ชื่อเรื่อง การพัฒนารูปแบบการสอนเรียนรู้หลักประจักษ์ภาษาโดยประยุกต์ใช้ทักษะ การเขียนสร้างสรรค์ เพื่อส่งเสริมการคิดและการเขียนเชิงสร้างสรรค์ สำหรับ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3
ผู้วิจัย นางอุบล หลงขาว
ตำแหน่ง ครู วิทยฐานะ ครูชำนาญการพิเศษ
หน่วยงาน โรงเรียนเทศบาลบ้านบางเหนียว สังกัดสำนักการศึกษาเทศบาลนครภูเก็ต
ปีที่วิจัย 2561
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อ 1) วิเคราะห์ข้อมูลพื้นฐานในการพัฒนารูปแบบ การสอนเรียนรู้หลักประจักษ์ภาษาโดยใช้ทักษะการคิดสร้างสรรค์ เพื่อส่งเสริมการคิดและการเขียนเชิงสร้างสรรค์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 2) พัฒนารูปแบบการสอนเรียนรู้หลักประจักษ์ภาษาโดยใช้ทักษะการเขียนสร้างสรรค์ เพื่อส่งเสริมการคิดและการเขียนเชิงสร้างสรรค์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ที่มีประสิทธิภาพ 80/80 3) ทดลองใช้รูปแบบการสอนเรียนรู้หลักประจักษ์ภาษาโดยใช้ทักษะการเขียนสร้างสรรค์ เพื่อส่งเสริมการคิดและการเขียนเชิงสร้างสรรค์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 และ 4) ประเมินผลรูปแบบการสอนเรียนรู้หลักประจักษ์ภาษาโดยใช้ทักษะการเขียนสร้างสรรค์ เพื่อส่งเสริมการคิดและการเขียนเชิงสร้างสรรค์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ในด้าน 4.1)ผลสัมฤทธิ์ทางด้านการคิดและการเขียนเชิงสร้างสรรค์ ก่อนเรียนและหลังเรียนด้วยรูปแบบการสอนเรียนรู้หลักประจักษ์ภาษาโดยใช้ทักษะการเขียนสร้างสรรค์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 4.2) ความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อรูปแบบสอนเรียนรู้หลักประจักษ์ภาษาโดยใช้ทักษะการเขียนสร้างสรรค์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ใน การวิจัยครั้งนี้ เป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3/1 โรงเรียนเทศบาลบ้านบางเหนียว ที่เรียนในภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2561จำนวน 38 คน ได้มาจากการสุ่มแบบกลุ่ม (Cluster Random Sampling) โดยใช้ห้องเรียนเป็นหน่วยการสุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) แบบประเมินความต้องการพื้นฐานเพื่อการจัดการเรียนรู้ รายวิชาภาษาไทย ท2301 2) แบบสัมภาษณ์ครูเพื่อรวบรวมแนวคิดในการจัดกิจกรรมรูปแบบการสอน 3) แผนการจัดการเรียนรู้ด้วยรูปแบบการสอนเรียนรู้หลักประจักษ์ภาษาโดยใช้ทักษะ การคิดสร้างสรรค์ เพื่อส่งเสริมการคิดและการเขียนเชิงสร้างสรรค์ 4) แบบวัดผลสัมฤทธิ์เพื่อส่งเสริม การคิดและการเขียนเชิงสร้างสรรค์ 5) แบบสัมภาษณ์ 6) แบบประเมินการอ่านตามสภาพจริง 7) แบบสอบถามความพึงพอใจ การวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที (t-test) แบบDependent Samples และการวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis)
ผลการวิจัยพบว่า
1. ผลการศึกษาข้อมูลพื้นฐานพบว่า โดยภาพรวมแล้ว นักเรียนมีความต้องการพัฒนาทักษะการเขียนได้แก่เนื้อหาในหนังสือหลักภาษาและการใช้ภาษาไทย สำหรับนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่3 รายวิชาภาษาไทย ท23101 และเนื้อหาที่สอดคล้องกับหลักสูตรโรงเรียนเทศบาลบ้านบางเหนียวระดับมัธยมศึกษาตอนต้นพุทธศักราช 2559 (ฉบับปรับปรุงพุทธศักราช 2559) ตาม
หลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐานพุทธศักราช
2551 ได้แก่ เรียนรู้หลักประจักษ์ภาษา 1) เรื่อง ประโยคซับซ้อน 2) เรื่อง ระดับภาษา 3) เรื่อง คำทับศัพท์และศัพท์บัญญัติ 4) เรื่อง คำศัพท์ ทางวิชาการและวิชาชีพ 5) เรื่อง การแต่งคำประพันธ์ประเภทโคลงสี่สุภาพ จากการสัมภาษณ์ครูผู้สอนภาษาไทย สรุปข้อมูลสอดคล้องกันว่า นักเรียนไม่มีความรู้ความเข้าใจในการเรียนหลักภาษาและการใช้ภาษา ตั้งแต่ระดับประถมศึกษา ทำให้ขาดความกระตือรือร้นในการเรียน จนไม่สามารถพัฒนาทักษะการคิดและเขียนเชิงสร้างสรรค์ ได้ การจัดการสอนด้วยรูปแบบการสอนACARE Model นี้ ช่วยส่งเสริมทำให้นักเรียนมีความรู้ ความเข้าใจ สามารถมีทักษะการคิดและการเขียนเชิงสร้างสรรค์เพิ่มขึ้น
2. ผลการพัฒนารูปแบบการสอนเรียนรู้หลักประจักษ์ภาษาโดยใช้ทักษะการคิดสร้างสรรค์ เพื่อส่งเสริมการคิดและเขียนเชิงสร้างสรรค์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นมีชื่อเรียกว่า รูปแบบการสอนACARE Model มีองค์ประกอบ ดังนี้ คือ หลักการ วัตถุประสงค์ เนื้อหา กระบวนการกิจกรรม และสิ่งที่ส่งเสริมการเรียนรู้ ได้แก่ ระบบสังคม หลักการตอบสนอง และ สิ่งสนับสนุน มีขั้นตอนการสอน 5 ขั้น ดังนี้ 1) ขั้นสร้างความสนใจ (Activating) 2) ขั้นสร้างความรู้ความเข้าใจ Comstructing) 3) ขั้นคิดวิเคราะห์(Analyzing 4) ขั้นสรุปผล (Resulting) 5) ขั้นประเมินผล (Evaluating) ซึ่งรูปแบบการสอนนี้ได้รับการประเมินจากผู้เชี่ยวชาญ 5 ท่าน ให้ความเห็นว่าอยู่ในระดับ ดี แสดงว่ารูปแบบการสอนมีความสอดคล้องกับหลักการของรูปแบบการสอน และแผนการจัดการเรียนรู้ด้วยรูปแบบการสอนเรียนรู้หลักประจักษ์ภาษาโดยใช้กระบวนการเขียนสร้างสรรค์ที่มีคุณภาพอยู่ในระดับเหมาะสมมากที่สุด
3. ผลการทดลองใช้รูปแบบการสอน ACARE Model ที่พัฒนาขึ้น พบว่า ช่วยให้พัฒนาความสามารถด้านการคิดและการเขียนเชิงสร้างสรรค์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่3 นักเรียนมีความสนใจ กระตือรือร้นในการเรียนรู้ร่วมกันทั้งงานรายบุคคลและงานกลุ่ม อย่างตั้งใจ ให้ความร่วมมือในการปฏิบัติกิจกรรมเป็นอย่างดี ผลการทดลองใช้รูปแบบการสอนมีประสิทธิภาพเท่ากับ 81.92/80.78
4) ผลการประเมินรูปแบบการสอนเรียนรู้หลักประจักษ์ภาษาโดยใช้ทักษะการคิดสร้างสรรค์ เพื่อส่งเสริมการคิดและการเขียนเชิงสร้างสรรค์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 พบว่า 1) ผล การเรียนรู้ความสามารถด้านการคิดและเขียนเชิงสร้างสรรค์สูงขึ้นกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ .05 และ2) ความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการเรียนด้วยรูปแบบการสอนเรียนรู้หลักประจักษ์ภาษาโดยใช้ทักษะการคิดสร้างสรรค์โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก (X= 4.47, S.D. = 0.65)
TITLE: THE DEVELOPMENT OF AN INSTRUCTIONAL MODEL
OF LEARNING PRINCIPLE LANGUAGE BY APPLYING
CREATIVE WRITING SKILL TO ENHANCE CREATIVE
THINKING AND WRITING ABILITIES FOR MATHAYOMSUKSA
3 STUDENTS
RESEARCHER: MRS. UBOL LONGKHAO
CURRENT POSITION: TEACHER OF SPECIAL EXPERTISE
WORKPLACE: BAN BANG NIAO MUNICIPAL SCHOOL, THE OFFICE OF
EDUCATION, PHUKET CITY MUNICIPALITY
YEAR OF RESEARCH: 2018
Abstract
The purpose of this research were 1) to analyze basic data in developing instructional model of learning principle language by applying creative writing skill to enhance creative thinking and writing abilities for Mathayomsuksa 3 students. 2) to develop instructional model by using instructional model of learning principle language by applying creative writing skill to enhance creative thinking and writing abilities for Mathayomsuksa 3 students to be efficient as 80/80 criteria, 3) to test instructional model of learning principle language by applying creative writing skill to enhance creative thinking and writing abilities for Mathayomsuksa 3 students. 4) to evaluate instructional model of learning principle language by applying creative writing skill to enhance creative thinking and writing abilities for Mathayomsuksa 3 students. The sampling of this research were 38 students of class 3/1 in the first semester of the 2018 academic year, Ban Bang Niao Municipal School, The office of education, Phuket city. The subjects selected by cluster Random Sampling. The research method was One Group Pretest-Posttest Design. The instruments employed for the data collection consisted of: 1) the questionnaire to collect the basic data learning management in Thai subject T23101, 2) the interview form for the expert teachers, 3) the lesson plans by using instructional model of learning principle language by applying creative writing skill to enhance creative thinking and writing abilities. 4) Performance evaluation on instructional model of learning principle language by applying creative writing skill to enhance creative thinking and writing abilities. 5) interview questions. 6. Authentic assessment. 7) the satisfactory questionnaire toward instructional model using instructional model of learning principle language by applying creative writing skill to enhance creative thinking and
writing abilities. The data were analyzed by mean, standard deviation, percentage, t-test dependent sample and content analysis.
The research results were as follows:
1. The students were interested in learning and teaching with using instructional model of learning principle language by applying creative writing skill to enhance creative thinking and writing abilities because they would like to study fundamental Thai grammar and usage textbook for Mathayomsuksa 3 students in Thai subject T23102 and the content related to the curriculum of Ban Bang Niao Municipal School for lower secondary school level in B.E. 2559 (Improved in B.E. 2559) consistent with the Basic Education Core Curriculum B.E. 2551. The research process comprised 1) Complex sentences 2) Language level 3) Transliterated and formulated words 4) Academic and professional words 5) Composing the poem. From the interview of Thai teachers concluded the students did not interested and poor in Thai grammar and usage. They could not develop creative thinking and writing abilities. The instructional model which was developed was called ACARE Model made them to understand and be able to enhance creative thinking and writing abilities. 2. The resulted from the instructional model of learning principle language by applying creative writing skill to enhance creative thinking and writing abilities for Mathayomsuksa 3 students which the researcher called ACARE Model consisted of principles, objectives, syntax, instruction, social system, principal of reaction and support system. There were 5 stages of instructional ACARE Model as follow: 1) Activating 2) Constructing 3) Analyzing 4) Resulting 5) Evaluating. The instructional model ACARE Model evaluated by 5 expert Thai teachers who were given the opinion in a good level. The result was shown the instructional model by using ACARE Model could improve the instructional model of learning principle language by applying creative writing skill to enhance creative thinking and writing abilities for Mathayomsuksa 3 students, the sufficiency in the instructional model ACARE Model was determined the highest suitable level.
3. The experimental results of using the instructional model ACARE Model to enhance creative thinking and writing abilities for Mathayomsuksa 3 students were revealed that the students were enthusiastic and interested in learning the lesson together, including individual work or group work. Also, they well cooperated in the class activities which could help them be successful in future career and live a happy life. The performance by using the instructional model ACARE Model efficiency was 81.92/80.78
4. The evaluation of the instructional model of learning principle language by applying creative writing skill to enhance creative thinking and writing abilities for Mathayomsuksa 3 students were showed that: 1) the students had the achievement
after higher than the achievement before in creative thinking and writing abilities with the significantly statistical; measure of 0.05. and 2) the students satisfaction towards the instructional model by creative thinking skill as a whole was at a high level
X= 4.47, S.D. = 0.65