Topic THE REPORT OF VISUAL ART CREATIVE THINKING IN VISUAL ELEMENT TO SUFFICIENCY DEPARTMENT OF ART FOR PRATHOM SUKSA 3
Reporter Jirapor Kaewdang
Academic Tittle Senior Professional Level Teachers (K 3 Teachers)
Office Thadsabal BanseemongKhon school Lomsak Phetchabun
ABSTRACT
The report of visual art creative thinking in the visual element to sufficiency department of art for Prathom suksa 3 term 2 in 2017. The purposes of this research were. To create to define the efficiency of visual art creative thinking skilled drill in visual element to sufficiency for student based on the standard criteria of 80/80. To compare the creative thinking development before and after using the creative thinking of visual art and the satisfaction of student Prathon suksa 3 to studies the visual art creative thinking. The sample of student to test is student in the class Prathonsukda 3 Term 2 in 2016 Thadsabal BanseemongKhon school have 23 students. Tool for test include visual art creative thinking in the visual element to sufficiency department of art, test for visual art creative thinking and satisfaction questionnaire. Conclusion.
1. The visual art creative thinking in the visual element to sufficiency department of art for Prathom suksa 3. They were found to have the criteria of 83.47/88.40base on the standardized criteria of 80/80
2. The visual art creative thinking in the visual element to sufficiency department of art for Prathom suksa 3. the students, creative thinking development after using the visual art creative thinking was significantly higher than before using them to statistic at the level .01
3. The student satisfaction for Phathomsuksa 3. They make visual art creative thinking in the visual element to sufficiency department of art found the students are pround of their work 84.78 percent.
บทคัดย่อ
ชื่อรายงาน รายงานผลการใช้แบบฝึกทักษะการคิดสร้างสรรค์ เรื่องทัศนธาตุสู่ความพอเพียง กลุ่มสาระการเรียนรู้ศิลปะ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3
ชื่อผู้รายงาน นางจิราพร แก้วแดง
ตำแหน่ง ครูชำนาญการพิเศษ
ที่ทำงาน โรงเรียนเทศบาลบ้านศรีมงคล สังกัดเทศบาลเมืองหล่มสัก
อำเภอหล่มสัก จังหวัดเพชรบูรณ์
รายงานผลการใช้แบบฝึกทักษะการคิดสร้างสรรค์ เรื่อง ทัศนธาตุสู่ความพอเพียง กลุ่มสาระเรียนรู้ศิลปะ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2559 การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อสร้างแบบฝึกทักษะการคิดสร้างสรรค์ ที่มีประสิทธิภาพ 80/80 เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนระหว่างก่อนและหลังการใช้แบบฝึกทักษะ และวัดเจตคติของนักเรียนโดยแบบสอบความพึงพอใจของนักเรียนที่ใช้แบบฝึกทักษะการคิดสร้างสรรค์ กลุ่มตัวอย่างในการทดลอง เป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนเทศบาลบ้านศรีมงคล ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2559 จำนวน 23 คน เครื่องมือที่ใช้ในการทดลอง ประกอบด้วย แบบฝึกทักษะการคิดสร้างสรรค์ เรื่อง ทัศนธาตุสู่ความพอเพียง แบบทดสอบวัดการคิดสร้างสรรค์ และแบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียน ปรากฏผลดังนี้
1. ประสิทธิภาพของแบบฝึกทักษะการคิดสร้างสรรค์ เรื่องทัศนธาตุสู่ความพอเพียง กลุ่มสาระการเรียนรู้ศิลปะ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 มีค่า 83.47/88.40 สูงกว่าเกณฑ์ 80/80
2. การจัดการเรียนรู้โดยใช้แบบฝึกทักษะการคิดสร้างสรรค์ เรื่องทัศนธาตุสู่ความพอเพียง กลุ่มสาระการเรียนรู้ศิลปะ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ที่สร้างขึ้น ช่วยให้นักเรียนเกิดการเรียนรู้ได้อย่างมีประสิทธิภาพ มีคะแนนเฉลี่ยหลังเรียนสูงกว่าคะแนนเฉลี่ยก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ที่ระดับ .01
3. ความพึงพอใจของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ที่มีต่อการเรียนรู้โดยใช้แบบฝึกทักษะการคิดสร้างสรรค์ เรื่องทัศนธาตุสู่ความพอเพียง กลุ่มสาระการเรียนรู้ศิลปะ พบว่า นักเรียนมีความภาคภูมิใจในผลงานของตนเอง ร้อยละ 84.78