Development of the Curriculum of Additional Subject for Promoting the Sport Excellence of Students at Nakhonratchasima Municipality Sport School (Anusorn 70 Years of Municipality)
Mr. Noppawach Pohngarm
.
Abstract
This research aimed to develop the curriculum of additional subject for promoting the sport excellence of students at Nakhonratchasima Municipality Sport School (Anusorn 70 Years of Municipality). This research was separated into 4 steps as the followings: 1) study the basic information in developing the curriculum of additional subject, 2) develop the curriculum of additional subject, try out the curriculum of additional subject, and 4) evaluate the usage of the curriculum of additional subject. The relevant persons for this research were: 1) basic information providers, i.e. 2 school administrators, 14 members of school committee, 14 teachers and municipal teachers, 172 parents and 172 students with the total of 374 people; 2) experts who criticized and evaluated the curriculum of additional subject, i.e. 5 experts who evaluated the draft of the curriculum of additional subject, 2 teacher who participated in the curriculum development, 36 students of Nakhonratchasima Municipality Sport School (Anusorn 70 Years of Municipality); sampling groups who used the curriculum of additional subject for 3 kinds of sport, comprising 37 amateur Muay Thai boxers, 52 amateur international boxers, and 39 weightlifters, with total of 128 people in Academic Year 2018; and 4) evaluate the usage of the curriculum of additional subject. The target groups were 1 administrator, 1 assistant principal, 6 teachers who teach in the learning group of Health Education and Physical Education at Nakhonratchasima Municipality Sport School (Anusorn 70 Years of Municipality), with total of 8 people. The research tools were interview form, discussion form, curriculum evaluating form, opinion expression form of teachers for the curriculum, and learning achievement form. The statistics used in this research were standard deviation (S.D.) and percentage (%).
The results were found as the followings. 1) The current status, need and requirement of the curriculum of additional subject were totally at the highest level, and when considered in each item, most of them were in the high and highest levels. 2) The curriculum of additional subject that was constructed and developed had 6 compositions: (1) curriculum principle, (2) curriculum objectives, (3) curriculum content structure, (4) learning activities of the curriculum, (5) learning media and sources, (6) measurement and evaluation. Additionally for quality evaluation from 5 experts, the results showed that the curriculum quality was totally at the highest level. 3) The trying out results of the curriculum of additional subject were found that students of Nakhonratchasima Municipality Sport School (Anusorn 70 Years of Municipality) for 3 kinds of sport comprising amateur Muay Thai boxing, amateur international boxing and weightlifting had the achievement average after using the curriculum when compared with before using it. Besides, 4) the evaluating results of the curriculum of additional subject were appropriate at the highest level and the students opinion for the curriculum of additional subject was totally in 5 aspects at the highest agreement.
Keywords: Development of the curriculum, Promotion of sport excellence
การพัฒนาหลักสูตรรายวิชาเพิ่มเติม เพื่อส่งเสริมความเป็นเลิศด้านกีฬาของนักเรียนโรงเรียน กีฬาเทศบาลนครนครราชสีมา (อนุสรณ์ 70 ปีเทศบาล)
นายนพวัชญ์ โพธิ์งาม
.
บทคัดย่อ
การวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อพัฒนาหลักสูตรรายวิชาเพิ่มเติม เพื่อส่งเสริมความเป็นเลิศด้านกีฬาของนักเรียนโรงเรียนกีฬาเทศบาลนครนครราชสีมา (อนุสรณ์ 70 ปีเทศบาล) โดยดำเนินการวิจัยเป็น 4 ขั้นตอน คือ 1) การศึกษาข้อมูลพื้นฐานในการพัฒนาหลักสูตรรายวิชาเพิ่มเติม 2) การพัฒนาหลักสูตรรายวิชาเพิ่มเติม 3) การทดลองใช้หลักสูตรรายวิชาเพิ่มเติม และ 4) การประเมินผลการใช้หลักสูตรรายวิชาเพิ่มเติม ผู้เกี่ยวข้องกับการวิจัยประกอบด้วย 1) ผู้ให้ข้อมูลพื้นฐาน ได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 2 คน คณะกรรมการสถานศึกษา จำนวน 14 คน ครูและพนักงานครูเทศบาล จำนวน 14 คน ผู้ปกครองจำนวน 172 คน นักเรียน จำนวน 172 คน รวมทั้งสิ้น จำนวน 374 คน 2) ผู้เชี่ยวชาญวิพากษ์และประเมินหลักสูตรรายวิชาเพิ่มเติม ได้แก่ ผู้ทรงคุณวุฒิประเมินร่างหลักสูตรรายวิชาเพิ่มเติม จำนวน 5 คน ครูผู้ร่วมพัฒนาหลักสูตรรายวิชาเพิ่มเติม จำนวน 2 คน และนักเรียนโรงเรียนกีฬาเทศบาลนครนครราชสีมา (อนุสรณ์ 70 ปี เทศบาล) จำนวน 36 คน 3) กลุ่มตัวอย่างในการทดลองใช้หลักสูตรรายวิชาเพิ่มเติม ได้แก่ นักเรียนโรงเรียนกีฬาเทศบาลนครนครราชสีมา (อนุสรณ์ 70 ปี เทศบาล) ทั้ง 3 ชนิดกีฬา คือ กีฬามวยไทยสมัครเล่น จำนวน 37 คน กีฬามวยสากลสมัครเล่น จำนวน 52 คน และกีฬายกน้ำหนัก จำนวน 39 คน ปีการศึกษา 2561 จำนวน 128 คน และ 4) การประเมินผลการใช้หลักสูตรรายวิชาเพิ่มเติม กลุ่มเป้าหมาย ได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 1 คน ผู้ช่วยผู้อำนวยการสถานศึกษา จำนวน 1 คน ครูผู้สอนกลุ่มสาระการเรียนรู้สุขศึกษาและพลศึกษา โรงเรียนกีฬาเทศบาลนครนครราชสีมา จำนวน 6 คน รวมทั้งสิ้นจำนวน 8 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูล ประกอบด้วย แบบสัมภาษณ์ แบบบันทึกการสนทนากลุ่ม แบบประเมินหลักสูตร แบบแสดงความคิดเห็นของครูผู้สอนต่อหลักสูตรและแบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติพื้นฐาน ได้แก่ค่าเฉลี่ยค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าร้อยละ
ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลการวิเคราะห์สภาพปัจจุบัน ความจำเป็นและความต้องหลักสูตรรายวิชาเพิ่มเติม โดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด และเมื่อพิจารณาเป็นรายข้อ พบว่า ส่วนใหญ่อยู่ในระดับมากและมากที่สุด 2) หลักสูตรรายวิชาเพิ่มเติมที่สร้างและพัฒนาขึ้นมี 6 องค์ประกอบ (1) หลักการของหลักสูตร (2) จุดมุ่งหมายของหลักสูตร (3) โครงสร้างเนื้อหาของหลักสูตร (4) การจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามหลักสูตร (5) สื่อ/แหล่งเรียนรู้ (6) การวัดและประเมินผล และจากการประเมินคุณภาพของหลักสูตร โดยผู้เชี่ยวชาญทั้ง 5 ท่าน พบว่า การประเมินหลักสูตร โดยรวมมีคุณภาพอยู่ในระดับมากที่สุด 3) ผลการทดลองใช้หลักสูตรรายวิชาเพิ่มเติม พบว่า นักเรียนโรงเรียนกีฬาเทศบาลนครนครราชสีมา (อนุสรณ์ 70 ปี เทศบาล) ทั้ง 3 ชนิดกีฬา คือ กีฬามวยไทยสมัครเล่น มวยสากลสมัครเล่น และกีฬายกน้ำหนัก มีค่าเฉลี่ยผลสัมฤทธิ์ด้านกีฬาหลังใช้หลักสูตรสูงกว่าก่อนการใช้หลักสูตร และ 4) ผลการประเมินหลักสูตรรายวิชาเพิ่มเติม มีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด และความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการเรียนรู้ด้วยหลักสูตรรายวิชาเพิ่มเติม ในภาพรวมทั้ง 5 ด้าน อยู่ในระดับเห็นด้วยอย่างยิ่ง
คำสำคัญ การพัฒนาหลักสูตร, การส่งเสริมความเป็นเลิศด้านกีฬา