อาภรณ์ บุญภูมิ
บทคัดย่อ
การประเมินครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อประเมินโครงการธนาคารขยะรีไซเคิล โรงเรียนเทศบาล 1 (อนุบาลเด็กน่ารัก) เทศบาลตำบลหนองบัวแดง จังหวัดชัยภูมิ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย จำนวน 234 คน ประกอบด้วย ครู จำนวน 27 คน นักเรียน จำนวน 99 คน ผู้ปกครอง จำนวน 99 คน และคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน จำนวน 9 คน เครื่องมือที่ใช้ในการประเมิน คือ แบบสอบถามความคิดเห็นของครู นักเรียน ผู้ปกครองและคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน จำนวน 3 ฉบับ เป็นแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ ตามวิธีการของลิเคิร์ท ได้แก่ มากที่สุด (5) มาก (4) ปานกลาง (3) น้อย (2) น้อยที่สุด (1) สถิติในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ วิเคราะห์เนื้อหา ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน
ผลการประเมิน พบว่า
1. ระดับการดำเนินงานโครงการธนาคารขยะรีไซเคิล โรงเรียนเทศบาล 1 (อนุบาลเด็กน่ารัก) เทศบาลตำบลหนองบัวแดง จังหวัดชัยภูมิ ตามความคิดเห็นของครู และคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน ด้านบริบทและด้านปัจจัยพื้นฐาน โดยรวม พบว่า มีการดำเนินงานอยู่ในระดับมากที่สุด ( =4.53) เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ด้านบริบท โดยรวม มีการดำเนินงานอยู่ในระดับมากที่สุด ( =4.56) และด้านปัจจัยพื้นฐาน โดยรวม มีการดำเนินงานอยู่ในระดับมากที่สุด ( =4.51)
2. ระดับการดำเนินงานโครงการธนาคารขยะรีไซเคิล โรงเรียนเทศบาล 1 (อนุบาลเด็กน่ารัก) เทศบาลตำบลหนองบัวแดง จังหวัดชัยภูมิ ตามความคิดเห็นของครู และคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน ด้านกระบวนการ โดยรวม พบว่า มีการดำเนินงานอยู่ในระดับมากที่สุด ( =4.54)
3. ระดับการดำเนินงานโครงการธนาคารขยะรีไซเคิล โรงเรียนเทศบาล 1 (อนุบาลเด็กน่ารัก) เทศบาลตำบลหนองบัวแดง จังหวัดชัยภูมิ ตามความคิดเห็นของครู นักเรียนและผู้ปกครอง ด้านผลลัพธ์ โดยรวม พบว่า มีการดำเนินงานอยู่ในระดับมากที่สุด ( =4.51)
ข้อเสนอแนะเพิ่มเติม ด้านบริบท คือ 1) ควรออกประชาสัมพันธ์ให้ผู้ปกครอง และชุมชนทราบวัตถุประสงค์ในการจัดตั้งธนาคารขยะรีไซเคิลในโรงเรียนให้ทราบล่วงหน้า 2) ครูและบุคลากรควรให้ความสำคัญกับการกำหนดโครงการ กิจกรรมเพื่อมุ่งสู่การพัฒนาอย่างแท้จริง ด้านปัจจัยพื้นฐาน คือ 1) ควรจัดตั้งธนาคารขยะรีไซเคิลสาขาย่อยในชุมชนเพื่อการบริการอย่างทั่วถึง 2) ควรจัดหาวัสดุ อุปกรณ์หรือเครื่องมือสำหรับสร้างสรรค์งานประดิษฐ์ที่ทันสมัย ด้านกระบวนการ คือ 1) ควรแต่งตั้งเจ้าหน้าที่ธนาคารขยะรีไซเคิลจากตัวแทนของแต่ละชุมชนในเขตบริการ 2) ควรส่งเสริมให้ครูบูรณาการการจัดการเรียนรู้ให้นักเรียนตระหนักในการรักษาสิ่งแวดล้อมเพื่อลดภาวะมลพิษในสถานศึกษาและชุมชน ด้านผลลัพธ์ คือ 1) ควรจัดนิทรรศการแสดงผลงานธนาคารขยะรีไซเคิลระหว่างสถานศึกษาและชุมชนภาคเรียนละ 1 ครั้ง 2) ควรเพิ่มรางวัลประกวดแข่งขันผลงานสมาชิกให้หลากหลายยิ่งขึ้น
คำสำคัญ : รายงานโครงการ, ธนาคารขยะรีไซเคิล
ABSTRACT
The purposes of this evaluate were to evaluate on recyclable waste bank project ,Tessaban 1 (ANUBAN DEKNARAK )School , TessabanTambon NongBuaDaeng , Chaiyaphum Province. The research sample were 234 people, including 27 teachers, 99 students, 99 parents and The Board of Basic Education Committee of 9 people.
The evaluate instrument including: The questionnaire on the opinion of teachers , students, parents and The Board of Basic Education Committee 3 items with 5 rating scale questionnaire according to Likert method including highest (5) high (4) moderate (3)Low(2) Lowest(1) The statistical data analysis were content analysis, percentage, mean, standard deviation.
The evaluate result found that :
1. The operation level on recyclable waste bank project,Tessaban 1 (ANUBAN DEKNARAK) School,
TessabanTambonNongBuaDaeng, ChaiyaphumProvince. Accounting to the opinion of teachers, students, parents and The Board of Basic Education Committee on context aspect and fundamental factor aspect as a whole found that there was the operation at the highest level ( =4.53). When consider as each aspect found that the context aspect as a whole was the operation at the highest level ( =4.56) and fundamental factor aspect as a whole was the operation at the highest level ( =4.51).
2. The operation level on recyclable waste bank project ,Tessaban 1 (ANUBAN DEKNARAK) School,
Tessaban TambonNongBuaDaeng, ChaiyaphumProvince according to the opinion of teachers and The Board of Basic Education Committee on the process aspect as a whole found that there was the operation at the highest level ( =4.54).
3. The operation level on recyclable waste bank project ,Tessaban 1 (ANUBAN DEKNARAK) School,
TessabanTambonNongBuaDaeng , ChaiyaphumProvince according to the opinion of teachers ,students and parent on a result aspect as a whole found that the operation at the highest level ( =4.51).
Additional Recommendation : Context aspect 1) They should PR to parent and community to know the objective on setting recyclable waste bank project at the school in advance. 2) Teachers and staff should give priority to the project setting which focus on activities that lead to develop on the fundamental factor. 1) They should establish the recyclable waste bank branch services in the community thoroughly. 2) They should allocate the equipments or tools for creating modern invention on processing aspect. 1) They should appoint official representatives of recyclable waste bank from each community in the service area. 2) They should promote teachers on integrated learning management
for students to aware of environmental protection to reduce pollution in schools and communities on result aspect.
1)They should exhibitionrecyclable waste bank between the school and the community at least 1 time per semester.
2) They should be added on prize contest for members to be more variety.
Keywords : Project reports, Recyclable waste bank