ชื่อเรื่อง รายงานการประเมินโครงการพัฒนาคุณธรรม จริยธรรม และค่านิยมที่พึงประสงค์
โรงเรียนในสังกัดเทศบาลนครสกลนคร จังหวัดสกลนคร
ชื่อผู้วิจัย นายสมัย วงศ์ษาพาน ตำแหน่ง ศึกษานิเทศก์ชำนาญการพิเศษ
สำนักการศึกษา เทศบาลนครสกลนคร จังหวัดสกลนคร
ปีที่พิมพ์ 2557
บทคัดย่อ
การประเมินโครงการพัฒนาคุณธรรม จริยธรรม และค่านิยมที่พึงประสงค์ โรงเรียนใน
สังกัดเทศบาลนครสกลนคร จังหวัดสกลนคร มีวัตถุประสงค์เพื่อประเมินโครงการพัฒนาคุณธรรม จริยธรรม และค่านิยมที่พึงประสงค์ ของโรงเรียนในสังกัดเทศบาลนครสกลนคร จังหวัดสกลนคร ให้ได้สารสนเทศในการตัดสินใจ การตัดสินคุณค่าเกี่ยวกับการบริหารโครงการอย่างเป็นระบบในด้านด้านสภาพแวดล้อม ด้านปัจจัยป้อนเข้า ด้านกระบวนการ ด้านผลลัพธ์ และ ด้านผลกระทบ ผู้วิจัยได้อาศัยรูปแบบการประเมินโครงการของ Daniel L.Suffleebeam หรือแบบจำลองซิปป์ (CIPP Model) มาใช้ในการประเมินโครงการ กลุ่มตัวอย่าง มีวิธีกำหนด 2 ลักษณะ คือ 1) กลุ่มตัวอย่างผู้บริหารสถานศึกษา และครูผู้สอน ได้จากการเลือกแบบเจาะจง (Purposive Sampling) ได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 13 คน
ครูผู้สอน จำนวน 40 คน 2) กลุ่มตัวอย่างผู้ปกครอง และนักเรียน ได้จากตารางกำหนดขนาดของกลุ่มตัวอย่างของเฮนเดล ระดับความเชื่อมั่นร้อยละ 90 ได้แก่ ผู้ปกครองของนักเรียน จำนวน 248 คน และนักเรียน จำนวน 248 คน
ผลการประเมินโครงการพัฒนาคุณธรรมจริยธรรมและค่านิยมอันพึงประสงค์โรงเรียนในสังกัดเทศบาลนครสกลนคร สรุปผลการประเมิน ได้ดังนี้
1. ด้านสภาพแวดล้อม ผลการประเมินโครงการพัฒนาคุณธรรมจริยธรรมและค่านิยม
อันพึงประสงค์ โรงเรียนในสังกัดเทศบาลนครสกลนคร ในด้านสภาพแวดล้อม พบว่า 1) ผลการวิเคราะห์ระดับความคิดเห็นของครูและบุคลากรทางการศึกษาที่มีต่อผลการประเมินความต้องการจำเป็น เพื่อกำหนดการดำเนินงาน โดยประเมินสภาพเศรษฐกิจ สังคม การเมือง ตลอดจนปัญหาอุปสรรคต่างๆ ที่คาดว่าจะเกิดขึ้น โครงการพัฒนาคุณธรรมจริยธรรมและค่านิยมอันพึงประสงค์ โดยภาพรวมมีความเหมาะสมอยู่ในระดับดี 2) ผลการประเมินความต้องการของผู้ปกครองนักเรียนในการจัดกิจกรรมในการดำเนินงานโครงการพัฒนาคุณธรรมจริยธรรมและค่านิยมอันพึงประสงค์โดยการสัมภาษณ์ผู้ปกครองนักเรียนเกี่ยวกับความต้องการจัดกิจกรรมในการดำเนินงานโครงการพัฒนาคุณธรรมจริยธรรมและค่านิยม
อันพึงประสงค์ ปรากฏดังนี้ (1) ความต้องการให้โรงเรียนจัดกิจกรรมให้นักเรียนมีวินัย มีความรับผิดชอบ และปฏิบัติตนตามหลักธรรมเบื้องต้นของศาสนาที่ตนนับถือ ผู้ปกครองส่วนใหญ่เห็นว่ากิจกรรมที่โรงเรียนควรจะจัดให้นักเรียนมีวินัย มีความรับผิดชอบและปฏิบัติตนตามหลักธรรมเบื้องต้นของศาสนาที่ตนนับถือ ได้แก่ กิจกรรมการปลูกฝังและส่งเสริมระบอบประชาธิปไตย กิจกรรมการรักษาความสะอาด และกิจกรรมส่งเสริมจริยธรรมนักเรียน (2) ความต้องการให้โรงเรียนจัดกิจกรรมให้นักเรียนมีความซื่อสัตย์สุจริต ผู้ปกครองส่วนใหญ่เห็นว่ากิจกรรมที่โรงเรียนควรจะจัดให้นักเรียนมีความซื่อสัตย์สุจริต
ได้แก่ กิจกรรมการปลูกฝังคุณธรรมด้วยความซื่อสัตย์ และกิจกรรมวันเด็กแห่งชาติ (3) ความต้องการให้โรงเรียนจัดกิจกรรมให้นักเรียนมีความกตัญญูกตเวที ผู้ปกครองส่วนใหญ่เห็นว่ากิจกรรมที่โรงเรียนควรจะจัดให้นักเรียนมีความกตัญญูกตเวที ได้แก่ กิจกรรมอำลาสถาบัน และกิจกรรมวันแม่แห่งชาติ (4) ความต้องการให้โรงเรียนจัดกิจกรรมให้นักเรียนมีเมตตา กรุณา เอื้อเฟื้อเผื่อแผ่และเสียสละเพื่อส่วนรวม ผู้ปกครองส่วนใหญ่เห็นว่ากิจกรรมที่โรงเรียนควรจะจัดให้นักเรียนมีเมตตากรุณา เอื้อเฟื้อเผื่อแผ่และเสียสละเพื่อส่วนรวม ได้แก่ กิจกรรมการอนุรักษ์ธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม และกิจกรรมบำเพ็ญ
ประโยชน์ (5) ความต้องการให้โรงเรียนจัดกิจกรรมให้นักเรียนประหยัด รู้จักใช้ทรัพย์สิ่งของส่วนตนและส่วนรวมอย่างคุ้มค่า ผู้ปกครองส่วนใหญ่เห็นว่ากิจกรรมที่โรงเรียนควรจะจัดให้นักเรียนประหยัด รู้จักใช้ทรัพย์สิ่งของส่วนตนและส่วนรวมอย่างคุ้มค่า ได้แก่ กิจกรรมการประหยัดและออม และกิจกรรมธนาคารความดี และ (6) ความต้องการให้โรงเรียนจัดกิจกรรมให้นักเรียนภูมิใจในความเป็นไทย เห็นคุณค่าภูมิปัญญาไทย นิยมไทย และดำรงไว้ซึ่งความเป็นไทย ผู้ปกครองส่วนใหญ่เห็นว่ากิจกรรมที่โรงเรียนควรจะจัดให้นักเรียนภูมิใจในความเป็นไทย เห็นคุณค่าภูมิปัญญาไทย นิยมไทย และดำรงไว้ซึ่งความเป็นไทย ได้แก่ กิจกรรมงามอย่างไทย
1. ด้านปัจจัยป้อนเข้า ผลการประเมินโครงการพัฒนาคุณธรรมจริยธรรมและค่านิยม
อันพึงประสงค์ ในด้านปัจจัยป้อนเข้า โดยภาพรวมมีความพร้อมด้านทรัพยากรที่จะใช้ในการดำเนินงานโครงการทั้งปริมาณและคุณภาพ ตลอดจนระบบบริหารจัดการที่วางแผนไว้โดยมีความเหมาะสมมาก
2. ด้านกระบวนการ ผลการประเมินโครงการพัฒนาคุณธรรมจริยธรรมและค่านิยม
อันพึงประสงค์ ในด้านกระบวนการ โดยภาพรวมมีความเหมาะสมมาก
4.ด้านผลลัพธ์ ผลการประเมินโครงการพัฒนาคุณธรรมจริยธรรมและค่านิยมอัน
พึงประสงค์ ในด้านผลลัพธ์โดยภาพรวมผลการประเมินอยู่ในระดับมาก
5.ด้านการประเมินผลกระทบ ผลการประเมินโครงการพัฒนาคุณธรรมจริยธรรมและ
ค่านิยมอันพึงประสงค์ ในด้านการประเมินผลกระทบ ตามความคิดเห็นของครู บุคลากรทางการศึกษาและผู้ปกครอง โดยภาพรวมเห็นว่ามีผลกระทบในระดับดี
Title The Project Assessment Report on the Development of Moral, Ethics and Desirable Values of Schools under an Authority of Sakon Nakhon Municipality, Sakon Nakhon Province
Researcher Mr. Samai Wongsaparn Position: Educational Supervisor
Level: Special Expertise, Department of Education, Sakon Nakhon Municipality, Sakon Nakhon Province
Year of Study 2014
ABSTRACT
The project assessment report on the development of moral, ethics and desirable values of schools under an authority of Sakon Nakhon municipality, Sakon Nakhon province aims at assessing the project of developing moral, ethics and desirable values of schools under an authority of Sakon Nakhon municipality, Sakon Nakhon province, and to construct the information technology for making decision to judge the value about systematic management of the project in various aspects; the aspect of environment, aspect of input, aspect of process, aspect of outcome and the aspect of effect. The researcher adopted the assessing model of Daniel L. Suffleebeam or CIPP Model to use in assessing the project. The samples were 13 school directors and 40 teachers collected by purposive sampling, 248 students and 248 students parents collected by Darwin Hendels model with the confidence level of 90. The results of assessing the project on the development of moral, ethics and desirable values of schools under an authority of Sakon Nakhon municipality, Sakon Nakhon province are as follow;
1. The aspect of Environment; the results of assessing the project on the development of moral, ethics and desirable values of schools under an authority of Sakon Nakhon municipality reveal that 1) the results from analyzing the level of opinion from the teachers and the educational personnel towards assessing the needs of work plan. The issues selected to be assessed are economic, social, political conditions as well as other problems and obstructions which might occur. The project on developing moral, ethics and desirable values, wholly the appropriateness is at Good level. 2) The results from assessing the needs of students parents on holding activities during conducting the project to develop moral, ethics and desirable values are from interviewing the students parents about developing moral, ethics and desirable values, the findings are as follow; (1) The need that schools should set up the activities to enhance students on discipline, responsibility and earning living according to their own principles of the religion. Most of the students parents agree that the activities that the schools should provide for students to enhance them on discipline, responsibility and earning living according to their own principles of the religion such as the activities that promote democracy, awareness of the clean, and others that promote students ethics. (2) The need that schools should set up the activities to enhance students on honesty, most of the students parents agree that the activities that the schools should provide for students to enhance them on honesty such as the activities that raise awareness of honesty and the activities on national Childrens Day. (3) The need that schools should set up the activities to enhance students on loyalty, most of the students parents agree that the activities that the schools should provide for students to enhance them on loyalty such as the farewell activities and activities on national Mothers Day. (4) The need that schools should set up the activities to enhance students on mercy and devotion to the public, most of the students parents agree that the activities that the schools should provide for students to enhance them on mercy and devotion to the public such as the activities about natural and environmental preservation and humanitarian activities. (5) The need that schools should set up the activities to enhance students on being economical, realizing of using both the private and public possessions worthily, most of the students parents agree that the activities that the schools should provide for students to enhance them on being economical, realizing of using both the private and public possessions worthily such as saving activity and the activity of the bank of goodness and (6) The need that schools should set up the activities to enhance students on the pride of being Thai people, realizing of Thai wisdoms, supporting and preserving Thai ways, most of the students parents agree that the activities that the schools should provide for students to enhance them on the pride of being Thai people, realizing of Thai wisdoms, supporting and preserving Thai ways such as the activity of Beautiful as Thais.
2. The aspect of Input; the results of the project assessment on developing moral, ethics and desirable values according to the aspect of input, wholly the aspect of resources is ready to be adopted to conduct the project of both qualitative and quantitative issues as well as the planned administration and management which the appropriateness is at much level.
3. The aspect of Process; the results of the project assessment on developing moral, ethics and desirable values according to the aspect of process, wholly, the appropriateness is at much level.
4. The aspect of Output; the results of the project assessment on developing moral, ethics and desirable values according to the aspect of output, wholly, the appropriateness is at much level.
5. The aspect of Effect; the results of the project assessment on developing moral, ethics and desirable values according to the aspect of effect, according to the opinions from the teachers and educational personnel, wholly, the appropriateness is at good level.