ชื่อเรื่อง การสร้างและหาประสิทธิภาพเอกสารประกอบการสอนวิชาการคิดและ
การตัดสินใจโดยใช้การเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค STAD หลักสูตรอนุปริญญา
วิทยาลัยชุมชนตาก
ชื่อผู้วิจัย นางเปรมจิต มอร์ซิง
ปีที่ทำวิจัย ปีการศึกษา 2560
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อสร้างเอกสารประกอบการสอนวิชาการคิดและ การตัดสินใจ โดยใช้การเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค STAD 2) เพื่อหาประสิทธิภาพเอกสารประกอบการสอนวิชาการคิดและการตัดสินใจ โดยใช้การเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค STAD 3) เพื่อศึกษาความก้าวหน้าของผู้เรียนในการจัดการเรียนรู้ โดยใช้เอกสารประกอบการสอนวิชาการคิดและการตัดสินใจ สำหรับการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค STAD และ 4) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของผู้เรียนต่อการจัดการเรียนรู้ โดยใช้เอกสารประกอบการสอนวิชาการคิดและการตัดสินใจ สำหรับการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค STAD หลักสูตรอนุปริญญา วิทยาลัยชุมชนตาก กลุ่มตัวอย่าง คือ นักศึกษาสาขาวิชาการแพทย์แผนไทย หลักสูตรอนุปริญญา หน่วยจัดการศึกษามูลนิธิโรงพยาบาลบ้านตาก วิทยาลัยชุมชนตาก ภาคการศึกษาที่ 2/2560 จำนวน 21 คน ได้มาโดยการเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง (Purposive Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) เอกสารประกอบการสอนวิชาการคิดและการตัดสินใจ 2) แผนการจัดการเรียนรู้ประกอบการจัดการเรียนรู้วิชาการคิดและ การตัดสินใจ 3) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนเรียนและหลังเรียน 4) แบบสอบถามความพึงพอใจของผู้เรียนต่อการจัดการเรียนการสอน และสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าประสิทธิภาพเอกสารประกอบการสอน E1/ E2 และค่า T Score
ผลการวิจัย พบว่า
1. การสร้างเอกสารประกอบการสอนวิชาการคิดและการตัดสินใจ โดยใช้การเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค STAD หลักสูตรอนุปริญญา วิทยาลัยชุมชนตาก พบว่า เอกสารประกอบการสอนวิชา การคิดและการตัดสินใจประกอบด้วย 9 หน่วยการเรียนรู้ ด้านเนื้อหามีความเหมาะสมอยู่ในระดับมาก โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.35 และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.63 สำหรับองค์ประกอบของเอกสารประกอบการสอนมีครบถ้วนทุกองค์ประกอบ
2. การหาประสิทธิภาพเอกสารประกอบการสอนวิชาการคิดและการตัดสินใจ โดยใช้การเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค STAD หลักสูตรอนุปริญญา วิทยาลัยชุมชนตาก พบว่า เอกสารประกอบการสอนมีประสิทธิภาพเท่ากับ 80.90/81.07 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์มาตรฐาน 80/80 ที่กำหนดไว้
3. ความก้าวหน้าของผู้เรียนในการจัดการเรียนรู้ โดยใช้เอกสารประกอบการสอนวิชาการคิดและการตัดสินใจ สำหรับการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค STAD พบว่า ผู้เรียนมีคะแนนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนทุกคน ผู้เรียนมีความก้าวหน้าเพิ่มขึ้นเฉลี่ยร้อยละ 42.26 และผลต่างของคะแนนมาตรฐาน T - Score เฉลี่ยคิดเป็นร้อยละ 46.33
4. ความพึงพอใจของผู้เรียนต่อการจัดการเรียนรู้ โดยใช้เอกสารประกอบการสอนวิชา การคิดและการตัดสินใจ สำหรับการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค STAD หลักสูตรอนุปริญญา วิทยาลัยชุมชนตาก พบว่า ในภาพรวมผู้เรียนมีความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้เอกสารประกอบการสอนวิชาการคิดและการตัดสินใจ สำหรับการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค STAD อยู่ในระดับมาก โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.26 และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.90
Title Construction and Finding the Efficiency of Teaching Materials Used For Thinking and Decision Making Course Through Cooperative Learning with STAD Technique, Associate Degree Level in Tak Community College
Author Mrs.Premjit Morsing
Year of research Academic year 2017
Abstract
The purposes of this study were 1) to construct the teaching materials used for Thinking and Decision Making course through cooperative learning with STAD technique, 2) to find the efficiency of the teaching materials used for Thinking and Decision Making course through Cooperative learning with STAD technique, 3) to study the students progress after using the teaching materials for Thinking and Decision Making course through cooperative learning with STAD technique, and 4) to study the students satisfaction with the teaching materials used for Thinking and Decision Making course through cooperative learning with STAD technique, Associate Degree Level in Tak Community College. The sample group consisted of 21 purposive sampling students studying in Associate of Thai Traditional Medicine Program, Bantak Hospital Foundation, Tak Community College, in academic year 2/2017. The tools consisted of 1) teaching materials used for Thinking and Decision Making course, 2) the lesson plans of Thinking and Decision Making course, 3) the scores of pre-and-post achievement tests, 4) the students satisfaction questionnaires on teaching and learning processes. The statistics of this study consisted of frequency, percentage, mean, standard deviation, the effectiveness of teaching materials (E1/ E2), and T - Score.
The study found that :
1. The construction of the teaching materials used for Thinking and Decision Making course through cooperative learning with STAD technique, Associate Degree Level in Tak Community College, the contents in 9 units were extremely appropriated, which the mean was 4.35 and the standard deviation was 0.63. In addition, the composition of the materials was absolutely suitable.
2. The efficiency of the teaching materials used for Thinking and Decision Making course through cooperative learning with STAD technique, Associate Degree Level in Tak Community College was 80.90/81.07 which higher than the established criteria at 80/80.
3. The students progress after using the teaching materials for Thinking and Decision Making course through cooperative learning with STAD technique found that the scores of post-tests of all students were higher than the pre-tests. The students progress was averagely higher than the prior period at 42.26 percent. In addition, the difference of the T-score standard was averagely at 46.33 percent.
4. The students satisfaction on the teaching materials used for Thinking and Decision Making course through cooperative learning with STAD technique, Associate Degree Level in Tak Community College found that the students were satisfied in the materials, which the mean was 4.26 and the standard deviation was 0.90.