ชื่อผลงาน: การพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและคุณลักษณะอันพึงประสงค์ด้วยการจัดกิจกรรม
แบบ 4MAT ประกอบแบบฝึกทักษะ เรื่อง การแต่งโคลงสี่สุภาพ ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5
กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย โรงเรียนขุนหาญวิทยาสรรค์
ผู้วิจัย: นางอรพินท์ นุเรศรัมย์ ครูชำนาญการพิเศษ โรงเรียนขุนหาญวิทยาสรรค์
ปีที่วิจัย: 2559
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1)เพื่อหาประสิทธิภาพของแผนการจัดกิจกรรมการเรียนรู้วิชาภาษาไทยตามขั้นตอนการจัดการเรียนรู้ 4MAT ร่วมกับการใช้แบบฝึกทักษะ เรื่อง การแต่งโคลงสี่สุภาพ ตามเกณฑ์มาตรฐานที่กำหนด 80/80 2)เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนก่อนและหลังการเรียน ตามขั้นตอนการจัดการเรียนรู้ 4MAT ร่วมกับการใช้แบบฝึกทักษะ เรื่อง การแต่งโคลงสี่สุภาพ 3)เพื่อเปรียบเทียบคุณลักษณะอันพึงประสงค์ก่อนและหลังการเรียนตามขั้นตอนการจัดการเรียนรู้ 4MAT ร่วมกับการใช้แบบฝึกทักษะ เรื่อง การแต่งโคลงสี่สุภาพ และ4)เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการเรียนตามขั้นตอนการจัดการเรียนรู้ 4MAT ร่วมกับการใช้แบบฝึกทักษะ เรื่อง การแต่งโคลงสี่สุภาพ กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5/3 จำนวน 32 คน เครื่องมือ ที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบทดสอบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน มีค่าความยากง่าย ระหว่าง 0.33-0.90 และมีค่าอำนาจจำแนกระหว่าง 0.35 0.89 แบบสอบถามคุณลักษณะอันพึงประสงค์ มีค่าความเชื่อมั่นระหว่าง 0.903 และแบบสอบถามความพึงพอใจ มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.977 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที(t-test dependent samples)
ผลการวิจัย พบว่า 1)แผนการจัดการเรียนรู้วิชาภาษาไทยตามขั้นตอนการจัดการเรียนรู้ 4MAT ร่วมกับการใช้แบบฝึกทักษะ เรื่อง การแต่งโคลงสี่สุภาพมีประสิทธิภาพ 86.11/91.99 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนดไว้ที่ 80/80 2)มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3)มีคุณลักษณะอันพึงประสงค์ก่อนเรียนอยู่ในระดับมาก และหลังเรียนมีคุณลักษณะอันพึงประสงค์อยู่ในระดับมากที่สุด และ 4)มีความพึงพอใจต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้อยู่ในระดับมาก
คำสำคัญ: การจัดกิจกรรมแบบ 4MAT, ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน, การแต่งโคลงสี่สุภาพ
Research Title: The Development of Learning Achievement and Desired Characteristics
by application of 4MAT Learning Activities and Practicing Book on
Quatrain for Mathayomsuksa Five students in Learning Area of Thai
Language at Khunhanwittayasan School
Researcher: Uoraphin Nuresram, Senior Professional Level Teachers
Year: B.E. 2559 (2016)
Abstract
The purposes of this study were 1) to study the effectiveness of lesson plans by application of 4MAT learning activities and practicing book on Quatrain according to the standard criteria at 80/80, 2) to compare students learning achievement before and after learning with the lesson plans by application of 4MAT learning activities and practicing book on Quatrain, 3) to study the desired characteristics of students who had learned from the lesson plans by application of 4MAT learning activities and practicing book on Quatrain, 4) to compare students desired characteristics before and after learning with the lesson plans by application of 4MAT learning activities and practicing book on Quatrain, and to study the satisfaction of students who had learned from the lesson plans by application of 4MAT learning activities and practicing book on Quatrain. The sample were 32 Mathayomsuksa 5/3 students given from simple random sampling. Research instruments were lesson plans by application of 4MAT learning activities and practicing book on Quatrain with the efficiency of 80.75/88.78, achievement test with the difficulty index at 0.33-0.90 and discrimination index at 0.35 0.89, and desired characteristics questionnaire with the reliability at 0.903, and satisfactory questionnaire with the reliability at 0.977. The statistics were frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test dependent.
The findings indicated that 1) the lesson plans had efficiency at 86.11/91.99 that was higher than the standard criteria. 2) Students learning achievement had posttest scores with satistically signiticant difference (p<.05) 3) Desired characteristics of students were at the high level before learning and at the highest level after learning by having statistically significant differences, and 4) students satisfied with learning at the high level.
Keywords: 4MAT learning activities, Learning achievement, Quatrain