ชื่อเรื่อง การพัฒนารูปแบบการบริหารเพื่อส่งเสริมการจัดการเรียนรู้ตามหลักปรัชญา
ของเศรษฐกิจพอเพียงในโรงเรียนเทศบาลแก้งคร้อ
ชื่อผู้วิจัย นายพิชาติ ชนะหาญ
ปีที่วิจัย 2565-2566
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาสภาพและความต้องการที่เกี่ยวกับการพัฒนารูปแบบการบริหารเพื่อส่งเสริมการจัดการเรียนรู้ตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงในโรงเรียนเทศบาลแก้งคร้อ 2) สร้างและพัฒนารูปแบบการบริหารเพื่อส่งเสริมการจัดการเรียนรู้ตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงในโรงเรียนเทศบาลแก้งคร้อ 3) เพื่อทดลองใช้รูปแบบการบริหารเพื่อส่งเสริม การจัดการเรียนรู้ตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงในโรงเรียนเทศบาลแก้งคร้อ 4) เพื่อประเมินและรับรองรูปแบบการบริหารเพื่อส่งเสริมการจัดการเรียนรู้ตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง ในโรงเรียนเทศบาลแก้งคร้อ กลุ่มเป้าหมายการวิจัยมีจำนวนทั้งสิ้น 559 คน ประกอบด้วยครูโรงเรียนเทศบาลแก้งคร้อ ปีการศึกษา 2565 และ ปีการศึกษา 2566 จำนวน 36 คน ได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง นักเรียนชั้นอนุบาล - นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 6 ปีการศึกษา 2565 และปีการศึกษา 2566 จำนวน 523 คน ได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้เก็บรวบรวมข้อมูลประกอบ ด้วย แบบสอบถามสำหรับครู แบบสอบถามสำหรับผู้เชี่ยวชาญ แบบประเมินสำหรับผู้ทรงคุณวุฒิ แบบบันทึกการประชุมและแบบบันทึกการนิเทศ ติดตามและประเมินผล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน
ผลการวิจัยพบว่า
1. ผลการศึกษาสภาพและความต้องการที่เกี่ยวกับการพัฒนารูปแบบการบริหารเพื่อส่งเสริมการจัดการเรียนรู้ตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงในโรงเรียนเทศบาลแก้งคร้อ พบว่า สภาพเกี่ยวกับการพัฒนารูปแบบการบริหารเพื่อส่งเสริมการจัดการเรียนรู้ของโรงเรียนเทศบาลแก้งคร้อ มีระดับการปฏิบัติในระดับปานกลาง ( = 3.41,  = 0.76) และความต้องการที่เกี่ยวกับการพัฒนารูปแบบการบริหารเพื่อส่งเสริมการจัดการเรียนรู้ในโรงเรียนเทศบาลแก้งคร้อมีความต้องการในระดับมากที่สุด ( = 4.61,  = 0.70)
2. ผลการสร้างและพัฒนารูปแบบการบริหารเพื่อส่งเสริมการจัดการเรียนรู้ตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงในโรงเรียนเทศบาลแก้งคร้อ มีองค์ประกอบ 2 ส่วน ได้แก่
2.1 องค์ประกอบของรูปแบบที่นำมาใช้ในการบริหาร ประกอบด้วย 1) หลักการของ รูปแบบ 2) วัตถุประสงค์ของรูปแบบ 3) การจัดองค์กร 4) การดำเนินการ 5) การประเมินรูปแบบ 6) การนำรูปแบบไปใช้ 7) เงื่อนไขความสำเร็จ
2.2 องค์ประกอบของการจัดการเรียนรู้ ประกอบด้วย 1) การบริหารเพื่อส่งเสริมการจัด การเรียนรู้ด้านหลักสูตรและสาระการเรียนรู้ 2) การบริหารเพื่อส่งเสริมการจัดการเรียนรู้ด้านครูผู้สอน 3) การบริหารเพื่อส่งเสริมการจัดการเรียนรู้ด้านสื่อและเทคโนโลยีที่ส่งเสริมสนับสนุนการเรียนรู้ 4) การบริหารเพื่อส่งเสริมการจัดการเรียนรู้ด้านแหล่งการเรียนรู้ตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง
3. ผลการทดลองใช้รูปแบบการบริหารเพื่อส่งเสริมการจัดการเรียนรู้ตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงในโรงเรียนเทศบาลแก้งคร้อ พบว่า
3.1 ผลการประเมินความเหมาะสมของแผนการจัดการเรียนรู้ตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงในโรงเรียนเทศบาลแก้งคร้อ โดยภาพรวมมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด ( = 4.54,  = 0.74)
3.2 ผลการเรียนของนักเรียนที่เรียนด้วยแผนการจัดการเรียนรู้ตามที่ครูผู้สอนได้จัดทำขึ้น มีจำนวนนักเรียนที่ผ่านเกณฑ์ร้อยละ 70 จำนวน 412 คน ซึ่งคิดเป็นร้อยละ 78.78 ของจำนวนนักเรียนทั้งหมด ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนดไว้ คือ นักเรียนร้อยละ 70 มีคะแนนผ่านเกณฑ์ร้อยละ 70 ของคะแนนเต็ม
3.3 ผลการประเมินความพึงพอใจที่มีต่อการใช้รูปแบบการบริหารเพื่อส่งเสริมการจัด การเรียนรู้ตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงในโรงเรียนเทศบาลแก้งคร้อของกลุ่มเป้าหมายครูผู้สอน พบว่า โดยภาพรวมมีค่าเฉลี่ยความพึงพอใจอยู่ในระดับมากที่สุด (= 4.72,  = 0.31)
4. ผลการประเมินและรับรองรูปแบบการบริหารเพื่อส่งเสริมการจัดการเรียนรู้ตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงในโรงเรียนเทศบาลแก้งคร้อ โดยผู้ทรงคุณวุฒิโดยภาพรวมมีความเหมาะสมโดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด ( = 4.64,  = 0.77)
Title: Developing a management model to promote learning management according to the philosophy of Sufficiency Economy in Kaeng Khro
Municipal School.
Researcher: Mr. Pichat Chanahan
Year: 2022-2023
Abstract
The objectives of this research were to 1) study the conditions and needs related to the development of an administrative model to promote learning management according to the philosophy of sufficiency economy in Kaeng Khro Municipal School. 2) create and develop a model. Management to promote learning according to the philosophy of Sufficiency Economy in Kaeng Khro Municipality School. 3) To experiment with the management model to promote Learning management according to the philosophy of Sufficiency Economy in Kaeng Khro Municipal School. 4) To evaluate and certify the management model to promote learning management according to the philosophy of Sufficiency Economy. In Kaeng Khro Municipal School The target research group totaled 559 people, consisting of teachers of Kaeng Khro Municipal School, academic year 2022, academic year 2023, and 36 people were obtained through purposive selection. Kindergarten students - Grade 1 - 6 students, academic year 2022 and academic year 2023, totaling 523 students, were obtained through purposive selection. The tools used to collect data include a questionnaire for teachers. Questionnaire for experts Evaluation form for experts Meeting minutes and supervision records Monitor and evaluate Statistics used in data analysis are percentage, mean and standard deviation.
The research results found that
1.The results of the study of the conditions and needs related to the development of management models to promote learning according to the philosophy of sufficiency economy in Kaeng Khro Municipality School found that the conditions regarding the development of management models to Promote learning management at Kaeng Khro Municipality School There was a medium level of practice ( = 3.41,  = 0.76) and the needs related to the development of administrative models to promote learning management in Kaeng Khro Municipality School had the highest level of needs ( = 4.61 ,  = 0.70)
2. The results of creating and developing an administrative model to promote learning according to the philosophy of sufficiency economy in Kaeng Khro Municipality School has 2 components:
2.1 Components of the model used in management include 1) principles of the model 2) objectives of the model 3) organization 4) operations 5) evaluation of the model 6) application of the model 7) success conditions
2.2Components of learning management include 1) administration to promote organizing Learning about the curriculum and learning content 2) Administration to promote learning management for teachers 3) Administration to promote learning management in media and technology that promotes and supports learning 4) Management to promote learning management Management of learning resources according to the philosophy of Sufficiency Economy
3. The results of the experiment using the management model to promote learning according to the philosophy of sufficiency economy in Kaeng Khro Municipality School found that
3.1 The results of evaluating the suitability of the learning management plan according to the philosophy of sufficiency economy in Kaeng Khro Municipal School. Overall, the suitability was at the highest level ( = 4.54 ,  = 0.74).
3.2 The academic results of students who study with the learning management plan that teachers have prepared. There were 412 students who passed the 70% criteria, which is 78.78% of the total number of students. This is higher than the specified criteria, which is 70 percent of students passing the criteria with 70 percent of the full score.
3.3 The results of the evaluation of satisfaction with the use of management models to promote organizing Learning according to the philosophy of Sufficiency Economy in Kaeng Khro Municipality School among the target group of teachers found that overall the average level of satisfaction was at the highest level ( = 4.72,  = 0.31).
4. The results of the evaluation and certification of the management model to promote learning according to the philosophy of Sufficiency Economy in Kaeng Khro Municipality School. Overall the experts were at the highest level of appropriateness ( = 4.64 ,  = 0.77).