บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสาร ด้วยการสอนแบบผสมผสาน (Eclectic Teaching Technique) 2) เพื่อพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนภาษาอังกฤษ และ 3) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสาร ด้วยการสอนแบบผสมผสาน กลุ่มเป้าหมายที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนเทศบาล 4 (บ้านทุ่งคาเกรียน) สังกัดกรมส่งเสริมการปกครองส่วนท้องถิ่น ในภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2559 จำนวน 1 ห้องเรียน จำนวน 40 คน การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงปฏิบัติการ (Action Research) โดยมีการดำเนินการเป็น 4 วงจรการเรียนรู้ มีการสะท้อนผลและปรับปรุงการจัดกิจกรรมอย่างต่อเนื่องทุกวงจร
เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ประกอบด้วย 1) เครื่องมือที่ใช้ในการทดลองปฏิบัติ คือ แผนการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารด้วยการสอนแบบผสมผสาน ระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 จำนวน 16 แผนการจัดการเรียนรู้ 2) เครื่องมือที่ใช้ในการสะท้อนผลการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ ได้แก่แบบสังเกตพฤติกรรมการสอนของครู แบบสังเกตพฤติกรรมการเรียนรู้ของนักเรียน แบบทดสอบย่อยท้ายวงจรและแบบบันทึกผลหลังการสอนของครู 3) เครื่องมือที่ใช้ในการประเมินผลการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ ได้แก่แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารของนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 และแบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้
ผู้วิจัยทำการเก็บรวบรวมข้อมูลในการวิจัย โดยได้ดำเนินการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามแผน จำนวน 16 แผนการจัดการเรียนรู้ พร้อมกับใช้แบบทดสอบย่อยท้ายวงจรปฏิบัติ 4 วงจร ผู้วิจัยเก็บข้อมูลจากการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ของการวิจัยเชิงปฏิบัติการ และนำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์เพื่อปรับปรุงและพัฒนาการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ในวงจรต่อไป หลังจากที่ดำเนินกิจกรรมการเรียนรู้ครบทั้ง 4 วงจร มีการทดสอบเพื่อวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และใช้แบบสบถามความคิดเห็นของนักเรียนต่อกิจกรรมการเรียนรู้
ผลการวิจัย พบว่า
1. ผลการพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสาร ด้วยการสอนแบบผสมผสานสามารถสรุปขั้นตอนของกิจกรรมได้ดังนี้
1.1 ขั้นนำ พบว่า กิจกรรมที่ใช้และได้ผลดีคือ กิจกรรมเกมกลุ่มสัมพันธ์ กิจกรรมเพลงเพื่อการศึกษา กิจกรรมการสนทนาและอภิปราย และกิจกรรมการตอบคำถาม
1.2 ขั้นกิจกรรมการเรียนรู้ การนำเสนอสาระการเรียนรู้ พบว่า กิจกรรมที่ใช้และได้ผลดี คือ กิจกรรมการอภิปรายร่วมกัน โดยใช้ประเด็นที่น่าสนใจ และกิจกรรมการต่อเติมข้อมูล ได้แก่ การให้ผู้เรียนได้เรียนรู้ส่วนต่าง ๆ ของสาระการเรียนรู้สามารถประติดปะต่อกัน กิจกรรมการนำเสนอเนื้อหาที่คำนึงถึงความหมายของภาษาที่ใช้มากกว่ารูปแบบภาษาทางด้านไวยากรณ์
1.3 การฝึกทักษะทางภาษา พบว่า กิจกรรมการฝึกทักษะทางภาษาที่ใช้และได้ผลดี คือ กิจกรรมที่ผู้เรียนได้ฝึกการใช้ภาษาที่เต็มสมบูรณ์ ในทักษะต่าง ๆ กิจกรรมมุ่งเน้นปฏิบัติงาน หรือกิจกรรมที่ครูมอบหมายเพื่อให้ผู้เรียนได้ฝึกปฏิบัติ ทั้งการสร้างสรรค์ชิ้นงาน หรือ การทำงานกลุ่ม
ได้แก่ การให้ผู้เรียนได้เรียนรู้ส่วนต่าง ๆ ของสาระการเรียนรู้สามารถประติดปะต่อกัน กิจกรรมการนำเสนอเนื้อหาที่คำนึงถึงความหมายของภาษาที่ใช้มากกว่ารูปแบบภาษาทางด้านไวยากรณ์
1.3 การฝึกทักษะทางภาษา พบว่า กิจกรรมการฝึกทักษะทางภาษาที่ใช้และได้ผลดี คือ กิจกรรมที่ผู้เรียนได้ฝึกการใช้ภาษาที่เต็มสมบูรณ์ ในทักษะต่าง ๆ กิจกรรมมุ่งเน้นปฏิบัติงาน หรือกิจกรรมที่ครูมอบหมายเพื่อให้ผู้เรียนได้ฝึกปฏิบัติ ทั้งการสร้างสรรค์ชิ้นงาน หรือ การทำงานกลุ่ม
1.4 การใช้ภาษาเพื่อการสื่อสาร พบว่า กิจกรรมการใช้ภาษาเพื่อการสื่อสารกิจกรรมที่ใช้และได้ผลดี คือ กิจกรรมการฝึกทักษะทางภาษาให้เกิดการเรียนรู้ตามธรรมชาติ กิจกรรมที่กระตุ้นให้ผู้เรียนได้มีโอกาสในการใช้ภาษาในการสื่อสาร เพื่อให้เกิดประสบการณ์ในการนำภาษาไปประยุกต์ใช้กิจกรรมที่ใช้ได้แก่กิจกรรมการใช้ภาษาสื่อสารแบบกลุ่มสัมพันธ์ กิจกรรมการนำภาษาไปใช้สร้างสรรค์ผลงาน กิจกรรมการฝึกสนทนา และการแสดงบทบาทสมมติ
1.5 ขั้นสรุปกิจกรรมการเรียนรู้ พบว่า ในการสรุปกิจกรรมที่ใช้และได้ผลดี คือ กิจกรรมการสนทนาร่วมกัน กิจกรรมการอภิปรายกลุ่ม และกิจกรรมการใช้คำถาม
2. ผลจากการทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังจากการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ครบทั้ง 4 วงจร โดยใช้วิธีสอนแบบผสมผสาน พบว่า นักเรียน 29 คน คิดเป็นร้อยละ 72.50 มีผลสัมฤทธิ์ผ่านเกณฑ์ร้อยละ 75 ของคะแนนเต็ม ซึ่งเป็นไปตามวัตถุประสงค์ข้อที่ 2
3. ความคิดเป็นของนักเรียนต่อกิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารด้วยการสอนแบบผสมผสาน พบว่า ระดับความคิดเห็นของนักเรียนต่อกิจกรรมการเรียนรู้โดยรวมมีค่าเฉลี่ย 4.20 อยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายข้อพบว่า ข้อที่ค่าเฉลี่ยสูงสุด 3 อันดับแรก ได้แก่ มีการใช้กลุ่มสัมพันธ์ในการฝึกทักษะการสื่อสาร การจับคู่สนทนาและการใช้บทบาทสมมติทำให้เกิดประสบการณ์การเรียนรู้ และนักเรียนมีโอกาสทำงานกลุ่ม
ABSTRACT
The purposes of the present research were 1) to develop English communicative learning activities using eclectic teaching technique 2) to enhance elementary level II (grade 6) students learning achievement in English and 3) to study the students opinions about the organization of communicative English learning activities using eclectic teaching technique. The target group was consisted of one class of 40 grade-6 students in Banthungkagrian School, under the Nasan Town Municipality Suratthani during the first semester of the 2016 academic year. The study employed research procedure consisting of 4 learning spirals.
The tools used in the study included 1) experimental tool which was consisted of 16 lesson plans; 2) reflection tool which was consisted of a teachers teaching behavior observation form, one students studying behavior observation form, end-of-spiral quizzes, and a teachers post-teaching diary, and 3) an evaluation form which was consisted of a learning of a learning achievement test and a questionnaire the students opinions about the learning activities which had been organized for them.
The present researcher had carried out the study by organizing the activities as prescribed in the 16 lesson plans. Quizzes were administered at the end of each spiral. The data collected from each quiz were analyzed for the purpose of adjusting the activities in the next spirals. At the end of the fourth spirals the students were administered a learning achievement test. They also were asked to opine about the learning activities.
The findings:
1. The steps of the development of communicative English learning activities based on eclectic technique can be summarized as follows:
1.1 In the introduction step, it was found that most effective activities which had been organized included group activities, songs for educational learning, conversation and discussion activities and questions answering activities.
1.2 In the instruction step, it was found that the most effective activities which had been organized included group discussion on interesting topics and information adding activities. In these activities the students were encouraged to learn different part of the learning substance and then asked to connect together the parts. The activities focused more on the meanings of the words used than the correct grammatical patterns.
1.3 On the aspect of language-skill practice activities, it was found that the most effective activities were when the students were allowed to participate in the application of English language as fully as it could be. For all the designed skills, the organized activities emphasized practicing or doing the assignment on their own. These included the production of work pieces or group works.
1.4 On the aspect of using of English language for communication, it was found that the most effective activities included language practice for the students to learn naturally, activities that encourage them to use English for communication among themselves so that they gained a suitable experience in the application for English vocabularies. In this step, the students were asked to participate in group activities, to use the language for the creation of new pieces of works, to participate in English language practice sessions and role playing.
1.5 In the conclusion step, it was found that the most effective activities included group conversation and discussion, and questioning session.
2. The results of learning achievement test showed that 72.50% the students (๒๙ in number) passed the prescribed criterion of 75% of the full marks. The finding supports the second objective of the study.
3. The students opinions about the activities based on the eclectic teaching technique showed an average score of 4.20 which was at a high level. When each of the items were scrutinized closely, it was found that the three items which showed the highest average score were group activity for enhancing English communication skill, pair conversation and role playing, and group working.