื่อการสื่อสาร
ของนักศึกษาระดับปริญญาตรี มหาวิทยาวิทยาลัยราชภัฏราชนครินทร์
The ability to use Thai for communication
of the bachelors degree students Rajabhat Rajanagarindra University
ปฐมารัตน์ มาระโภชน์
Abstract
The research objectives were to, study the ability in Thai usage for communication in 4 aspect : the listening, speaking, reading and writing skills of the bachelors degree students Rajabhat Rajanagarindra University. The population used in this research was 89 the bachelors degree students in the first semester of the academic year 2019. The instrument used in the study was the Thai language proficiency test. Data were analyzed by finding percentage. Find the arithmetic mean (X-bar ) and standard deviation (S.D.)
The finding revealed that:
1. The ability to use Thai for listening, speaking, reading and writing communication skills of the bachelors degree students. Rajabhat Rajanagarindra University was in the moderate level.
2. The ability to use Thai for listening, speaking, reading and writing communication skills of the bachelors degree students. Rajabhat Rajanagarindra University from excellent level to the lowest level were the reading ability, the writing ability, the listening ability and the listening ability
Keyword : Thai for communication, Ability in Thai usage
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษาความสามารถในการใช้ภาษาไทยเพื่อการสื่อสาร ด้านการฟัง การพูด การอ่าน และการเขียน ของนักศึกษาระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยราชภัฏราชนครินทร์ ประชากรที่ใช้ในการวิจัยเป็นนักศึกษาระดับปริญญาตรี ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2562 จำนวน 89 คน ได้มาโดยการเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาคือ แบบทดสอบความสามารถในการใช้ภาษาไทย วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าร้อยละ หาค่ามัชฌิมเลขคณิต (X-bar ) และความเบี่ยงเบนมาตรฐาน (SD)
ผลการวิจัยพบว่า
1. ความสามารถในการใช้ภาษาไทยเพื่อการสื่อสาร ด้านการฟัง การพูด การอ่าน
และการเขียน ของนักศึกษาระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยราชภัฏราชนครินทร์อยู่ในระดับ
ปานกลาง
2. ความสามารถในการใช้ทักษะภาษาไทยเพื่อการสื่อสารด้านการฟัง การพูด การอ่าน และการเขียน ของนักศึกษาระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยราชภัฏราชนครินทร์ เรียงระดับจากระดับดีมากไปหาระดับต่ำ พบว่า การอ่าน (X-bar =21.22) ร้อยละ 84.88 การเขียน (X-bar = 17.02) ร้อยละ 68.08 การฟัง (X-BAR =16.42) ร้อยละ 65.68 การพูด (X-bar =13.52) ร้อยละ 54.08 ตามลำดับ
คำสำคัญ : การจัดการเรียนรู้, ทักษะภาษาไทย