ชื่อเรื่อง รายงานการพัฒนาแบบฝึกทักษะการอ่านเพื่อความเข้าใจภาษาอังกฤษ
รายวิชาภาษาอังกฤษ 5 รหัสวิชา อ23101 ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3
ผู้ศึกษา นางสาวกรรณิการ์ โพธิ์ทอง
ปีการศึกษา 2559
บทคัดย่อ
การศึกษาครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาแบบฝึกทักษะการอ่านเพื่อความเข้าใจภาษาอังกฤษ รายวิชาภาษาอังกฤษ 5 รหัสวิชา อ23101 ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 75/75 2) ศึกษาดัชนีประสิทธิผลของการเรียนรู้โดยใช้แบบฝึกทักษะการอ่านเพื่อความเข้าใจภาษาอังกฤษ รายวิชาภาษาอังกฤษ 5 รหัสวิชา อ23101 ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 3) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน การอ่านเพื่อความเข้าใจภาษาอังกฤษระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียนของนักเรียนที่ได้รับการสอนโดยใช้แบบฝึกทักษะการอ่านเพื่อความเข้าใจภาษาอังกฤษ รายวิชาภาษาอังกฤษ 5 รหัสวิชา อ23101 ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 และ 4) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียน ที่มีต่อการเรียนด้วยแบบฝึกทักษะการอ่านเพื่อความเข้าใจภาษาอังกฤษ รายวิชาภาษาอังกฤษ 5
รหัสวิชา อ23101 ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3/2 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2559 โรงเรียนบัวใหญ่ อำเภอบัวใหญ่ จังหวัดนครราชสีมา สำนักการศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม องค์การบริหารส่วนจังหวัดนครราชสีมา จำนวน 35 คน ได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง (Purposive selection)
เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา ประกอบไปด้วยแบบฝึกทักษะการอ่านเพื่อความเข้าใจภาษาอังกฤษ จำนวน 8 เรื่อง แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้แบบฝึกทักษะการอ่านเพื่อความเข้าใจภาษาอังกฤษ จำนวน 8 แผน แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน การอ่านเพื่อความเข้าใจภาษาอังกฤษจำนวน 30 ข้อ ที่ผ่านการตรวจสอบหาความเที่ยงตรงเชิงเนื้อหา ค่าความยากง่าย ค่าอำนาจจำแนก และค่าความเชื่อมั่น และแบบวัดความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการเรียนด้วยแบบฝึกทักษะการอ่านเพื่อความเข้าใจภาษาอังกฤษที่ผ่านการตรวจสอบหาความเที่ยงตรงเชิงเนื้อหาและค่าความเชื่อมั่น สถิติที่ใช้ในการศึกษาได้แก่ ค่าร้อยละ (percentage) ค่าเฉลี่ย (arithmetic mean) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (standard deviation) ประสิทธิภาพของแบบฝึกทักษะการอ่านเพื่อความเข้าใจภาษาอังกฤษ ตามเกณฑ์มีประสิทธิภาพ 75/75 (E1/E2) และ t-test(dependent samples)
ผลการศึกษาพบว่า
1. นักเรียนกลุ่มตัวอย่างที่เรียนด้วยแบบฝึกทักษะการอ่านเพื่อความเข้าใจภาษาอังกฤษ รายวิชาภาษาอังกฤษ 5 รหัสวิชา อ23101 ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 มีค่าประสิทธิภาพของกระบวนการหรือค่าเฉลี่ยร้อยละของคะแนน คิดเป็นร้อยละ 82.43 และค่าประสิทธิภาพของผลลัพธ์หรือค่าเฉลี่ยร้อยละของแบบทดสอบหลังเรียนเท่ากับ 80.57 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่ตั้งไว้ 75/75
2. ค่าดัชนีประสิทธิผลของแบบฝึกทักษะการอ่านเพื่อความเข้าใจภาษาอังกฤษ รายวิชาภาษาอังกฤษ 5 รหัสวิชา อ23101 ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 มีค่าเท่ากับ 0.66 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนดไว้ คือไม่ต่ำกว่า 0.50
3. นักเรียนที่เรียนด้วยแบบฝึกทักษะการอ่านเพื่อความเข้าใจภาษาอังกฤษ รายวิชาภาษาอังกฤษ 5 รหัสวิชา อ23101 ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 มีคะแนนเฉลี่ยหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
4. นักเรียนที่เรียนด้วยแบบฝึกทักษะการอ่านเพื่อความเข้าใจภาษาอังกฤษ รายวิชาภาษาอังกฤษ 5 รหัสวิชา อ23101 ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 มีความพึงพอใจในระดับมากที่สุดโดยมีคะแนนเฉลี่ยเท่ากับ 4.78
Title The Development of the English Reading Comprehension Workbooks of
English 5, Code E23101 for Mattayomsuksa 3 Students
Researcher Miss Kannika Phothong
Academic Year 2016
Abstract
The purposes of the study were to 1) develop the English reading comprehension workbooks of English 5, Code E23101 for Mattayomsuksa 3 students to meet the efficiency criteria set of 75/75, 2) investigate the effectiveness index of the English reading comprehension workbooks of English 5, Code E23191 for Mattayomsuksa 3 students with the exceeding of 0.50, 3) compare the learning achievement of English reading comprehension before and after using the English reading comprehension workbooks of English 5, Code E23101 for Mattayomsuksa 3 students, and 4) explore students satisfaction towards learning management using the English reading comprehension workbooks of English 5, code E2301 for Mattayomsuksa 3 students to meet a very good level of satisfaction.
The sample, through the purposive selection, included 35 Mattayomsuksa 3/2 students of Buayai School, Buayai District, Nakon Ratchasrima under the jurisdiction of the Department of Education, Religion and Culture, Nakhon Ratchasima Provincial Administration Organization. The sample was studying in semester 1, academic year 2016.
The instruments used to gather data included 8 English reading comprehension workbooks, 8 lesson plans designed for the English reading comprehension workbooks, an English reading comprehension test with 30 items through the validation of content validity, difficulty, discrimination and reliability and a set of questionnaire on students satisfaction towards learning management using the English reading comprehension workbooks through the validation of content validity and reliability. The statistical tools used to analyze data included percentage, arithmetic mean, standard deviation, calculation of efficiency criteria set of 75/ 75, and t-test(dependent samples)
The findings were as follows:
1. The computed score of the efficiency set obtained from learning management using the English reading comprehension workbooks of English 5, Code E23101 for Mattayomsuksa 3 students was 82.43/8.57 which exceeded the determined efficiency criteria set of 75/ 75.
2. The computed effectiveness index of the English reading comprehension workbooks of English 5, Code E23191 for Mattayomsuksa 3 students was 0.66 which exceeded the determined effectiveness index of 0.50.
3. The post-test mean score of the sample, obtained from the treatment of learning management using the English reading comprehension workbooks of English 5, Code E23101 for Mattayomsuksa 3 students, exceeded the pre-test mean score of the sample. Consequently, the finding revealed the statistical significance (p < 0.05).
4. The students satisfaction towards learning management using the English reading comprehension workbooks of English 5, code E2301 for Mattayomsuksa 3 students revealed a very good level of satisfaction at the level of 4.78.