ชื่อเรื่อง : การพัฒนาสื่อการเรียนการ์ตูนแอนิเมชั่น เรื่อง ทำดีตามรอยพ่อ
วิชาสังคมศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม ชั้นประถมศึกษาปีที่ 5
ชื่อผู้วิจัย : นางสุภาพรรณ คามดิษฐ์
สถานศึกษา : โรงเรียนเทศบาลบ้านส่องนางใย กองการศึกษา เทศบาลเมืองมหาสารคาม
ปีที่พิมพิ์ : 2559
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาและหาประสิทธิภาพสื่อการเรียนการ์ตูนแอนิเมชั่น เรื่อง ทำดีตามรอยพ่อ วิชาสังคมศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม ชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 และเพื่อศึกษาผลการใช้และประเมินความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อสื่อการเรียนการ์ตูนแอนิเมชั่น โดยมีวิธีดำเนินการกับกลุ่มตัวอย่าง 1 เพื่อการทดลองใช้ครั้งที่ 1 จำนวน 3 คน กลุ่มตัวอย่าง 2 เพื่อการทดลองใช้ครั้งที่ 2 จำนวน 6 คน และกลุ่มตัวอย่าง 3 เพื่อการใช้ครั้งที่ 3 จำนวน 21 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา ได้แก่ สื่อการเรียนการ์ตูนแอนิเมชั่น แผนการจัดการเรียนรู้ แบบทดสอบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และแบบสอบถามความพึงพอใจที่มีต่อสื่อการเรียนการ์ตูนแอนิเมชั่น ส่วนการวิเคราะห์ข้อมูล โดยหาค่าเฉลี่ย (Mean) และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation) และการทดสอบค่าที (t-test )
ผลการศึกษา พบว่า
1. สื่อการเรียนการ์ตูนแอนิเมชั่น เรื่อง ทำดีตามรอยพ่อ วิชาสังคมศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม ชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 พบว่า มีประสิทธิภาพโดยรวม คือ 87.50 / 88.04 ซึ่งเป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนด 80/80
2. ผลการใช้สื่อการเรียนการ์ตูนแอนิเมชั่น เรื่อง ทำดีตามรอยพ่อ วิชาสังคมศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม ชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โดยการเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนและหลังการเรียน พบว่า ค่าเฉลี่ยคะแนนหลังการเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
3. ผลการประเมินความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อสื่อการเรียนการ์ตูนแอนิเมชั่น เรื่อง ทำดีตามรอยพ่อวิชาสังคมศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม ชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 พบว่า โดยภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด
คำสำคัญ : การ์ตูนแอนิเมชั่น, ทำดีตามรอยพ่อ
Title : Development of the Animated Cartoon as Instructional Media Titled Doing
Good Deeds by Following the Kings Footsteps in Social Study, Religion,
and Culture Subject, Prathom Suksa 5 Level
Author : Supapun Khamdit
School : Ban Song Nang Yai Municipal School, Division of Education,
Mahasarakham Municipality
Published Year : 2559
Abstract
This research aimed to develop and investigate the efficiency of the animated cartoon as an instructional media under the title Doing Good Deeds by Following the Kings Footsteps, as part of the Social Study, Religion, and Culture Subject, for the Prathom Suksa level 5 students. The E1/E2 efficiency index was adopted determine the efficiency of the media. The research also aimed to investigated the results of the use of the media and evaluate the students satisfaction regarding the use of the instructional media. The first group of the students, three students, underwent Experiment 1; the second group, six students in total, underwent Experiment 2, and the third group of the students, totaled 21, underwent Experiment 3. The research instruments were the animated cartoons, instructional plans, achievement tests, and the questionnaires measuring the students satisfaction of the animated cartoons. The data were analyzed using descriptive statistics: mean, standard deviation, and t-test.
The results were the following.
1. The animated cartoon titled Doing Good Deeds by Following the Kings Footsteps was found to be an effective instructional media with the overall E1/E2 efficiency index of 87.50 / 88.04 which was above 80/80.
2. It was found that the post-test achievement scores were significantly higher than the pre-test achievement scores at 0.05.
3. With regard to the students satisfaction of the animated cartoon, it was found that the overall students satisfaction was at the highest level.
Keywords: Efficiency of Animated Cartoon as Instructional Media, Doing Good Deeds by Following
the Kings Footsteps